Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løsning på sodringen ?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Mr. X » 24 feb 2008 13:06

jow - jeg skal nok udfylde, når jeg lige får fundet en målepind frem :)


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af svæver » 24 feb 2008 15:23

Hej

Hvis temp er høj nok ca 900 grader, calsinere kalken, og ca 1/3 omdannes til co2, den reaktion skaber
varme.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Ulrik » 25 feb 2008 09:58

Poulsen skrev:Jeg tror at "sodringen" består af halvt forbrændt/fordampet trætjære.

De træpiller vi fyrer med, består vel næsten af 100% fyrretræ og grantræ. Det er netop de bedste træsorter, især fyr, til fremstilling af trætjære, da de indeholder mest harpiks.
Til fremstillingen af trætjære, har man opbygget en kulmile, hvilket i grove træk vil sige træ stablet i et bestemt system, så der bliver kanaler til regulering af lufttilførelse og kanaler til opsamling af tjære. Hele kulen (træstablen) dækkes til med græstørv for at lukke af for alt anden lufttilførsel, end den der kan reguleres via de tilrettelagte kanaler.
Når milen er antændt og forbrændingen er i gang, lukkes der så meget af for lufttilførslen, at forbrændingen lige akkurart holdes igang uden at forbrænde tjæren, (det er her kulsviren skal vise sin kunnen). Tjæredampen fortættes i den kølige forbrændingsluft og løber ud af milen via de anlagte opsamlingskanaler.
Ovennævnte metode er den gammeldags metode, men principerne er nøjagtig den samme der anvendes i moderne industriel produktion.

Jeg mener, at den proces der sker i retorten er meget identisk med den der sker i kulmilen.
Jo tættere træpillerne kommer frem til forbrændingen, jo varmere bliver pillerne.
På et tidspunkt bliver varmen så kraftigt, at udviklingen af tjæredamp starter. Største delen af denne tjære forbrænder, men den del der kommer ud mod retortens nedkølede side, fortættes og afsætter sig på retorten. Det område på retorten på ca. 15 - 20mm hvor "sodringen" dannes, er det område der har de rigtige betingelser for aflejring af tjære. Der kan ikke være tvivel om, at der også afsætter sig tjære over sodringen under drift, men at det blot brænder væk under pause fyring, hvor "bålet" jo brænder længere ned i retorten. Under ringen opnår træpillerne ikke høj nok temperatur til at udvikle tjære.

Det vil være et forsøg værd, at isolere retorten udvendig fra toppen og så lang ned mod bøjningen som muligt, så støbegodset er varmt (meget varmt) så langt ned som muligt.
Det vil måske forhindre tjæren i at fortætte på retorten men i stedet for følge med op i forbrændingen.
Der foreligger også den risiko, at man blot flytter "sodringen" længere ned i retorten, men jeg tror det ikke, da den nødvendige temperatur for udvikling af tjæredamp først er til stede umiddelbart før forbrændingen.
Isoleringen vil muligvis kunne lade sig gøre med glassnor.

Py-ha. Det var en lang gang teori og tanker. Jeg har selv en Benekov PL27 + RKU3, og har da også en "sodring", men den har aldrig generet forbrænding eller givet driftstop. Jeg tror det længste tid jeg har undladet at skrabe retorten ren, er ca. 5 måneder og da gav ringen heller ingen problemer.
Næste gang stokeren skal have den store tur, kunne jeg godt finde på at afprøve ovenstående teori.
Jeg synes Poulsens indlæg lyder som en plausibel forklaring.
Men det forklarer ikke hvorfor der er nogen der har problemet og andre ikke har.
Det burde også være løsningen at flytte forbrændingen højere op. Det har jeg prøvet og det giver ikke nogen forskel.

En anden mulig løsning, kan være den retning luften blæses ind på lige under tallerkenen.
Den blæses vandret ind.
Når vi snakker korn, betyder dette ikke så meget da det er tæt pakket uden meget luft.
Men med træpiller er der meget bedre plads til at luften kan vandre den forkerte vej.
Kunne man forestille sig at sodringen opstår fordi der bliver blæst luft, røg og måske også lidt gløder ned i retorten?

I så fald kunne løsningen være at man filede tallerken og retord til så ledes at luften blev blæst lidt opad istedet for vandret ind i bålet.
Problemet ved denne løsning er bare at man skal ændre på både tallerken og retort = konstruktive ændringer.
Virker det ikke har man yderligere et problem, nemlig at man har splittet både sin retort og tallerken af.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Flunk » 25 feb 2008 10:26

Jeg syntes at Poulsens ide med isolering af retorten er god.
Kan udføres uden at lave uoprettelige ændringer på noget.
Kan måske uførese uden at skille hele brænderen ad.
Jeg tror ikke glassnor isolerer nok
Men hvad kan ellers anvendes?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Troldmand. » 25 feb 2008 10:48

Prøv da at ligge en 10mm bolt hen over sodringen. Bolten vil blive meget varm da den ingen køling får fra omgivelserne.
Holder den sig ren, er I jo på sporet af, at det er varme der skal til.


Brugeravatar
KarMa
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 24 jan 2007 14:58
Mit fyr: Liagro R15 TSS-tornado
Areal: 160 + 50 værksted
Brændsel: Hvede/byg blandet
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: 9,4 ton i 2007
Geografisk sted: Slagelse

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af KarMa » 25 feb 2008 13:30

Jeg havde en del problemer med sodring sidste år , hvor jeg ikke var blevet færdig med bygningen som min R15 står i.
Det er jeg så endelig blevet så nu står fyrret i et opvarmet rum på ca 25-30grader og jeg har mindre problemer med sodring
om det er fordi at den luft der bliver blæst ind og køler retorten udvendigt, er blevet 20-30garder varmere og der ved ikke
køler så meget , eller om det bare er det korn jeg har i år der er bedre at brænde ????

Hvis det er den indblæste luft der skal hæves i temperatur, kan man anvende samme metode som en kondenserende gaskeddel
køler røggasser og varmer indblæsnings luften op , med et indsugnings rør rundt om røgrøret hvor luften varmes op inden den
kommer ind i forbrændingen. 8)
Oo=v=oO Alfa hanner
kører Alfa biler !!!

Mvh Karsten Madsen

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Flunk » 25 feb 2008 13:33

Karsten Liagro siger at luften max. må forvarmes til 80 grader C hvis den skal igennem blæseren !
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
KarMa
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 24 jan 2007 14:58
Mit fyr: Liagro R15 TSS-tornado
Areal: 160 + 50 værksted
Brændsel: Hvede/byg blandet
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: 9,4 ton i 2007
Geografisk sted: Slagelse

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af KarMa » 25 feb 2008 13:42

Flunk skrev:Karsten Liagro siger at luften max. må forvarmes til 80 grader C hvis den skal igennem blæseren !

Så kunne man flytte blæseren til før end der hvor man varmer luften, hvis det skulle være det der afhjalp sodringen og der skulle køres med systemet permanent - for det er rigtigt over 70 grad. reducere el. produkters levetid væsentligt :great:
Oo=v=oO Alfa hanner
kører Alfa biler !!!

Mvh Karsten Madsen

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Flunk » 25 feb 2008 13:48

Ja, vi må nok selv i gang med en ombygning hvis vi skal fra teori mode over i noget hvor vi kan få aflivet/verificeret nogle af teorierne.
Men at modificere anlægget på denne måde er ikke noget jeg gør i den kolde årstid hvor jeg er afhængig af stokeren.
Når det bliver sommer, vil jeg måske prøve at ombygge så jeg får forvarmet forbrændingsluften.
Måske i kombination med en isolering af retorten.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Løsning på sodringen ?

Indlæg af Mr. X » 25 feb 2008 14:21

Jeg synes det ville være rart, hvis Liagro lige kom på banen, og gav stumper til forsøgene, - så sparer han da selv at rode med det.

Hvad siger du Karsten, hvis folk vil rode med dette problem, kan vi så regne med sponser-stumper :)

mvh
Allan

PS - jeg ønsker IKKE vi vender tilbage til den ophedede diskussion som der var tidligere - men frie stumper vil helt sikkert give en masse nye indput !


Besvar