Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kan det betale sig?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

kan det betale sig?

Indlæg af miller » 14 jun 2014 10:20

Hej i alvidende
Jeg har købt et hus med el som primær opvarmning og så har jeg købt en MCZ pilleovn som "tilskudsvarme".
Det varme vand er jo så også på el (160 L Metro) og det ville jeg gerne have skiftet ud med noget vacumrør, jeg havde forestillet mig noget i retning af dette, http://q-pro.dk/solvarme/vakuumsolfange ... 0l-lux.htm , overskudsvarmen skulle så i noget radiator, men kan det betale sig ifh til hvad jeg giver i strøm. Jeg kan ikke selv regne det ud, så kan i ikke hjælpe mig? Vi er 2 voksne og 2 børn.

Miller


nemocharley

kan det betale sig?

Indlæg af nemocharley » 14 jun 2014 12:14

det er ihvertfald hurtigere tjent ind end hvis det var opvarmet med et moderne træpillefyr. Men om det kan betale sig er svært at svare på - tilbagebetalingstiden er næppe under 10 år, eller ihvertfald ikke meget sådan generelt set.

uden at kende forbruget så kan man jo sætte hvilket som helst tal ind. Et forbrug på 2000kr i sommerhalvåret vil således være hentet ind på ca 11 år - hvis du selv sætter det op vel og mærke.

Og jeg vil jo mene i skal have et større anlæg - 60 rør og 300l vvb som minimum. Men det er der også forskellige holdninger til. Jeg har fået at vide at to voksne sagtens kan brænde 1500kwh af i varmt brugsvand på årsplan, med børn er det jo mere - og bruger man meget vand til bilvask eller badebassin ja såeh...

lad os sige at i bruger 3000kwh på et år - et stort anlæg vil kunne nappe mindst halvdelen af dette (op til 70% skriver de nogen steder ift. brugsvandet) - rumvarmen er måske 5-15% - igen ved et stort anlæg (det er bedre at skyde overskudsvarmen i evt gulvvarme - hvis i har det på et badeværelse eller i et bryggers).

nemocharley

kan det betale sig?

Indlæg af nemocharley » 14 jun 2014 12:23

man kan også skyde noget af varmen i vaskemaskinen - den kører alligevel en del i en børnefamilie.

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

kan det betale sig?

Indlæg af miller » 14 jun 2014 16:09

nemocharley skrev:det er ihvertfald hurtigere tjent ind end hvis det var opvarmet med et moderne træpillefyr. Men om det kan betale sig er svært at svare på - tilbagebetalingstiden er næppe under 10 år, eller ihvertfald ikke meget sådan generelt set.

uden at kende forbruget så kan man jo sætte hvilket som helst tal ind. Et forbrug på 2000kr i sommerhalvåret vil således være hentet ind på ca 11 år - hvis du selv sætter det op vel og mærke.

Og jeg vil jo mene i skal have et større anlæg - 60 rør og 300l vvb som minimum. Men det er der også forskellige holdninger til. Jeg har fået at vide at to voksne sagtens kan brænde 1500kwh af i varmt brugsvand på årsplan, med børn er det jo mere - og bruger man meget vand til bilvask eller badebassin ja såeh...

lad os sige at i bruger 3000kwh på et år - et stort anlæg vil kunne nappe mindst halvdelen af dette (op til 70% skriver de nogen steder ift. brugsvandet) - rumvarmen er måske 5-15% - igen ved et stort anlæg (det er bedre at skyde overskudsvarmen i evt gulvvarme - hvis i har det på et badeværelse eller i et bryggers).

Jeg har også selv været inde på om der skulle 60 rør op, men jeg har ingen centralvarme overhovedet, så der skal jo så laves en del rørarbejde for at få gjort kål på overskudsvarmen. Den nemmeste løsning havde nok været at sætte solceller op, men det er jo også i en noget anden prisklasse.

Miller

nemocharley

kan det betale sig?

Indlæg af nemocharley » 14 jun 2014 16:38

ja - og det er ikke så fordelagtigt som det har været med solceller.

ved ikke om du kender siden her, der er masser af info: http://www.varmtvandfrasolen.dk/

du kan jo også bruge pladefangere istedet for vakuum rør. Som jeg ser det skal du bare have dit brugsvands-anlæg dimensioneret rigtigt ud fra hvor meget du vil have det skal kunne give.

60+ rør var egentlig noget jeg nævnte fordi jeg troede du havde et elelr andet du kunne skyde overskudsvarmen i. 40-45 rør til 300-400 liter vil give jer rigeligt med varmt brugsvand er mit gæt - 60 rør og 500l vil give jer mere end rigeligt. Men igen det er jo alt efter solskinstimerne og jeres forbrug.


jopa

kan det betale sig?

Indlæg af jopa » 14 jun 2014 17:52

Alternativt smid en eller 2 luftpumper op.
Danmarkspumpen kan anbefales.

nemocharley

kan det betale sig?

Indlæg af nemocharley » 14 jun 2014 18:06

begge ting kunne gøres - der må være en god besparelse at hente hvis i pt. varmer med el radiatorer? Men det kommer self. også an på hvor meget pilleovnen dækker?

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

kan det betale sig?

Indlæg af miller » 15 jun 2014 11:11

Pilleovnen står midt i huset, hvor der er åbent til kip, så jeg regner med at varmen nok skal komme rundt. Det er varmt vand jeg gerne skulle have dækket nogenlunde ind over året, uden at der skal laves alt for meget til at tage overskudsvarmen. Er der den store forskel på pladefanger og vacumrør, her tænker jeg, hvad yder mest i overskyet vejr, for i fuld sol kan de jo alle lave varmt vand.
Den med luft/vand pumpen havde jeg ikke tænkt på, det er da en mulighed der lige skal tjekkes efter.

Miller

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

kan det betale sig?

Indlæg af Zarge » 15 jun 2014 11:29

Du skulle næsten ha haft en pille ovn med gris i stedet... Så kunne den lave det varme vand... Tror det bliver svært at tjene investeringen til solvarme ind igen... Og hvis du skal til at lave en komplet radiator installation koster det jo absolut heller ikke gratis (alt efter hvor meget du kan lave selv naturligvis...)
Men det lyder til at huset er rimelig "åbent" så ovnen nok kan varme det meste op, som jeg forstår det, kører du meget på elvarme kan det måske godt blive rentabelt...

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

kan det betale sig?

Indlæg af miller » 15 jun 2014 19:29

Vi overtog huset i maj, så vi har ikke haft det helt store frostvejr. Den tidlige ejer havde 2 elradiatore, ingen af dem var dog sat til, så varmen må komme rimeligt godt rundt i huset. Det kan da godt være at den billigste/nemmeste løsning bare er at lade Metroen blive hvor den er, og så håbe på at Helle T for gjort det lidt sjovere at få lave solpaneler med tiden.
Men der er da en masse muligheder der kan regnes igennem inden ideen med "gratis" varmt vand bliver skrottet helt.
Manga tak for jeres input.

Miller


Besvar