Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er jeg helt skudt i roen?!?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Er jeg helt skudt i roen?!?

Indlæg af EcoErik » 10 jun 2014 15:37

Går og drømmer om lidt solvarme men er helt grøn og kan ikke gennemskue om alt er tæret op inden der kommer plus på bogen?

Nuværende kwh forbrug (2013) fordelt på måneder for både VV, opvarmning incl. cirkulationspumpe:
Kwh forbrug Jan 604, Feb 505, Mar 532, Apr 315, Maj 138, Jun 77, Jul 64, Aug 54, Sep 116, Okt 196, Nov 365, Dec 146 3.112
(var ude og rejse i Dec. Normalforbrug vil nok ligge på ca. 600 kwh).

Drømmen går på et system med vacumrørfanger og gerne to pladevekslere. Idéen er, at vi om sommeren helt kan undgå at bruge vores jordvarmepumpe (den bruger jo trods alt 2 kwh/døgn til at lave varmt vand). I vinterperioden forestiller jeg mig, at solen kan give et tilskud til at få brinetemperaturen hævet et par grader (har hørt at for hver grad den bliver hævet spares ca. 2% på VP).
Jeg drømmer om at lave styringen selv (en Raspery Pi med lidt temp følere, relæer mv. koblet til sammen med en motorventil). Er temperaturen for lav (eller for høj) sættes systemet til at aflevere varmen i brinen.

Jeg aner ikke en klejne om dimensionering, tryktab, ekspansion, cirkulation og automatudluftning, - men jeg har hørt om det og det er _her_ du kommer ind i billedet! Kom med din kommentar og lad os få synderknust alle mine drømme om et varmt badeværelsesgulv om sommeren. Fik jeg nævnt at det ikke må koste noget (kva nuværende forbrug) og fruen vil i øvrigt meget hellere have et nyt køkken! – også er det jo heller ikke pænt at se på..

VP er en Ecoheat 308 der har en ”ekstra” ind/ud gang for f.eks. solvarme men jeg mener det er _uden_ spiral altså direkte i varmebeholderen (223L).

Kom frisk!
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L


nemocharley

Er jeg helt skudt i roen?!?

Indlæg af nemocharley » 10 jun 2014 16:16

Jeg synes ikke du er skudt i roen.

To ting.

1) Jeg mener ctc har deres egne kombinationsløsninger - måske du skulle holde dig til samme mærke/forhandler/installatør

2) Niels Lyck fra VVFS.dk ved meget om solvarme og har en informativ hjemmeside (hans solvarmeløsninger er netop med eksterne pladevarmevekslere). I det jyske er der Henrik Schack fra q-pro.

Men det koster altså at få et anlæg som sørger for det meste i sommerhalvåret.

15 ideelt placerede rør til 100l -

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Er jeg helt skudt i roen?!?

Indlæg af Zarge » 10 jun 2014 22:28

Hvis du kan lave varmt vand om sommeren for 2kwt i døgnet, så tror jeg sgu du skal se langt efter overskud ved at lave solvarme... ;-) Ville ønske mit pillefyr kunne konkurrere med det... ;-)


Besvar