Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fittings i messing

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

fittings i messing

Indlæg af holmlisbeth » 08 jun 2014 13:28

er der nogen af jer der kan fortælle mig reglerne for sammenskruning af fittings i messing - jeg mener at have læst at de maks. må skrues med 20 NM for ikke at ødelægge fittings - skal der bruges pasta el. andre ting - her tænkes på samling af solvarmesystemet.

hvorfor - jo vi har en smed der buldrer alt sammen så meget at låseringe bores ind i kobberrør - det ser ikke rigtigt ud. :(

jeg er aldeles ikke smed og ved det ikke - manden er tømrer og han mener det - men hvad er ret -


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

fittings i messing

Indlæg af Brandsen » 08 jun 2014 14:20

Halløj i forum,

Jeg mener begge dele sådan set er forkert 8)

Almindelig praksis ved samling af kobber og messing fittings er, at de ikke
skal spændes hårdere, end de lige akkurat holder tæt.
Årsagen er, at messing i lighed med f.eks rustfrit stål kan korrodere på grund af
for hård tilspænding, fænomenet hedder simpelthen spændingskorrosion.

Ellers er momentet afhængig af godsets størrelse, f.eks ved nedenstående rør dimensioner:

4mm kræver 4nm
6mm kræver 8nm
10mm 18nm
12mm 22nm
16mm 31nm
22mm 68nm

...så det med max 22nm passer kun hvis det er 12mm rør der arbejdes med, ellers ikke.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

fittings i messing

Indlæg af holmlisbeth » 08 jun 2014 18:10

mange tak vi var ret nervøse for han ved ikke noget om solvarme og det ser voldsomt ud - man skal jo passe på at det hele bliver rigtigt-

nemocharley

fittings i messing

Indlæg af nemocharley » 08 jun 2014 20:27

holmlisbeth skrev:mange tak vi var ret nervøse for han ved ikke noget om solvarme og det ser voldsomt ud - man skal jo passe på at det hele bliver rigtigt-
Har du fulgt op på nogle af forslagene fra denne tråd? viewtopic.php?p=248374#p248374

Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

fittings i messing

Indlæg af holmlisbeth » 08 jun 2014 21:21

ja jeg har prøvet via faktura og diverse indlægspapirer i kasserne så vi nu har et overblik over hvilke hoveddele det hele består af - så mangler tegningen som firmaet har godkendt - fordi smeden har ændret på tegningen - det er ham der har stået for kontakten med firmaet. nu ringer jeg til dem på tirsdag og hører om de har nogle kopier og om de har gode råd.
vi bliver nødt til at få en varmetekniker til at sætte det sammen og få de forskellige sikkerheds systemer til at fungere - vi har været langt omkring og nu forestår så at give smeden besked om, at det her ikke går og vi skal have en anden løsning.
iflg. kommentarer fra jer og hvad vi har fundet og ved - så har vi fået det bedste fyr - gode vvb - solarvarmekollektorer af god kvalitet med tilhørende systemer til sammenbygning og styring - så skal det jo også skrues rigtigt sammen og vi skulle jo helst gerne have en vejledning i hvordan vi tackler hverdagen med det hele. det kan vi ikke få med en smed der ikke aner hvad de forskellige dele er - iøvrigt har jeg for lang tid siden købt Ernst´s bog og læst den mange gange men - jeg er ikke smed - jeg er pensionist - meget af det forstår jeg sagtens men det praktiske har jeg ingen forstand på - det er nok så vigtigt at vide hvad man IKKE kan - ligesom det man godt kan. faktisk spurgte jeg for 4 år siden om gode råd vedr. projektering af det hele også på denne side - se gl. indlæg - men det kom der ikke meget ud af - måske hersker der fordomme omkring at vi bor i Frankrig - men vi er helt almindelige mennesker så vi finder nogle løsninger. God Pinse


nemocharley

fittings i messing

Indlæg af nemocharley » 08 jun 2014 21:38

ja det skal skrues rigtigt sammen, og jeg håber det lykkedes for jer. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal sige til det sidste med de manglende svar for fire år siden, udover at det var mærkeligt. Jeg har selv været med her i 1½ år og folk plejer nu at være hurtige til at hjælpe herinde er mit indtryk. Anyways - pøjpøj med det og god pinse til jer også.


Besvar