Eltænder i stykker og selvtest

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af Joshva »

Hejsa

Jeg tror min el tænder er stået af. Jeg har i den sidste måned kørt med sommerdrift. Starter op 4 gange i døgnet og det har fungeret godt.

Så her den anden dag var der optændings fejl. Herden var fyldt med piller så jeg tømte den og rensede den. Den gjorde det samme. Det skete 4 gange og jeg er nu ved at komme til den konklusion at det må være tænderen det er galt med. Lux måleren (den røde og nyeste udgave) virker fint kan jeg se.

Jeg har så prøvet at køre den selv test man kan bruge (version 1,69) men forstår jeg ikke rigtigt. Jeg kommer frem til side 3/3 hvor selve testen skal køre. Så ville jeg have at den skulle rulle igennem alle menuerne og prøve dem af men det lader til at den kun kører i det man har valgt (fx intern snegl)

Er det korrekt og laver den ikke en logfil over det? Jeg har ledt igennem og synes ikke jeg kan finde noget.

Nu skal jeg så have skiftet min tænder men skal jeg blot købe en standard eller er der nogen der kan anbefale en anden til min ekoheat 900?

Joshva

nemocharley

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af nemocharley »

var der ikke noget med at den keramiske, som blev udviklet til scotten også kunne bruges på ekoheat?
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af HR LUCCA »

Du kan prøve og kontakte q-pro, der er et link til dem her http://q-pro.dk/keramisk-el-taender-pillefyr.htm den de sælger virker fint til et scotte , mit fyr er gået fra er starttid på 8 min til under 2 min med samme indstillinger :great:
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af Joshva »

Er der en måde hvor man kan se eller kontrollere om det er el tænderen der er i stykker?
Joshva
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af Dinsen »

Tag den ud og mærk om den er varm?
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af Joshva »

Den er vel ikke varm hele tiden. Skal jeg prøve at starte fyret op og når den melder fejl, hive tænderen ud og hvis den er helt kold er den i stykker. Korrekt?
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af kovas »

Joshva skrev:Den er vel ikke varm hele tiden. Skal jeg prøve at starte fyret op og når den melder fejl, hive tænderen ud og hvis den er helt kold er den i stykker. Korrekt?
Hej Joshva.
Hvis du tager den ud af fyret og lægger den på noget der ikke kan brænde, så kan du aktivere den i selvtest og se om den bliver glødende.
Hvis du skal skifte tænderen så er det smart at lave en ny samling så man klippre den gamle tænder af tæt ved tænderen og derefter samler den nye tænder med de gamle ledninger. Så er det meget lettere at skifte fremover.
Senest rettet af kovas 06 jun 2014 09:30, rettet i alt 1 gang.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af kovas »

Her er lige et par billeder.
IMG_6191.JPG
IMG_6192.JPG
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af Joshva »

Hej Kovas
Det sidste forstod jeg ikke. Vil du klippe ledningerne af helt inde ved tænderen og sætte en muffe på? Jeg ville mene det var omvendt. At klippe de gamle ledninger af tæt på samlemuffen på billedet og sætte evt en ny muffe på?

Er det lige meget hvilke ledninger man sætter i? Jeg tænker på at begge ledninger idag er hvide så det er lidt svært at vurdere om der er en plus/minus ledning.

Jeg har idag haft tænderen ude og kørte en test på den. Under denne test var den helt kold så den er stået af. Jeg har skrevet lidt sammen med Q-Pro og bestiller en keramisk ved dem
Joshva
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Eltænder i stykker og selvtest

Indlæg af kovas »

Joshva skrev:Hej Kovas
Det sidste forstod jeg ikke. Vil du klippe ledningerne af helt inde ved tænderen og sætte en muffe på? Jeg ville mene det var omvendt. At klippe de gamle ledninger af tæt på samlemuffen på billedet og sætte evt en ny muffe på?

Er det lige meget hvilke ledninger man sætter i? Jeg tænker på at begge ledninger idag er hvide så det er lidt svært at vurdere om der er en plus/minus ledning.

Jeg har idag haft tænderen ude og kørte en test på den. Under denne test var den helt kold så den er stået af. Jeg har skrevet lidt sammen med Q-Pro og bestiller en keramisk ved dem
Joshva
Hej Joshva.
Eltænderen er 230v vekselstrøm så det er ligemeget med + og- (som når du sætter et stik i kontakten) Hvis du ser på de to midterste samlemuffer på billederne så kommer der to røde ledninger op fra neden, det er fra den gamle tænder, klippet af helt hende ved tænderen. De hvide er den nye tænder som så går gennem den grå gummiprop.Så næste gang er det bare at rykke tænderen og prop ud skrue ledninger i, tænder ned i røret prop i og færdig. Pas på tænderen kan godt gå ved siden af røret som den skal ligge i. Så tænder den ikke fyret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar