Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 03 jun 2014 19:14

pille bruger skrev:
De sidste par dage har jeg brugt ca. 0,8 kg piller til at opvarme det varme vand.
Det er en 300 L solvarmebeholder, brændværdi ca. det samme som andre piller, eller 4.4 Kw pr kg.
Solvarmen giver ikke rigtigt noget af betydning her.
For dårlig kvalitet rør :oops:
tror aldrig vi får nogen reelle tal, hvis du har en buffertank på 300l som opvarmes løbende, så er der jo allerede skår i glaset, når du skal starte fra 0. men det lyder ikke billigt at varme 300l vand op. men det er da flot hvis du kan køre 2-3 dage 24timer på 800gram piller, så må den flamme være meget lille og buffertank ikke brugt meget.

edit: Jeg kan huske at når jeg brugte piller til at varme en kold 160l VVB op igen, så røg der et par kilo i snit per dag, set over 14 dage.

Man skal vel ikke igennem din 300l, før du får varme i en radiator? eller gulv? Så skal du jo igen tænde op et godt stykke tid før, hvis aftenen skal være varm på en kold aften, så burde du måske også bruge VP de dage, for 300l + radiator varme + energi på RTB kan ikke være billigere end VP på en kold aften.
Last edited by 1 on pendec; edited 3 times in total


nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley » 03 jun 2014 19:18

pillefyret skal jo sædvanligvis ikke varme alle de 300l op i en solvarmebeholder - typisk er det jo topspiralens område den varmer ind i.

Mit system er så godt nok anderledes, men det er en anden snak.

pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 03 jun 2014 19:22

nemocharley skrev:pillefyret skal jo sædvanligvis ikke varme alle de 300l op i en solvarmebeholder - typisk er det jo topspiralens område den varmer ind i.
Så ikke som min VVB, spiral i bunden, udtag fra toppen?

nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley » 03 jun 2014 19:30

der er også spiral i bunden men den er til solvarmen. Jeg mener bestemt det er sådan det forholder sig med den traditionelle kombi-løsning.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pille bruger » 03 jun 2014 19:38

nemocharley skrev:Hvilke rør har du da? - og kunne du ikke blive fristet til at have 60 på?
Rørene er bare for billige, og for dårlige.
Jeg vil ikke hænge firmaet ud, for jeg vil ikke starte en pege fingre konkurrence.
Og nej, jeg har ingen planer om flere rør, lige pt.
Så skulle jeg løbe ind i et rigtigt godt tilbud.

@ pendec , Jeg varmer toppen af vvb op med pillefyret.
Jeg har forbrugs tæller i styringen, så jeg kan se hvad der bruges til varmt vand, og hvad der bruges til varme.
Fyret starter op når der er brug for varmt vand, så det er fra 42 gr. og op til 52 der skal varmes,
så ender vvb på 55 gr. når man bruger eftervarmen.
Normalt er det ca. en eller to opvarmninger pr. døgn.
Så runder vi op og siger 1 kg piller pr. dag til varmt vand, plus lidt varme en kold aften,
og der er 200 kg i tanken, ja så skal jeg kigge til fyret igen til oktober.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 03 jun 2014 20:07

@pille bruger
fino, jeg har alligevel ikke teknisk nok forstand til at kunne regne forskelle udfra min simple bio18 løsning som bare varmer vvb op, når/hvis jeg tænder.
Nå men El-patron er bare enklere og jeg skal også først kikke til mit fyr engang i oktober ;-) og VP giver en hurtig varme på kolde aftener, det var vistnok udgangspunktet.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pille bruger » 03 jun 2014 20:50

pendec skrev:@pille bruger
fino, jeg har alligevel ikke teknisk nok forstand til at kunne regne forskelle udfra min simple bio18 løsning som bare varmer vvb op, når/hvis jeg tænder.
Nå men El-patron er bare enklere og jeg skal også først kikke til mit fyr engang i oktober ;-) og VP giver en hurtig varme på kolde aftener, det var vistnok udgangspunktet.
:great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af Zarge » 03 jun 2014 23:48

Fatter ikke i kan lave varmt vand for så lidt... Jeg har brugt knap 6 kg på vvb idag... En person, et bad... :-S

pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 04 jun 2014 07:44

Zarge skrev:Fatter ikke i kan lave varmt vand for så lidt... Jeg har brugt knap 6 kg på vvb idag... En person, et bad... :-S
Der slukkes for gulvvarme og shunt, termostat på gulvvarme sættes på 0, og alle radiatorer lukkes til 0 (og ventil renses).
Så kan der ikke være meget andet at lukke, og så sætter jeg termostat på vvb til 5 ;)

Måske kan du også bruge elpatron løsningen? jeg syntes da mit forbrug på 1-2kW/dag ikke er dyrt ift. en gammel bio18, som jo er mit eneste sammenligningsgrundlag. Havde jeg dit forbrug, var jeg ikke i tvivl om vvb måske skulle udskiftes til en kombi, hvis du ikke har det.

pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 04 jun 2014 08:59

levi skrev:Inden du bygger dit anlæg om til tryk - så undersøg lige om bio18 er blevet godkendt til trykekspansion, - mig bekendt er dit anlæg ikke godkendt til trykekspansion, - af den årsag at der teoretisk kan fyres med brænde i kedlen.
Ved at læse andre informationer(bl.a. ing.dk) og spørge vvs'r som mener der ingen godkendelse kræves til pillefyret (teori er jo ikke det samme som at du ulovligt bruger brænde i en bio18). Så er mit pillefyr kun godkendt til biobrændsel og derfor godt må køre i et lukket system.

Så jeg mener ikke, der er noget ulovligt i at fortsætte præcis som jeg vejledes at vvs'r på den front.

Kan du henvise til materiale som begrunder din mistanke om godkendelse af trykekspansion til en biobrændsel godkendt kedel, generelt beskrevet og hvor de dokumenterer godkendelsen? jeg har intet kunne finde på bio18 og for den sags skyld andre modeller . f.eks RTB eller scotte og vølunds produkter.

Spørgsmål: Må en biobrændselskedel have trykekspansion?
Svar: Det kommer helt an på hvilken kedel der opsættes. Enkelte kedler er godkendt til trykekspansion. Der skal foreligge en tilladelse fra arbejdstilsynet i hvert enkelt tilfælde.
- jeg skal f.,,, da ikke kontakte arbejdstilsynet og få en godkendelse der? det lyder godt nok langt ude i hampskoven.

Nå , jeg kan se bio18 og trykekspansion har også været talt om her på forum før, og må så trække mig og dropper den trykekspansion, og får tilbud fra vvs'r på at trække afledning indendørs i stedet. Surt!


Besvar