Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

!!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
levi

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af levi » 23 feb 2008 23:55

Troldmand. skrev:Husker i fyret der for et par år siden eksploderet og dræbte en mand. Så vidt jeg husker var fyret koblet til kun "en" radiator og ingen udluftning . Var det ikke på Hobro kanten.
Ja hvis der er luft i anlægget koger det nemmere, og så kan der ske farlige ting.


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 06:23

Tak for alle jeres svar.

Jeg har i alt hast ikke lavet tegningen komplet. Ekspansionsbeholderen har 2 udgange til det fri. En ville sikkert være nok, men jeg har altså lavet to på min. En helt i toppen, og så en på et T-stykke. Jeg har ligeledes også den pumpe på varmeveksleren som omtalt.(tegning opdateret)

Varmeveksleren virkede fint. Der kom varmt vand ind, og koldere vand ud.

Jeg har ligeledes testet forbindelsen op til den åbne ekspansion, den virker fint. Inden jeg sluttede anlægget sammen, fyldte jeg ekspansionsbeholderen op nedefra, og ventede til det kom ud af overløbet. Dette virkede fint. Så jeg antager på ingen måde at der ikke har været nogen vej ud for det varme vand.

BEMÆRK: Scenariet opstod ca 1 time tidligere. Hvor lemmen til skorstenen rystede, og der kom sort røg ud af skorstenen. Der åbnede jeg haspen på fyret, og SLAM, så blev den dør blæst op af et ordenligt overtryk + en ordenligt flamme :( Jeg fik presset den i igen. Og fænomenet forsvandt. 2. gang åbnede jeg ikke lemmen, og så skete det at akkutanken sprang istedet for. Jeg kan på ingen måde se hvordan der kan være forbindelse mellem brændkammeret og akkutanken direkte?

Og jeg kan heller ikke forstå at mit anlæg skal have kogt. Laddomat'en fik max 80 grader ind, og kedeltemperaturen på fyret stod på 75 c Grader. Så har vands kogepunkt hvert fald ændret sig siden jeg gik i skole?

Ang den trækstabilisator som du snakker om levi, den har jeg også bag på min. Jeg må nok erkende at jeg ikke har indstillet den 100%, da jeg ventede på at fyret kom op på 90 C grader som beskrevet i manualen, hvorefter jeg kunne indstille den til næsten lukket.

Jeg vil nok give levi ret i at tanken er for dårlig lavet. Men trykket i tanken var aldrig over 5 mvs, og hvis den åbenbart ikke kunne holde til mere, tja, så var det en fuser af en tank! (bemærk den var testet med 0,8 bar luft, hvilket svarer til hvor meget med vand? 1 bar?). Hvis vandsøjlemåleren viste 5 mvs, kan det så godt tænkes der har været et højere tryk inde i tanken? Altså vandsøjlemåleren viser jo kun vandstand, men er det ikke det samme som at konkluderer at trykket var 0,5 bar?

Jeg er lidt mere bekymret for det overtryk som var inde i brændkammeret, og hvorfor det opstod. Det var jo nok det som fik renselemmen til at ryste, og den sorte røg. Er det træk stabilisatoren som måske indstillet forkert?
Vedhæftede filer
akkuta.JPG

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af thy » 24 feb 2008 08:02

det lyder vildt... er skorstenen gået tæt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 08:38

thy skrev:det lyder vildt... er skorstenen gået tæt
næppe. Når kedlen er slukket er der fint træk i .

Jeg tænker lidt på om det er kedlen som eksploderer næste gang :(

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Troldmand. » 24 feb 2008 08:47

Var akutanken ny-lavet eller havde den været brug til noget andet før.
Jeg tænker på, om der kunne have været en væskerest i tanken med et lavere kogepunkt end vand.
Måske en brugt olietank der var renset med en gang benzin.


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 08:55

Troldmand. skrev:Var akutanken ny-lavet eller havde den været brug til noget andet før.
Jeg tænker på, om der kunne have været en væskerest i tanken med et lavere kogepunkt end vand.
Måske en brugt olietank der var renset med en gang benzin.
Den var nylavet.
Temperaturen i tanken var 80 i top, 75 i midt og 40 i bund

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af pelle » 24 feb 2008 11:56

hej
Hvis akku tanken er en gl. olie tank. Har smeden så husket at forstærke den med tværgående jernstænger. Ellers kan svejsningerne briste (grundet de store temp. forskelle) Min akkutank er en olietank. Vi lavede bare lidt overtryk med luft. Og da det ikke boblede ved svejsninger. Var den tæt. Og det er den stadig efter et års brug. Din vandsøjle højde på 7 m(0.7 bar) er det den bliver udsat for. Men hvis vandet koger Ved 99.9 gr udsættes den for større tryk. Korrekt. Hvis det var stormvejret den anden dag der gav dig problemer med kedlen, havde jeg det osse. Røggasserne eksploderer. Med sådan et skorstenstræk. Men det lyder værre end det er. Det vil jo påvirke forbrændingen noget. Hvis du ved tanken har uhindret adgang ud til åben eksbeh. Kan det jo være tilfældigt at det sker samtidigt med det andet.
Din eks beh. er højt placeret. Er dine radiatorer højere placeret end den?
Det var da det nemmeste og billigste hvis den pumpe og veksler kunne undværes.
Alt mit central varme går direkte på lagertanken og den åbne eks. Og det virker fint. Men alt det må din smed vel have tjek på. mvh pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af søren ø » 24 feb 2008 13:31

Som pelle skriver har du oplevet en røggas eksplosion. Noget af det man som brandmand er meget opmærksom på, og træner meget i at aflæse og undgå. Når din røg ikke kan komme væk stiger temperaturen og kan faktisk slukke brænden da al ilten bliver opbrugt. Når den så får ilt siger det altså røvhul, og så står du uden pandehår. Så har man mistanke om noget er galt med fyr aftræ, så husk at holde næbbet væk når man åbner.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 13:51

pelle skrev:hej
Hvis akku tanken er en gl. olie tank. Har smeden så husket at forstærke den med tværgående jernstænger. Ellers kan svejsningerne briste (grundet de store temp. forskelle) Min akkutank er en olietank. Vi lavede bare lidt overtryk med luft. Og da det ikke boblede ved svejsninger. Var den tæt. Og det er den stadig efter et års brug. Din vandsøjle højde på 7 m(0.7 bar) er det den bliver udsat for. Men hvis vandet koger Ved 99.9 gr udsættes den for større tryk. Korrekt. Hvis det var stormvejret den anden dag der gav dig problemer med kedlen, havde jeg det osse. Røggasserne eksploderer. Med sådan et skorstenstræk. Men det lyder værre end det er. Det vil jo påvirke forbrændingen noget. Hvis du ved tanken har uhindret adgang ud til åben eksbeh. Kan det jo være tilfældigt at det sker samtidigt med det andet.
Din eks beh. er højt placeret. Er dine radiatorer højere placeret end den?
Det var da det nemmeste og billigste hvis den pumpe og veksler kunne undværes.
Alt mit central varme går direkte på lagertanken og den åbne eks. Og det virker fint. Men alt det må din smed vel have tjek på. mvh pelle
Det er ikke en olietank som er ombygget, men den har ca samme form som en oliebeholder, dog lidt højere for at få en bedre lagdeling. Der er sat 6 forstærkninger i, det var en af dem som sprang og gav et ordenligt brag. Hvorefter der stod vand ud med 80 grader. Jeg ved vandet ikke var i kog, så jeg går ud fra at det simpelthen bare var en dårlig svejsning som ikke kunne holde til trykket. Det var så 0,5bar i øjenhøjde, og der hvor det sprang var en meter nede, så det må blive 0,6 bar i bunden af tanken.

Hvis man kan isolere de to situationer (sprungen tank og problemet med fyret), så ville jeg være glad! Fordi jeg agter at bruge den samme tank igen.

Og ja, min eks beholder er højere end mine radiatorer. Jeg ville rent teoretisk nok kunne undvære min varmeveksler og de to pumper, men har nu valgt at beholde den foreløbig. Men på sigt, kan det være den ryger ud, og så få det hele koblet på 1 system (åben).


søren ø skrev:Som pelle skriver har du oplevet en røggas eksplosion. Noget af det man som brandmand er meget opmærksom på, og træner meget i at aflæse og undgå. Når din røg ikke kan komme væk stiger temperaturen og kan faktisk slukke brænden da al ilten bliver opbrugt. Når den så får ilt siger det altså røvhul, og så står du uden pandehår. Så har man mistanke om noget er galt med fyr aftræ, så husk at holde næbbet væk når man åbner.
Det giver mening at der ikke var nok ilt til stede. Det ville forklare den dårlige forbrænding (sort røg). Så er problemet bare hvorfor det opstår? Der er jo fint nok træk i skorstenen. Fyrer man for meget? Er det noget med røgsugeren? Trækstabilisator? sekundærluft? Hvis røgen ikke kan komme væk, så vil fyret jo eksploderer på et tidspunkt??

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af søren ø » 24 feb 2008 14:15

Jeg tror ikke fyret vil eksplodere, for kommer der ikke ilt går ilden bare ud. Har du nogen anelse om luftmængden kontra træmængden. Stod den og bulderfyrede eller var der lukket så meget for luften at den kun lige kunne holde sig igang.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar