VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
rapzak
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af rapzak »

Hej,

Vi har et Eurodan hus med det klassiske valmet tag.
Jeg var oppe at måle jeg har ca. en frihøjde på 130-140cm - måske lidt mere hvis isolering fjernes.
hvad gør man med VVB når der ikke er mere højde... kunne jo godt tænke mig måske omkring en 500L eller noget måske...

Nogle ideer?

/Kasper

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af MichaelK »

Man kan vist nok få modeller, der ligger ned? Men hvorfor dog så stor en VVB?
Husk også at tage hensyn til vægten af 500 liter vand, plus det løse :shock:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
nemocharley

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af nemocharley »

stod med det samme problem sidste sommer - de findes derude de modeller du leder efter - men ikke på 500l, nok nærmere 200-300l som du jo kan sætte i serie (hvis det er til solvarme så kan en af dem have interne spiralveklsere i top og bund mens den anden bare er en alm buffertank. Den skal ikke ligges ned da det ødelægger lagdelingen og effektiviteten.

se knb tanke, tal med Niels Lyck fra vvfs.dk elelr henrik schack fra q-pro

det noget med 15 rør til 100l vand - max, flade paneler 1m2 pr 70-100l vand - hvis jeg husker ret, og underforstået at solfangerne er optimalt placeret - 40-60 grader sydvendt og skyggefrit.
levi

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af levi »

rapzak skrev:Hej,

Vi har et Eurodan hus med det klassiske valmet tag.
Jeg var oppe at måle jeg har ca. en frihøjde på 130-140cm - måske lidt mere hvis isolering fjernes.
hvad gør man med VVB når der ikke er mere højde... kunne jo godt tænke mig måske omkring en 500L eller noget måske...

Nogle ideer?

/Kasper
Du skal virkelig ikke have plads andre steder hvis du vil smide en VV-beholder på loftet - det gør man KUN hvis man ikke kan andet....

Forestil dig når den en dag bliver utæt, - og hvilke skader det medfører - og ja det har jeg set mange gange........
rapzak
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af rapzak »

I et standard paracel hus er der bare ikke så mange muligheder... :(
Jeg har et gasfyr i et dobbelt skab i bryggers...(der er et enkelt høj skab lige ved siden af) så er der et skur i carport, men så skal jeg jo have det varme vand fra fyr derud og tilbage igen... istedet kun solfanger varme ind...

Det er vel ikke godt at have den udenfor heller går jeg ud fra...

Kasper

levi

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af levi »

rapzak skrev:I et standard paracel hus er der bare ikke så mange muligheder... :(
Jeg har et gasfyr i et dobbelt skab i bryggers...(der er et enkelt høj skab lige ved siden af) så er der et skur i carport, men så skal jeg jo have det varme vand fra fyr derud og tilbage igen... istedet kun solfanger varme ind...

Det er vel ikke godt at have den udenfor heller går jeg ud fra...

Kasper
Jeg kan kun sige - jeg ville gøre alt i min magt for IKKE at have beholderen på loftet - ALT!

Sagt på en anden måde - i min verden er ALLE andre placeringer bedre!

En anden lille - men ikke uvæsentlig ting - lagdelingen i en vandret liggende VV-beholder er elendig ift. en opretstående, - også en ting man skal tage med i regnestykket.
rapzak
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af rapzak »

Hej,
Ja, den skal ikke ned og ligge....

Kan man få noget til sådan et alm. 60cm skab mon?

hvis jeg sætter den i mit isoleret skur - så skal jeg have de 6stk rør frem og tilbage - 2 til gas spiral og 2 til brugsvand og 2 til overskuds varme til gulvvarme? det er vel også noget skidt...

Jeg kan sagtens følge din tankegang.

Kasper
nemocharley

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af nemocharley »

ja jeg tror faktisk godt du kan få noget til et 60x60 skab men ikke 500l

prøv lige at se her http://www.varmtvandfrasolen.dk/nilan-n ... -p-35.html

mener at ham smeden jeg købte mit pillefyr fra pralede af at värmebaronen havde udviklet 360l 60x60

der er sikkert flere muligheder - ring rundt og plag, og søg rundt på nettet som en lille satan icon_cheesygrin.gif
levi

VVB på loft med frihøjde på ca.130-140cm

Indlæg af levi »

rapzak skrev:Hej,
Ja, den skal ikke ned og ligge....

Kan man få noget til sådan et alm. 60cm skab mon?

hvis jeg sætter den i mit isoleret skur - så skal jeg have de 6stk rør frem og tilbage - 2 til gas spiral og 2 til brugsvand og 2 til overskuds varme til gulvvarme? det er vel også noget skidt...

Jeg kan sagtens følge din tankegang.

Kasper
Metro har vist en solvarmebeholder der kan passe ind der så vidt jeg husker - prøv at kigge lidt på www.metrotherm.dk

Besvar