Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af stokernut » 21 maj 2014 11:32

OBS mine spørgsmål er nummereret, da jeg desværre nogen gange skriver for meget i et indlæg og mange derfor ikke ser alle spørgsmål :wink:

Så har jeg brug for jeres hjælp igen. Det jeg kalder en "tænder" hedder nok noget andet, men jeg taler om den "dypkoger" der varmer pillerne op under opstart, så der går ild i dem og fyret tænder.

I går havde jeg flere fejloptændinger (køre på tidsur og fyret tænder to gange i døgnet og køre 4 timer af gangen). Fyret et en 16 Kw Scotte med Version 6.30

Jeg checkede "tænderen" og den var bøjet. Har hørt det kan ske når den er godt slidt. En kollega havde en ny tænder og den blev hentet og isat, men den er kortere og har en rød og hvid ledning, mens den gamle har to røde ledninger og er ca. 1 cm længere. 1. Er det afgørende hvilket stikben den hvide sættes i, i forhold til den røde?

Ud fra hvad jeg kan læse gennem en lup står der på den gamle: 240V og 300W og det er vel det der kaldes en "300 Watts tænder"? På den nye står der 275W og 230V SC 13 07

Mine opstarts indstillinger ser således ud:

Brændsel 27 sek
El tænder start 60 sek
El tænder effekt 100 %
Blæser start 20 %
Blæser midt 10 %
Blæser slut 20 %
Lys 10L

Da jeg havde sat den nye "tænder" i, startede fyret under første opstartsforsøg, men her til morgen var der kun lunkent vand (og så ved man jo godt hvad det betyder) og fyret var ikke startet op, men viste optændingsfejl. 2.Er der noget jeg bør ændre i ovenstående opstartsindstillinger nu når jeg har fået en tænder der yder 25 Watt mindre?

Tillgæsspørgsmål:

3. Har aldrig skiftet den "dims" der måler lys (fyret har vel kørt i 5 år). Er det nødvendigt?

4. Hvad koster sådan en 275 Watt tænder og sådan en "lysføler"?
Vedhæftede filer
Tænder.JPG
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af pille bruger » 21 maj 2014 16:07

Om tænderen har røde eller hvide ledninger, er lige meget.
Du skal have en original, og de er altid lige lange.
Skift af tænder og fotoføler:
http://www.nbe.dk/salgs-materiale/video.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af stokernut » 21 maj 2014 16:41

pille bruger skrev:Om tænderen har røde eller hvide ledninger, er lige meget.
Du skal have en original, og de er altid lige lange.
Skift af tænder og fotoføler:
http://www.nbe.dk/salgs-materiale/video.html
Jeg tror der findes mange "originale". Den der sad der i, fra start havde to hvide ledninger. Der er hvis sket en del over tiden. Jeg har også skiftet styring så jeg tror den tænder jeg har lånt er hel fin, men yde evnen i Watt kræver helt givet ændring af opstartsværdier. Så spørgsmålene gik ikke på hvordan den skiftes, selv om videoen med "musak" var ganske underholdende :)

Nå men håber nogen kan svare på de 4 spørgsmål jeg har stillet.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af pille bruger » 21 maj 2014 16:57

stokernut skrev:
Jeg tror der findes mange "originale". Den der sad der i, fra start havde to hvide ledninger. Der er hvis sket en del over tiden. Jeg har også skiftet styring så jeg tror den tænder jeg har lånt er hel fin, men yde evnen i Watt kræver helt givet ændring af opstartsværdier. Så spørgsmålene gik ikke på hvordan den skiftes, selv om videoen med "musak" var ganske underholdende :)

Nå men håber nogen kan svare på de 4 spørgsmål jeg har stillet.
Indstillingerne er ok, og den burde kunne tænde.
Det er lige meget om du bytter ledning til terminalerne til eltænder.
Hvis foto føler virker, hvorfor så skifte den.
Det sidste skal du spørge en forhandler om, eller kigge på deres vebshop.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af stokernut » 21 maj 2014 17:32

pille bruger skrev:Indstillingerne er ok, og den burde kunne tænde.
Det er lige meget om du bytter ledning til terminalerne til eltænder.
Hvis foto føler virker, hvorfor så skifte den.
Det sidste skal du spørge en forhandler om, eller kigge på deres vebshop.
Nu har jeg afprøvet 3 optændinger. Den første gav fejl. Altså efter de forsøg (mener det er to), fyret er indstillet til, var fyret ikke gået igang.

Den anden tændte ved anden forsøg.

Den sidste tændte første gang.

Jeg tænker bare at når min "nye" tænder er af mindre Watt så kunne det jo godt være der skulle lidt mere gas på opstarten (%, antal forsøg og/eller tid)????

Havde håbet på et direkte link til pris :wink: Men det ser ud til prisen er 149,-kr uanset om det er sensor eller tænder.
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af pille bruger » 21 maj 2014 17:54

stokernut skrev:
Nu har jeg afprøvet 3 optændinger. Den første gav fejl. Altså efter de forsøg (mener det er to), fyret er indstillet til, var fyret ikke gået igang.

Den anden tændte ved anden forsøg.

Den sidste tændte første gang.

Jeg tænker bare at når min "nye" tænder er af mindre Watt så kunne det jo godt være der skulle lidt mere gas på opstarten (%, antal forsøg og/eller tid)????

Havde håbet på et direkte link til pris :wink: Men det ser ud til prisen er 149,-kr uanset om det er sensor eller tænder.
Har du lavet en frisk pille afvejning ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af WoodyHugo » 21 maj 2014 19:47

stokernut skrev:
Jeg tror der findes mange "originale". Den der sad der i, fra start havde to hvide ledninger. Der er hvis sket en del over tiden. Jeg har også skiftet styring så jeg tror den tænder jeg har lånt er hel fin, men yde evnen i Watt kræver helt givet ændring af opstartsværdier. Så spørgsmålene gik ikke på hvordan den skiftes, selv om videoen med "musak" var ganske underholdende :)

Nå men håber nogen kan svare på de 4 spørgsmål jeg har stillet.
Mine tænder tal er : forvarmning 30 sek. , effekt 75 , blæs start 8 , midt 16 , slut 20 , virker fint :)

Kontroller nu engang mere at din tænder ligger rigtig og er helt ude i 5 kant hullet ved herden :great:

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af stokernut » 22 maj 2014 18:30

WoodyHugo skrev:
Mine tænder tal er : forvarmning 30 sek. , effekt 75 , blæs start 8 , midt 16 , slut 20 , virker fint :)

Kontroller nu engang mere at din tænder ligger rigtig og er helt ude i 5 kant hullet ved herden :great:
Er din forvarmning det jeg kalder "brændsel" og din effekt det jeg kalder "eltænder effekt"? Og 100.000-kr spørgsmålet:

"Er din tænder en 300 Watt eller en 275 Watt?"

Og kan oplyse at fyret ikke var startet kl. 04.00 i morges. Jeg kikkede kl. 06.00 og her var der gløder i nogle af pillerne (underligt).

Her kl. 17.00 var det heller ikke startet (opstart forsøges 2 gange). Jeg prøvede så 3. gang og her kom der endelig ild.

Jeg skal nok kikke om tænderne ligger helt fremme igen (men det gør den), jeg skal også nok afveje piller igen, MEN eneste ændring er altså at jeg er gået fra en 300 Watt tænder, til en 275 Watt. Af samme grund må det være mine indstillinger, som passede til en 300 Watt tænder, der nu skal tilpasses en 275 Watt tænder. Desværre ved jeg ikke hvilke værdier jeg med fordel kan ændre.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af WoodyHugo » 22 maj 2014 18:45

stokernut skrev:
Er din forvarmning det jeg kalder "brændsel" og din effekt det jeg kalder "eltænder effekt"? Og 100.000-kr spørgsmålet:

"Er din tænder en 300 Watt eller en 275 Watt?"

Og kan oplyse at fyret ikke var startet kl. 04.00 i morges. Jeg kikkede kl. 06.00 og her var der gløder i nogle af pillerne (underligt).

Her kl. 17.00 var det heller ikke startet (opstart forsøges 2 gange). Jeg prøvede så 3. gang og her kom der endelig ild.

Jeg skal nok kikke om tænderne ligger helt fremme igen (men det gør den), jeg skal også nok afveje piller igen, MEN eneste ændring er altså at jeg er gået fra en 300 Watt tænder, til en 275 Watt. Af samme grund må det være mine indstillinger, som passede til en 300 Watt tænder, der nu skal tilpasses en 275 Watt tænder. Desværre ved jeg ikke hvilke værdier jeg med fordel kan ændre.
De 25 watt i forskel skulle ikke betyde en skid , min tænder har hvide ledninger og gætter på at det er 300 watt . Tror du skulle prøve med en sprit ny 300 w eller de nye keramiske baditter
(forvarmning er tid inden blæser starter , "brændsel" er "piller til eltænding" , effekten er vel hvor meget strøm tænderen får)

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejloptænding i fm. skift af "tænder"

Indlæg af stokernut » 22 maj 2014 19:05

WoodyHugo skrev:
De 25 watt i forskel skulle ikke betyde en skid , min tænder har hvide ledninger og gætter på at det er 300 watt . Tror du skulle prøve med en sprit ny 300 w eller de nye keramiske baditter
(forvarmning er tid inden blæser starter , "brændsel" er "piller til eltænding" , effekten er vel hvor meget strøm tænderen får)
Det gjrode det altså sidste jeg skiftede (desværre har jeg ikke detaljerne for ændringerne).

Selv mener jeg at en mulig ændring kunne være "antal opstart" altså fra 2 til 3, men er der ikke andre af jer, der har noget andet, jeg kan prøve først (altså vedr. opstartsværdierne)?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar