Nybegynder søger hjælp til valg af pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
JLucifer
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 maj 2014 12:54

Nybegynder søger hjælp til valg af pilleovn

Indlæg af JLucifer »

Om nogle måneder overtager vi vores nye hus, hvor vi gerne vil have vores første pilleovn. Hvilken ovn skal vi vælge?

Der er gulvvarme (naturgas) overalt i huset, så pilleovnen er et hygge-supplement i stedet for en brændeovn. Udseende og støjniveau har derfor også betydning.

Huset er i to plan og ovnen skal stå i stuen på 1. sal. Etagen er 110 m2. Den skal kun opvarme luft.

Hvilken model anbefaler I?

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Nybegynder søger hjælp til valg af pilleovn

Indlæg af WoodyHugo »

Hvis du snakker "hygge" ,skal du da have en brændeovn og ikke en højteknisk pilleovn
jopa

Nybegynder søger hjælp til valg af pilleovn

Indlæg af jopa »

Dem jeg har set i brug støjer for meget til at give hygge.
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Nybegynder søger hjælp til valg af pilleovn

Indlæg af Djursland »

hej med dig

jeg vil helt klart kikke på en ecoteck

min fortæller bare den er der men ikke noget der genere men man skal lige vende sig til den for i starten larmer den meget synes man men efter en uge ligger man ikke mærke til den

vi fik en i nov sidste år det er en ecoteck HR 100 og holde da nu op vi er glade for den, den køre også med det varme vand til radiator og varmtvand beholderen

der er meget forskel på hvor meget de forskellige larmer af forskellige fabrikanter så ud og kikke og lyt på de forskellige mærker

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100
Brugeravatar
ole_dalmose
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 aug 2011 07:27
Mit fyr: EcoTeck R70 /Scotte-Blackstar 16kw
Areal: 170 /+260 værksted
Brændsel: Vida 6 /8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: ½ /1 pose
Årligt forbrug: 1250 /ca. 6000 kg
Geografisk sted: Tuse Næs nord for Holbæk

Nybegynder søger hjælp til valg af pilleovn

Indlæg af ole_dalmose »

Vi har siden sommeren 2009 brugt en ECOTECK R70 som primær varmekilde i beboelsen. Det har været let at vænne sig til den mekaniske støj (blæser, snegl, røgsuger) som ikke overdøver vores fjernsyn...

Her omkring tilbyder forhandlerne "servicepakker" hvor de forebyggende udskifter visse sliddele, ex. bundlejer i snegl, eltænder, røgsuger mv. ud fra antallet af drifttimer (som man kender det fra ex. kopimaskiner)

Samtidig tilbyder de "sommerpris" på totalrengøring af ovnen, ofte ved at køre den udenfor og rense med trykluft, for kun 500,- kroner... Hvis du vælger en ovn med stort glas i lågen, får du også glæden ved at se levende ild, omend det ikke matcher flammerne i en gammeldags brændeovn - men de er jo også "ulovlige" nu...

Eneste negative kommentar fra min side skal være, at vi var alt for længe om at bytte den gamle Jøtul, som åd 10m3 bøgetræ årligt, med træpilleovnen som klarer sig med 1½-2 paller gode træpiller årligt.

Held og lykke med dit køb.
Mange hilsener Ole Dalmose
Her etablerer vi veteranklubben BMGB - Bevar Min Gamle Bil - Tuse Næs
Motto: Pas godt på din gamle bil - ellers bliver der ingen veteraner i fremtiden.

Besvar