Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
jas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21 maj 2014 15:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 160
Geografisk sted: vejle

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af jas » 21 maj 2014 16:02

Hej i hytten derude.. jeg er en ung gut på 20 som lige har købt hus med kæresten, vi står i en dum men forhåbentlig sjov og lærig periode i vores liv.

Vi har købt en lille villa ( faktisk et nedlagt landbrug ) og vi skal igang med det helt store projekt..
Et af disse projekter er bla. At få smidt et træpille fyr ind istedet for det nuværende oliefyr.

Vores buget til fyr samt installationer m.m er på 75.000kr.
Husets kvm er på 160 efter vi har udnyttet loftrummet ( som også er en del af projektet ).
Der skal trækkes rør fra "det nye fyrrum" og ned i kælderen hvor alle installationerne allerede er ( også der oliefyret står nu) måske små 20meter max!

Og hold nu fast!

Kan det godt lade sig gøre at have fyrrummet stående 20meter fra alle installationerne og så bare trækkerør? eller er det klogest at have det samlet i samme rum?

Hvilket fyr skal jeg vælge?

Har kigget på følgende mærker;
BioWin
Biotech
Woody/scotte

kan det overhoved gøres realistisk inden for vores buget når alt hvad der hedder installation/opsætning og trækning af rør skal gøres af fagmænd?

Synes ikke jeg kan finde merkante forskelle på disse fyr ud over vedligeholdelsen og at woody/scotte nok kræver en del mere arbejde, men det er jeg også mere end villig til hvis det kan spare mig for 30.000kr i sidste ende..

jeg har læst og læst men er ikke blevet klogere så håber inderligt at i kan hjælpe mig og give mig nogle ting og værktøjer som jeg kan tage med til overvejelser når der skal købes pillefyr!

På forhånd tusind tak ;-)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af pille bruger » 21 maj 2014 16:14

jas skrev:Hej i hytten derude.. jeg er en ung gut på 20 som lige har købt hus med kæresten, vi står i en dum men forhåbentlig sjov og lærig periode i vores liv.

Vi har købt en lille villa ( faktisk et nedlagt landbrug ) og vi skal igang med det helt store projekt..
Et af disse projekter er bla. At få smidt et træpille fyr ind istedet for det nuværende oliefyr.

Vores buget til fyr samt installationer m.m er på 75.000kr.
Husets kvm er på 160 efter vi har udnyttet loftrummet ( som også er en del af projektet ).
Der skal trækkes rør fra "det nye fyrrum" og ned i kælderen hvor alle installationerne allerede er ( også der oliefyret står nu) måske små 20meter max!

Og hold nu fast!

Kan det godt lade sig gøre at have fyrrummet stående 20meter fra alle installationerne og så bare trækkerør? eller er det klogest at have det samlet i samme rum?

Hvilket fyr skal jeg vælge?

Har kigget på følgende mærker;
BioWin
Biotech
Woody/scotte

kan det overhoved gøres realistisk inden for vores buget når alt hvad der hedder installation/opsætning og trækning af rør skal gøres af fagmænd?

Synes ikke jeg kan finde merkante forskelle på disse fyr ud over vedligeholdelsen og at woody/scotte nok kræver en del mere arbejde, men det er jeg også mere end villig til hvis det kan spare mig for 30.000kr i sidste ende..

jeg har læst og læst men er ikke blevet klogere så håber inderligt at i kan hjælpe mig og give mig nogle ting og værktøjer som jeg kan tage med til overvejelser når der skal købes pillefyr!

På forhånd tusind tak ;-)
Jo det kan fint lade sig gøre at trække rør fra fyr til installation i kælderen.
Har du overvejet en RTB ?
http://www.readytoburn.dk/
Så kan du styre fyret fra mobilen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

jas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21 maj 2014 15:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 160
Geografisk sted: vejle

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af jas » 21 maj 2014 16:25

Har på baggrund af folks erfaringer og hvad jeg selv har kunne snuse mig frem til, bidt mærke i 3 træpillefyr..

har dog godt kigget på en RTB men ikke ned i detaljer..

er som sagt uerfarende og søger hjælp..

Mvh Jas :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af pille bruger » 21 maj 2014 16:29

jas skrev:Har på baggrund af folks erfaringer og hvad jeg selv har kunne snuse mig frem til, bidt mærke i 3 træpillefyr..

har dog godt kigget på en RTB men ikke ned i detaljer..

er som sagt uerfarende og søger hjælp..

Mvh Jas :)
RTB er en Woody/Scotte brænder på en ny kedel.
Selvrensende.
Køreklar.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

levi

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af levi » 21 maj 2014 16:39

jas skrev:Hej i hytten derude.. jeg er en ung gut på 20 som lige har købt hus med kæresten, vi står i en dum men forhåbentlig sjov og lærig periode i vores liv.

Vi har købt en lille villa ( faktisk et nedlagt landbrug ) og vi skal igang med det helt store projekt..
Et af disse projekter er bla. At få smidt et træpille fyr ind istedet for det nuværende oliefyr.

Vores buget til fyr samt installationer m.m er på 75.000kr.
Husets kvm er på 160 efter vi har udnyttet loftrummet ( som også er en del af projektet ).
Der skal trækkes rør fra "det nye fyrrum" og ned i kælderen hvor alle installationerne allerede er ( også der oliefyret står nu) måske små 20meter max!

Og hold nu fast!

Kan det godt lade sig gøre at have fyrrummet stående 20meter fra alle installationerne og så bare trækkerør? eller er det klogest at have det samlet i samme rum?

Hvilket fyr skal jeg vælge?

Har kigget på følgende mærker;
BioWin
Biotech
Woody/scotte

kan det overhoved gøres realistisk inden for vores buget når alt hvad der hedder installation/opsætning og trækning af rør skal gøres af fagmænd?

Synes ikke jeg kan finde merkante forskelle på disse fyr ud over vedligeholdelsen og at woody/scotte nok kræver en del mere arbejde, men det er jeg også mere end villig til hvis det kan spare mig for 30.000kr i sidste ende..

jeg har læst og læst men er ikke blevet klogere så håber inderligt at i kan hjælpe mig og give mig nogle ting og værktøjer som jeg kan tage med til overvejelser når der skal købes pillefyr!

På forhånd tusind tak ;-)
Hvis du selv graver rørerne ned og fører dem ind i kælderen, - så kan du nemt lave dit anlæg for 75`000 kr.

Du er velkommen til at kontakte mig - jeg kan være behjælpelig med dimensionering samt udregning af komplet installation incl. montering!


N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af N P K » 21 maj 2014 17:29

pille bruger skrev:
Jo det kan fint lade sig gøre at trække rør fra fyr til installation i kælderen.
Har du overvejet en RTB ?
http://www.readytoburn.dk/
Så kan du styre fyret fra mobilen.
Du kan da også styre et scotte fyr fra mobilen

nemocharley

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af nemocharley » 21 maj 2014 18:02

Velkommen til og tillykke med huset :)

Hvis du er villig til at lave noget af arbejdet selv kan du godt holde dig under 75k. Det kan komme til at knibe hvis du vælger de dyre (men også rigtig gode) pillefyr fra Østrig/Tyskland.

RTB ser ret spændende ud, MGM Junior ligeså - og begge til 30-35k - de to er måske de mest oplagte (synes jeg). Men der er rigtig mange forskellige pillefyr at vælge imellem.

Atmos kan f.eks købes til nogle ret fornuftige priser inkl. en buffertank.

Vølunds Pellux 100, Thermorossi, Bioheat 15, MG 15+, Novo Pellet, Hargassner, Biolyt, Baxi TPK, Biomax, Ekoheat osv osv osv

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af HR LUCCA » 21 maj 2014 19:31

jas skrev:Hej i hytten derude.. jeg er en ung gut på 20 som lige har købt hus med kæresten, vi står i en dum men forhåbentlig sjov og lærig periode i vores liv.

Vi har købt en lille villa ( faktisk et nedlagt landbrug ) og vi skal igang med det helt store projekt..
Et af disse projekter er bla. At få smidt et træpille fyr ind istedet for det nuværende oliefyr.

Vores buget til fyr samt installationer m.m er på 75.000kr.
Husets kvm er på 160 efter vi har udnyttet loftrummet ( som også er en del af projektet ).
Der skal trækkes rør fra "det nye fyrrum" og ned i kælderen hvor alle installationerne allerede er ( også der oliefyret står nu) måske små 20meter max!

Og hold nu fast!

Kan det godt lade sig gøre at have fyrrummet stående 20meter fra alle installationerne og så bare trækkerør? eller er det klogest at have det samlet i samme rum?

Hvilket fyr skal jeg vælge?

Har kigget på følgende mærker;
BioWin
Biotech
Woody/scotte

kan det overhoved gøres realistisk inden for vores buget når alt hvad der hedder installation/opsætning og trækning af rør skal gøres af fagmænd?

Synes ikke jeg kan finde merkante forskelle på disse fyr ud over vedligeholdelsen og at woody/scotte nok kræver en del mere arbejde, men det er jeg også mere end villig til hvis det kan spare mig for 30.000kr i sidste ende..

jeg har læst og læst men er ikke blevet klogere så håber inderligt at i kan hjælpe mig og give mig nogle ting og værktøjer som jeg kan tage med til overvejelser når der skal købes pillefyr!

På forhånd tusind tak ;-)
Hvad er grunden til du ikke vil/kan sætte pillefyret der hvor oliefyret står ? , hvis det kan stå der vil det nok gøre det noget nemmere og billiger :wink:

jas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21 maj 2014 15:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 160
Geografisk sted: vejle

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af jas » 21 maj 2014 19:33

Hej Nemocharley. Tak skal du have :-)

Der er nemlig utrolig mange mærker og holdinger angående træpille fyr. Og det er virkelig svært som ny og uerfarende at skabe et overblik og finde det helt rigtige fyr..

søger det mest driftssikre fyr og så er prisen egentlig underordnet til en vis grænse selvfølgelig.

synes helt klart denne RTB virker som en mulighed, men synes ikke der er meget info at hente nogle steder?

Mvh Jas :-)

jas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21 maj 2014 15:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 160
Geografisk sted: vejle

Ny og uerfarende gut søger hjælp :-)

Indlæg af jas » 21 maj 2014 19:37

Hej HR LUCCA. Der er simpelthen pga. At det bliver et kæmpe arbejde mht. Pillerne da kælderen ligger under køkkenet og der ikke er mulighed for at få pillerne ind igennem et vindue eller lig. Så det bliver et kæmpe slæbe arbejde :-)

Vi har i tankerne at lave fyrummet hvor olietanken står, og simpelthen trække rør hvor de nuværende rør fra tank til fyr går
Senest rettet af jas 21 maj 2014 19:43, rettet i alt 1 gang.


Besvar