Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

!!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 22:14

thy skrev:t et mangler så den kan komme af med trykket hurtig/dampen
åben ekspantion kan ikke godkennes uden..
Øh, et åbent T-rør på en trykekspansion eller?
Her er der også tale om en åben ekspansion...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af thy » 23 feb 2008 22:18

der skal være et t på åben ekspantion så dampen kan komme ud

ps har rettet skrev fejl det er ok nu
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2008 22:23

Hej
Bare for lige at fortælle hvad kræfter der er på spil.
Da jeg købte huset her (nedlagt landbrug)langt uden for lov og ret. var der et oliefyr.
Anlægget var lavet med åben ekspansion.
Som ung med krudt i rø.... skulle der ske noget - ud med den olie brænder og ind med min elskede Tasso b3 (fyret jeg elsker) fastbrænnder. Brændet lå jo lige udenfor døren, det gør det jo, når man bor med skov omkring sig.
Nå....
Fra fyret og op til eks-beholderen var det lavet med en 1" plastslange, den type med sådan et synligt net væv i. Slangen var smidt sådan lidt tilfældig oppe på loftet, inden den gik i beholderen.(sikkert en tidligere smeds svendestykke)

En dag jeg fyrede op i tassoe, glemte jeg at tænde pumpen. Bedst som vi sad og ventede på varmen, lød der sådan et puf - nærmest som et kanonslag der bliver fyret af et par km. væk.
Pludseligt kommer min datter løbende, farfar der kommer vand.
Den armeret slange var sprængt sådan på en lidt underlig flosset måde over en 10cm.
Såe - jo der er tryk på, når dampen vil ud.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2008 22:30

thy skrev:der skal være et t på åben ekspantion så dampen kan komme ud

ps har rettet skrev fejl det er ok nu
Hej Thy
Spørger fordi jeg ikke ved det, hvor skal det T side. Mit overløb går næsten vinkelret (vandret)ud på taget fra beholderen. Der er ca 50 cm rør fra eks-beholderen og ud.
Har virket fint i mange år. Ingen mos eller alger der hvor det varme vand løber ud :great:

levi

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af levi » 23 feb 2008 23:05

Det er korrekt hvad thy skriver, der mangler en "drøbel" på ekspansionen til det fri - der er pt. nu kun et overløb, og det er IKKE nok.

Derudover vil jeg mene din akkutank er værdiløs - trykprøvet til 0.8 bar ??? - Minimum skal en sådan tank trykprøves til et sted mellem 4-6 bar !!

Mht. at trække en streng fra akkutanken til ekspansionen, så burde det ikke være nødvendigt.

Hvor er pumepen som føder veksleren ? - Hvis du tror varmen selv kommer over en veksler, så tar du grueligt fejl.

Jeg tror ikke anlægget har kunne komme af med varmen fordi du mangler en pumpe der føder veksleren, og derfor har anlægget nået kogepunktet - og så kan der ske sjove ting og sager.

Der skal sidde en pumpe på fremløbet fra akkutanken, og over til veksleren!.


levi

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af levi » 23 feb 2008 23:07

levi skrev:Det er korrekt hvad thy skriver, der mangler en "drøbel" på ekspansionen til det fri - der er pt. nu kun et overløb, og det er IKKE nok.

Derudover vil jeg mene din akkutank er værdiløs - trykprøvet til 0.8 bar ??? - Minimum skal en sådan tank trykprøves til et sted mellem 4-6 bar !!

Mht. at trække en streng fra akkutanken til ekspansionen, så burde det ikke være nødvendigt.

Hvor er pumepen som føder veksleren ? - Hvis du tror varmen selv kommer over en veksler, så tar du grueligt fejl.

Jeg tror ikke anlægget har kunne komme af med varmen fordi du mangler en pumpe der føder veksleren, og derfor har anlægget nået kogepunktet - og så kan der ske sjove ting og sager.

Der skal sidde en pumpe på fremløbet fra akkutanken, og over til veksleren!.
Jeg vil derudover understrege at den tank SKAL trykprøves til MIN. 4 bars tryk - bliver den ikke det - og holder til det, så kan den sprænge læk hvergang den bliver opvarmet.

Jeg syntes du sagde din smed var vant til at lave sådanne tanke ?? - Skræmmende...

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 23:29

levi skrev:Det er korrekt hvad thy skriver, der mangler en "drøbel" på ekspansionen til det fri - der er pt. nu kun et overløb, og det er IKKE nok.

Derudover vil jeg mene din akkutank er værdiløs - trykprøvet til 0.8 bar ??? - Minimum skal en sådan tank trykprøves til et sted mellem 4-6 bar !!

Mht. at trække en streng fra akkutanken til ekspansionen, så burde det ikke være nødvendigt.

Hvor er pumepen som føder veksleren ? - Hvis du tror varmen selv kommer over en veksler, så tar du grueligt fejl.

Jeg tror ikke anlægget har kunne komme af med varmen fordi du mangler en pumpe der føder veksleren, og derfor har anlægget nået kogepunktet - og så kan der ske sjove ting og sager.
Dette er vel næppe kilden til hans problem, idet overkog og kedeltermostat skulle have lukket ned for kedlen før dette sker. Manglende pumpe eller tændt eller defekt pumpe må højst medføre at der ikke kommer varme fra sekundærsiden på varmeveksleren...

Der skal sidde en pumpe på fremløbet fra akkutanken, og over til veksleren!.
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af pelle » 23 feb 2008 23:33

Hej
Jeg har kikket på dit diagram. Og sådan jeg forstår det er der en kontra ventil i mellem fremløb kedel til akku. jeg har nok fundet fejlen. Vand udvider sig op til 4 procent når det varmes op. Og det har der været stoppet for. og derfor steg mvs ikke . Der gavner en udlufter ingenting. Den lukker jo kun luft ud. Det er en god ide med dit forbedringsforslag. Hvis du sætter den til. Kan du sløjfe den udluftning. luften skal nok komme oven ud og op i eks.beholder. Den der går fra kedel over til tanken kan du også sløjfe. Der kan du benytte den nye istedet, men så må kontra ventilen ikke være der. (Er den da virkelig nødvendig? Kan du ikke hæve tanken, en 40- 50 cm istedet for så evt selvcirkulation stopper). Så er der åben til eksbeh. både fra kedel og fra tank. Og anlægget kan komme af med trykket. Husk ingen ventiler eller noget som helst op til åbeneks hverken fra tank eller kedel. Men det er en kombination af den kontraventil (muligvis laddomat. Du skrev den lød mærkelig har den lukket for returen fra tank har vi problemet) og udlufter der har skabt problemet.
Med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2008 23:50

Husker i fyret der for et par år siden eksploderet og dræbte en mand. Så vidt jeg husker var fyret koblet til kun "en" radiator og ingen udluftning . Var det ikke på Hobro kanten.

levi

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af levi » 23 feb 2008 23:51

Jeg aner ikke hvor i ser den kontraventil, så vidt jeg kan se på tegningen er der ingen - hvilket kun er godt.

Tanken er helt klar ikke god nok, og der har derudover muligvis været luft i akkutanken - hvis der ikke er cirkulation hen til veksleren vha. en pumpe, så er det EN STOR LUFTLOMME - og som sagt så kan der ske ting når der er luft i et anlæg.

Akkutanken med selvudlufter i toppen er godt nok, og den rette monteringsmåde - man kobler IKKE akkutanken på ekspansionen - netop derfor man ikke monterer kontraventil på centralvarmeanlægget - og slet ikke når man har en laddomat! /Hvis man trækker en streng fra akkutanken op til ekspansionen, og en streng fra kedlen op til ekspansionen risikerer man at der vil dannes modtryk på de 2 strenge, da pumpen kan finde på at sende flow igennem begge strenge.

Nu har jeg selv købt en Atmos D 20 P til at lege med, og på den er der en gammeldags trækstabilisator - hvis denne indstilles ukorrekt vil kedlen selvom den går i pause stadig få luft til forbrændingen, og temp. i anlægget vil fortsætte med at stige - har du også en trækstabilisator på din kedel - hvis du har er den sikkert indstillet forkert, så den ikke lukker når kedlen når settemp.?

Jeg tror egentlig bare dit anlæg har kogt - og akkutanken simpelthen er for dårlig lavet, derfor har den ikke holdt til trykket - og er sprunget læk.

Akkutanken SKAL kunne holde til det tryk - uanset hvad dælen der næsten sker!.


Besvar