Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nevis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 19 mar 2012 17:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af nevis » 18 maj 2014 20:02

Hej forum

Jeg har en fugtig kælder, som givet skyldes, at der har ligget et andelsvandværk med tilhørende vandtank på ca. h: 3x Ø: 10M af jernbeton på nabomatriklen...Jordlagene er naturligvis derfor vandførende. Omfangsdræn er udelukket pga. de fysiske udfordringer og økonomien, samt at man jo ikke må føre drænvandet i kloarken....
Jeg er nu i gang med at etablere et solvarmeanlæg, som kan opvarme min kælder og dermed nedsætte luftfugtigheden - og mindske hørmen af fugtig kælder. Kælderen udluftes pt. med en fugtstyret 12v hygrostat (se tidligere tråd) +12v ventilator + 12v bilakkumulator + 12v solcelle, samt en affugter.... Men det er ikke helt nok - øv.
Jeg vil nu opsætte gammel ombygget solfanger på ca. 65cmx300cm, som forbindes med 3 gamle klunsede radiatorer -2 formodentlig af støbejern (ind- og ud kan ikke ændres) og 1 af pladejern + forlængelse m. 12 mm kobberrør (ca.15M) under badeværelsegulv (2x3M). Til radiatorerne anvendes der ca. 25M 12mm kobberrør +12L trykexpansion + overtryksventil + aftapningsmulighed. Herfra føres rørerne videre OP til undersiden af gulvet i badeværelset, som pt. opvarmes med EL.
Der sættes en cirkulationspumpe på udgangen af radiator "nr. 2".
Øverst højde på solfanger er ca. 1M. over jord.
Nederste højde på radiatorer er ca. 2,5M UNDER jord.
Varmespiralen under badeværelsesgulv ca. 0,5M over jord.
Systemet fyldes i første omgang med vand for at checke tæthed. (Der er mange gode grunde til, at jeg ikke blev blikkenslager..) Derefter måles volumen, og frostvæske tilføres.
Spørgsmål: Hvilken termostat skal jeg anvende for at starte og stoppe cirkulationspumpen???


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 19 maj 2014 17:46

Bare den billigste differenstermostat du kan finde på nettet.
Den skal være udstyret med to følere en varm, der monteres ved udgang solfanger/radiator,
og en kold, som monteres ved afgangen af varmegiveren, ( den kolde retur.).
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af newpas » 19 maj 2014 19:58

Nevis. Jeg forstår ikke helt din bemærkning om, at man ikke må lede drænvand i kloak. Hvor har du den info fra? Jeg har løst problemet med VAND i kælder ved at lave en rende i betongulvet og nedgrave en alm drænslange i lidt sand 10cm under betongulvet. Denne drænslange ender i et 400mm pvcrør (det brune, bølgede) støbt en bund heri og nedsænket en alm dykpumpe fra silvan eller guloggratis til 150-250kr. Afgangen herfra ender i det alm kloaksystem. Pumpen starter jo automatisk med flydekontakt. Den holder måske et år eller to, men jeg har altid en i reserve og 1/2 time så er den ombyttet. Resultat: 100% tør kælder! Er så heldig at fyret med sin spildvarme sørger for resten!

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af WoodyHugo » 19 maj 2014 20:23

newpas skrev:Nevis. Jeg forstår ikke helt din bemærkning om, at man ikke må lede drænvand i kloak. Hvor har du den info fra? Jeg har løst problemet med VAND i kælder ved at lave en rende i betongulvet og nedgrave en alm drænslange i lidt sand 10cm under betongulvet. Denne drænslange ender i et 400mm pvcrør (det brune, bølgede) støbt en bund heri og nedsænket en alm dykpumpe fra silvan eller guloggratis til 150-250kr. Afgangen herfra ender i det alm kloaksystem. Pumpen starter jo automatisk med flydekontakt. Den holder måske et år eller to, men jeg har altid en i reserve og 1/2 time så er den ombyttet. Resultat: 100% tør kælder! Er så heldig at fyret med sin spildvarme sørger for resten!
Hvis man er på den offentlige kloak må man som regel ikke lede overflade og regnvand i kloak, men skal ned sives på egen grund

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af newpas » 19 maj 2014 21:20

Mine tagnedløb er tilsluttet off kloak! Fuldt lovligt ved etablering af nyt kloaksystem for ca 15 år siden!


nevis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 19 mar 2012 17:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af nevis » 12 jun 2014 08:27

Hej Ernst
Jeg havde egentlig blot forestillet mig en termostat m. fjernføler, som starter cirkulationspumpen, når temp. i solfangeren når fx 50 grader og slukker for den, når temp. falder til under 50 grader. Hvorfor er retur-temp. interessant? Differenstermostater er i øvrigt da temmelig "småpebrede".

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 jun 2014 10:18

Den "kolde" føler er interessant der hen, at når temperaturen i bunden af tanken er helt nede på ca. 20 grader, så må solvarmen jo gerne gå i gang meget tidligere end når fangerne kommer op over 50 grader.
Der kan du hente rigtig mange kilokalorier hjem, ved hjælp af en meget lavere temperatur.

Jeg kender ikke priserne på differenstermostater, men de fås i rigtig mange forskellige udgaver.
Du har kun brug for den ene funktion.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af Zarge » 12 jun 2014 11:00

Ang differenstermostat så fandt jeg på et tidspunkt nogen billige i Tyskland... Det har været oppe et par gange, søgefunktionen er din ven... ;-)

nevis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 19 mar 2012 17:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af nevis » 12 jun 2014 17:27

Tak Ernst
Se det var jo en forklaring, der er til at forstå!

Til Tonni:
Dit link leder desværre ikke til differenstermostater...

Til Zarge:
Har søgt som en gal på nettet, men ikke fundet nogen. Jeg ved godt, at der kan være mange penge at spare på at købe tingene fra eksempelvis Tyskland. Den 12V hygrostat jeg søgte i en tidligere tråd, fandt jeg feks. til ca. 1/3 af, hvad den ville have kostet i DK. Jeg "slap" med ca. 1200kr,-!!
Hvis du - eller andre- falder over et link til billige differenstermostater, er jeg særdeles interesseret...

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solfangeranlæg - PRIMITIVT-!!

Indlæg af Djursland » 12 jun 2014 22:47

Nevis

du har ikke søgt nok smiler

http://www.ebay.com/itm/SOLAR-panel-dif ... 2ec8485eb5


den her har jeg købt til mit solfanger projekt og den køre bare godt men til gengæld er den nem at programmere til det du skal bruge den til

den kan også fås på 12v så du kan bruge en 12v cirkulations pumpe som jeg bruger da du jo har et solpanel og et batteri osv

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100


Besvar