Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af Skovløber » 19 mar 2014 20:23

Hej i forum
Jeg har lige været på besøg, ved en der har fået sådan en fætter installeret.
Dertil har han fået 1000l akku, laddomat på 60 grader med grundfoss ups0 15-65.
Trykekspan på 100l, syr ventil på fyr på 97 grader.
Så er der også monteret en shunt på fremløb til huset/varmtvandsbeholder (SmartComfort CT1000)

Jeg mener det er helt hen i vejret, fordi...
1. Smeden har sagt at akku kun behøver at være på 1000l, til hans lille utætte landejendom. DET MENER JEG ER TOTALT FEJL INFORMERET, da mere akku giver mere komfort. Ik´
2. Varmtvandsbeholder sidder lige ved siden af fyret, men er monteret efter shuntstyrring, der er indstillet til 50 grader konstant. DETTE MENER JEG ER TOTAL FRÅS, her kunner en simpel 3-vejs shuntventil næsten løse opgaven. Hvis der virkelig skulle styrres noget, så skulle man jo overvåge VVB og hvis den kalder på varme så skulle shunt lave 50 grader ellers skulle den lave en fremløbstemperatur til huset efter udetemperaturen.

Han har problemer med at få akku op på mere end 73 grader og røggas udsuger har det med at stoppe under fyrring.
Dette skyldtes flere ting, mener jeg :
A: For lille ladepumpe, som for øvrigt stod på trin 1. Men bør den ikke være større...
B: Sekunder spjæld bag på kedlen er kun trukket ca 1 cm ud, er det ikke en anelse for lidt... Som om smeden prøver at drosle kedel.
C: Termostat til venstre var der sat et mærke på, der hvor smeden syntes den skulle stå. Brugeren siger at kedlen kommer op på 90 grader også stopper røgsuger. Jeg syntes han skal dreje den lidt op, da hans syrventil jo er på 97 grader. Men igen har smeden droslet.
D: Kunne det ikke være fint at skifte 60 grader termostat til 70 grader i laddomat, for at få akku højere op.

Der er fin lagdeling i akku, men det er da pudsigt at den kun kommer op på 73 grader.
Hvis laddomat bliver en 70 graders termostat og ladepumpe ellers bare køre max (hvis det er nok med den nuværende pumpe) og termostat til venstre bliver stillet så højt som muligt, lige inden syrventilen åbner. Sekundær spjæld lidt mere ud ca 15mm og trækregulator (kæden) først lukker helt, lige ved 95 grader. Så skulle denne fine kedel da ellers kunne sparke røv, ik...

Jeg har ingen problemer med min "gamle" kedel, mht at få akku på 90 grader, selv med syr-ventil på 93 grader. Jeg har 2000l akku og jeg kunne da slet ikke undvære en liter. Han har en kedel der kan lave mere på kortere tid, så skal ladepumpen vel også kunne flytte denne energi.

Hvad syntes I, er bestykning forkert eller er den indreguleret forkert...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2014 22:30

Enig i at 1000l er for lidt. Det giver som du selv er inde på dårligt fyringskomfort, og også ringere økonomi, idet der jo skal fyres oftere og dermed går der mere brænde til for at varme kedlen op, inden varme sendes i tanken.

50c er også for lidt til VVB, grundet legionellabakterier. Den skal op på 55-60c.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af John Skov Jensen » 20 mar 2014 05:41

Skovløber skrev:Hej i forum
Jeg har lige været på besøg, ved en der har fået sådan en fætter installeret.
Dertil har han fået 1000l akku, laddomat på 60 grader med grundfoss ups0 15-65.
Trykekspan på 100l, syr ventil på fyr på 97 grader.
Så er der også monteret en shunt på fremløb til huset/varmtvandsbeholder (SmartComfort CT1000)

Jeg mener det er helt hen i vejret, fordi...
1. Smeden har sagt at akku kun behøver at være på 1000l, til hans lille utætte landejendom. DET MENER JEG ER TOTALT FEJL INFORMERET, da mere akku giver mere komfort. Ik´
2. Varmtvandsbeholder sidder lige ved siden af fyret, men er monteret efter shuntstyrring, der er indstillet til 50 grader konstant. DETTE MENER JEG ER TOTAL FRÅS, her kunner en simpel 3-vejs shuntventil næsten løse opgaven. Hvis der virkelig skulle styrres noget, så skulle man jo overvåge VVB og hvis den kalder på varme så skulle shunt lave 50 grader ellers skulle den lave en fremløbstemperatur til huset efter udetemperaturen.

Han har problemer med at få akku op på mere end 73 grader og røggas udsuger har det med at stoppe under fyrring.
Dette skyldtes flere ting, mener jeg :
A: For lille ladepumpe, som for øvrigt stod på trin 1. Men bør den ikke være større...
Det kommer an på dimmensionering af rør samt hvor mange bøjninger der er. Er det hele lavet i 1" eller 5/4" bør pumpen være stor nok til at give et tilstrækkeligt flow. Flowet skal bare være højt nok til at holde kedlen i skak, også når der er fuld gang i den.
B: Sekunder spjæld bag på kedlen er kun trukket ca 1 cm ud, er det ikke en anelse for lidt... Som om smeden prøver at drosle kedel.
Primær spjæld, øverste, skal stå til 12mm
Sekundær spjæld, nederste skal stå til 6mm. Prøv at tjekke på skiltene bag på kedlen. Disse nævnte vædier kører jeg selv med.

C: Termostat til venstre var der sat et mærke på, der hvor smeden syntes den skulle stå. Brugeren siger at kedlen kommer op på 90 grader også stopper røgsuger. Jeg syntes han skal dreje den lidt op, da hans syrventil jo er på 97 grader. Men igen har smeden droslet.
Min står drejet helt op på max, så passer det. Min syr ventil (Watts sts20) udløser aldrig under drift.
Men røgsugeren skal aldrig slukke under drift, prøv at skrue den op, for lille flow på kedelvand vil også gøre at suger stopper, så op på trin 2 eller tre med ladepumpen.

D: Kunne det ikke være fint at skifte 60 grader termostat til 70 grader i laddomat, for at få akku højere op.
Jo, hvis kedelflow kan gøres højt nok til at holde kedel i skak vil en 72 graders passe fint, det vil give højere fremløbstemperatur

Der er fin lagdeling i akku, men det er da pudsigt at den kun kommer op på 73 grader.
Hvis laddomat bliver en 70 graders termostat og ladepumpe ellers bare køre max (hvis det er nok med den nuværende pumpe) og termostat til venstre bliver stillet så højt som muligt, lige inden syrventilen åbner. Sekundær spjæld lidt mere ud ca 15mm og trækregulator (kæden) først lukker helt, lige ved 95 grader. Så skulle denne fine kedel da ellers kunne sparke røv, ik...

Jeg har ingen problemer med min "gamle" kedel, mht at få akku på 90 grader, selv med syr-ventil på 93 grader. Jeg har 2000l akku og jeg kunne da slet ikke undvære en liter. Han har en kedel der kan lave mere på kortere tid, så skal ladepumpen vel også kunne flytte denne energi.

Hvad syntes I, er bestykning forkert eller er den indreguleret forkert...

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af Skovløber » 20 mar 2014 17:32

John Skov Jensen skrev:
Hvad med akku, syntes du ikke det er for lidt. Mener bare at kedlen jo næsten kan varme den lille akku op, på en mundfuld brænde....
Sekunder spjæld nederst, skriver du. Findes der det på denne nye kedel, fremfor på min.... Eller er det kædespjældet du hentyder til...
Den temp der vises på termometeret på kedlen, kan man godt regne med at det også er den temp kedlen aflevere til akku.... Han siger jo, den viser 90 grader. Så er det da pudsigt, at akku kun bliver 72 grader i toppen...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af Skovløber » 20 mar 2014 17:52

Ups, John. Så lige nogle fine billeder fra din tråd, hvor du viser spjældarmen på det nederste spjæld. Super, viste ikke det var der, på denne nye type.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af John Skov Jensen » 20 mar 2014 18:04

Men ja, 1000 liter akku er sgu ikke ret meget. Det dobbelte ville nok passe bedre.
Akku kan aldrig blive for stor.
Som abselut minimum, uden at tænke hensyn til komforten, så skal den kunne rumme varmen fra en hel kedelfuld brænde

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af lille_smed » 24 mar 2014 09:03

er der ikke et sted i de papir der er med kedlen, hvor passat anbefaler .. tank størrelse.. hvis 1000 er for lidt i følge passat.. vil jeg kontakte smeden og får han til at lave det om .. og tage den gamle tank retur og montere en større.. og holde fast på at kan kun skal betale mere prisen for tanken .. og ikke løn for hans fejl

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af Skovløber » 24 mar 2014 09:20

lille_smed skrev:er der ikke et sted i de papir der er med kedlen, hvor passat anbefaler .. tank størrelse.. hvis 1000 er for lidt i følge passat.. vil jeg kontakte smeden og får han til at lave det om .. og tage den gamle tank retur og montere en større.. og holde fast på at kan kun skal betale mere prisen for tanken .. og ikke løn for hans fejl
Det kan da godt være, men jeg tror det ikke. Den kan jo monteres helt uden akku også bare slukke/tænde røggas udsuger. Ved godt det er noget lort, men den kan jo.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

ATMOS DC 25 GD, Fejl installation..

Indlæg af Boesgaard 54 » 12 maj 2014 12:13

Iflg. Atmos og Orlan anbefaler de for en 25 Kw kedel 1000-2000 L accu tank

I Sverige bruger de en tommelfinger regel til beregning af accu tankens min. størrelse, der siger:

Syd Sverige 10 L vand pr. m/2 opvarmet areal.
Midt Sverige 12 L
Nord Sverige 14 L

Og gerne større, da der bruges meget energi, der principielt går til spille til opvarmning af selve kedlen hver gang der startes op.


Eks: Et hus på 200 m/2

Syd 2000 L
Midt 2400 L
Nord 2800 L
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Besvar