Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor stort anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Hvor stort anlæg

Indlæg af rapzak » 03 maj 2014 20:48

Hej,

Hvor stort et anlæg vil i skyde på jeg skal op på for at lave vamt vand til en familie samt varme lidt gulv i 60/80m2?

Jeg overvejer dette anlæg:
http://www.ebay.de/itm/SPA-36-Solaranla ... 27d209db2e

Jeg har ikke meget plads på taget af carporten... huset er smækket op med solceller...

Kasper


nemocharley

Hvor stort anlæg

Indlæg af nemocharley » 04 maj 2014 08:15

uden at kende familiens størrelse eller forbruget af brugsvand - 45-90 rør og en 300-500l solvarme-vvb, det kan være en overvejelse om der skal en regulær buffertank (300-800l) på anlægget i fald varmen skal kunne gemmes lidt længere tid. Q-pro og Hedestoker har en gang imellem nogle gode tilbud

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Hvor stort anlæg

Indlæg af rapzak » 04 maj 2014 08:59

Hej,

Jeg ved ikke om jeg fik forklaret det korrekt - jeg har ikke behov for varme fra gulvarmen, det skal bare gøre at de ikke er kolde.
Til det andet har jeg en pillebrændeovn...
Vil det stadig være i den størelse?
Kasper

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

Hvor stort anlæg

Indlæg af Kigan » 04 maj 2014 09:44

hvor mange er i i huset og hvor meget bader i om dagen?
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Hvor stort anlæg

Indlæg af rapzak » 05 maj 2014 16:53

Vi er bliver min. 4stk...
/Kasper


nemocharley

Hvor stort anlæg

Indlæg af nemocharley » 05 maj 2014 17:56

der er nogle bud her: http://q-pro.dk/solvarme.htm - ejeren af firmaet er bruger herinde H.S og han ved rigtig meget om solvarme, det kan ikke skade at give ham et kald.

Jeg synes selv at 36 rør lyder af lidt i underkanten, når der nu skal lidt varme i gulvet også - men det kommer jo an på hvad i ønsker at opnå helt præcist. Skal den stå på 70% solvarmet brugsvand henover året og ca 5 mdr overskudsvarme i gulvet, så vil jeg mene 60 rør som minimum.

vi har selv 60 rør og havde der været plads til en større buffertank så havde der været 75 rør i stedet. Men mit mål var også at få et meningsfuldt varmebidrag i sommerhalvåret til både rumvarme og brugsvand. Men det koster jo altsammen - og hvis jeres primære varmekilde er pillefyr eller en brændekedel, så tjener det sig vanskeligt hjem.

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Hvor stort anlæg

Indlæg af rapzak » 05 maj 2014 20:57

Hej,
Vi har et naturgas fyr med varmt vands prioritering.
Samt en træpille brændeovn.
Jeg har en ca. 50m2 carport med valmet tag hvor der er plads - i princippet kunne jeg også sætte op mod vest, men kræver 2 pumper så, eller hvad?
Jeg har et andet problem og det er at der jo skal rør fra paneler til tank, og jeg havde overvejet at have tanken på loftet af huset over gas fyret.
igennem lofts lemmen kan jeg nok kun få en 200liter beholder, ellers kræver det nedtagning af liste loft :(
Ideen er jo at blive så meget som mulig uafhængig af gas - men også med en løsning der er nemt at få op og en pris der kan tjenes hjem igen...
Kasper

nemocharley

Hvor stort anlæg

Indlæg af nemocharley » 05 maj 2014 21:30

tænk i 2 200l i serie (præcist hvor meget plads har du? Måske der kunne stå to 300l - en solvarme vvb med interne varmespiralvekslere og en regulær buffertank) og så 60 rør er min umiddelbare indskydelse - hold dig til taget mod syd (hvor mange rør er der plads til?)

det behøver jo heller ikke nødvendigvis at være rør?

jeg har selv en 300l på loftet lige over fyret - ca 155cm reel frihøjde og en diameter på 70cm på bufferen - men uden isoleringskappe var der kun 50-55cm i diameter - så altså fin plads til de fleste åbninger

det er en rigtig god idé at søge noget inspiration inden du handler - Ernst Drastrup har skrevet en solvarmebog som er noget nær genial, han er bruger herinde også. Der er også Niels Lycks hjemmeside VVFS.dk, hvor der er masser af gode informationer.

solvarme kan strikkes sammen på mange måder...og det kan desværre hurtigt blive dyrt.


Besvar