Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tjek af skel

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Tjek af skel

Indlæg af Oldgaard » 03 maj 2014 09:21

Forresten Skovløber, du tjekker ikke skellet, du Kontrollerer ;) :lol: :lol:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Tjek af skel

Indlæg af Lintz » 03 maj 2014 18:31

MichaelK skrev:
Den seneste ændring i arealet, er sket i ca. 1980. Altså næsten 35 år siden, og er
ikke ændret siden. Se vedhæftede billede.
Matrikel 22a 2014.jpg
De røde streger er det officielle matrikelkort, og det "sorte" areal er mine hegn og
skelliner, som de ser ud dd..
Ak ja - Står du på din ret ifølge de røde linjer skal der squ nok komme lidt nabostrid icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Tjek af skel

Indlæg af Flammen » 03 maj 2014 22:55

tag ikke fejl.
en lille nabokrig i ny og næ, holder kreativiteten oppe på en højt niveau :drille:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tjek af skel

Indlæg af MichaelK » 03 maj 2014 23:14

Når de nuværende skel ikke har rykket sig i over 20 år, så er
de juridisk gældende. Uanset hvad matrikkelkortet viser.

Jeg læste en hel del om det i aftes. Desuden er fejltolerancen
på visse matrikkelkort, hel oppe på +/- 5 meter. Det er noget
med det baggrundsmateriale, der var til rådighed da man gik
over til digitale kort.

Hvis jeg skal have opdateret dataerne, så skal jeg dog selv betale
en landmåler for det. Så grænserne bliver hvor de er nu. Jeg har
en super godt forhold til alle mine naboer, så hvem hænger sig i
den slags bagateller.


Forsat god weekend :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Tjek af skel

Indlæg af Chr R » 04 maj 2014 01:59

MichaelK skrev:Når de nuværende skel ikke har rykket sig i over 20 år, så er
de juridisk gældende. Uanset hvad matrikkelkortet viser.
Ikke korrekt. Man kan vinde hævd, men det forudsætter, at den person som indtil da, uretmæssigt har gjort anvendelse af en andens matrikuleret areal, vælger at søge hævd og får det. Altså efter 20 år, kan denne person søge hævd, hvilket bl.a. krævet Landmåler osv., og først da er den nye skel linje juridisk gældende. Læs mere om hævd her: http://www.vektor.as/informationsarkiv/haevd.html
MichaelK skrev:Jeg læste en hel del om det i aftes. Desuden er fejltolerancen
på visse matrikkelkort, hel oppe på +/- 5 meter. Det er noget
med det baggrundsmateriale, der var til rådighed da man gik
over til digitale kort.
Dette er heller ikke korrekt, såfremt du her mener, at skel linjerne kan afvige med op til 5 meter. Langt de fleste afsatte skel punkter, ligger inden for meget få cm. ift. gældende matrikelkort. Er det ekstremt, så ryger man over 20cm i afvigelse, hvilket primært er et resultat efter gravearbejde o.lign., hvilket jo blot gør den pågældende skel markeringen upræcis, men ændret intet med præcisionen af gældende matrikel kort. Jeg har ikke hørt eller målt afvigelser det blot kommer i nærheden af 5 meter. Det kan læses lidt om de forskellige typer målepunkter og deres tolerancer her: http://www.surveying.mono.net/9892/Fikspunkter

I dag anvendes der i stor stil GPS måling, og her er præcisionen stor (+/- mm.), selvsagt afhængigt af udstyret, omend dette ikke er gældende for det kvalitetsudstyr landmålings firmaerne anvender. En billig GPS måler, kan sagtens have en fejlmargen på flere meter.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tjek af skel

Indlæg af MichaelK » 04 maj 2014 03:37

NÅ, jeg læste bare noget på en hjemmeside om indscanning af gamle matrikelkort. Og
hvis der ikke er nogen der har ændret målene i f.eks. 100 år, og man bare fører dataerne
over, så vil gamle unøjagtigheder vel følge med?

Huset er bygget i 1892, og senest er jord er blevet solgt fra i 1981, og kun på vestsiden.
Altså har der ikke været nogen moderne opmålinger siden dengang. Den skellinie har jeg
til gengæld både måleblad og kantpælene står der også. Jeg har ingen kantpæle, eller
lign. nogen andre steder.

Men siden Du åbenbart ved så meget om den slags, så kan Du måske fortælle mig om,
hvilken betydning uoverensstemmelserne mellem faktiske skel og matrikelkortet har?
Er det noget man bør bekymre sig om?

Som Du kan se på mit kort, så er det jo især i nederste højre hjørne at matrikelkortet
er helt ude af trit med virkeligheden (Syd og øst). Jeg har dog lige gransket et luftfoto
fra 1954, der ganske rigtigt viser en matrikelgrænser, der ligner de røde linjer på det
officielle kort. Her tænker jeg på det lille stykke, der går ind under naboen hus i det
nederste højre hjørne (Markeret med sort cirkel på billedet). Men det ligner alligevel
ikke helt?
Skærmbillede (3).jpg
Grænserne i 2014
Engang mellem 1954 og 1970, er stykket åbenbart solgt fra, men uden at det off. kort
er blevet opdateret?
Skærmbillede (4).jpg
Grænserne i 1954
Den anden uoverensstemmelse, ved det hus der ligge ved min ene indkørsel (Markeret
med blå cirkel, er til gengæld et større mysterium. Det hus er kun 2 år ældre en mit,
så den placering af grænserne må vel bero på unøjagtigheder i kortdataerne?

Er min grundværdi sat for højt, så jeg dermed betaler for meget i skat? Jeg har jo
åbenbart ca. 200 m2 mindre, end BBR viser!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Tjek af skel

Indlæg af Chr R » 04 maj 2014 04:26

Brug dette link til at se, om der evt. findes gamle matrikel kort af ejendommen: http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/findmatrikel.htm

En evt. afvigelse mellem det registreret og det fysiske areal, vil selvsagt give to forskellige resultater når f.eks. Grundskylden opgøres. Hvad det betyder i kroner og øre, kan man finde ved at slå ejendommen op på OIS, og lave sin egen beregning ud fra det data der er angivet.

Skulle det vise sig, at en nabo tidligere har lånt af din matrikel, så kan den nuværende nabo jo vinde hævd på arealet, så her gælder det om at komme først. Såfremt ingen gør noget, så er det fortsat det nuværende matrikelkort der er gældende, men du må ikke begynde at fjerne naboens hæk fra din grund, inden der er foretaget en opmåling (af en Landinspektør), som selvsagt resultere i en ændring af de nuværende fysiske forhold. Ligeledes kan du heller ikke klage over Skatten, idet det ligeledes forudsætter en ny opmåling som påviser et indtil nu forkert matrikuleret areal.

Husk, en Landinspektør er en dyr mand at hyre, men det koster ikke noget at få et ca. pris.

Nå ja, så er selv gamle opmålinger foretaget med yderst primitivt udstyr, faktisk skræmmende præcise.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tjek af skel

Indlæg af MichaelK » 04 maj 2014 04:57

Takker for link. Det var meget interessant læsning. Jeg har også studeret nogle af de
gamle matrikelkort, og har nu en idé om, hvor fejlene er opståede?

Det virker bare noget rodet, og kan vist ikke løses uden nye opmålinger?

Men en dag, hvor jeg finder et par tusinde kroner, jeg ikke lige ved, hvor jeg skal gøre
af, så vil jeg overveje en opmåling. Forskellen i en evt. ændring af grundskylden, er pt.
for lille til at kunne betale landmåleren. I hver til fælde, hvis man kigger over en kortere
tidshorisont?

Men igen, tak for oplysningerne. De var meget brugbare :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar