Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af Carslen » 23 okt 2013 10:00

ang el forbrug står der følgende:
Kolonne 9) "Elforbrug" angiver det af fabrikanten oplyste elforbrug i Watt under drift ved maksimal varmeydelse

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... edning.htm
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley » 23 okt 2013 10:05

Carslen skrev:ang el forbrug står der følgende:
Kolonne 9) "Elforbrug" angiver det af fabrikanten oplyste elforbrug i Watt under drift ved maksimal varmeydelse

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... edning.htm
ah.. tak for det :) :great:

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af Klaus » 23 okt 2013 16:59

En lille genial ting ved MGM er den ikke behøver en shunt, der også koster lidt. Tre rør, en stikkontakt og en pose piller og den spiller. Den behøver ikke sut så tit som mange andre.
Læs lidt om mine erfaringer her : viewtopic.php?f=19&t=13881

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af mgmone » 23 okt 2013 18:33

Carslen skrev:ang el forbrug står der følgende:
Kolonne 9) "Elforbrug" angiver det af fabrikanten oplyste elforbrug i Watt under drift ved maksimal varmeydelse

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... edning.htm
Med fare for at lyde bedrevidende vil jeg mene at DTI skal have deres hjemme side opdaterert, der er mindst 5 år siden at man bare kunne oplyse et elforbrug, de seneste 5 år er elforbruget blevet målt under 303-5 testen, så det oplyste elforbrug på listen er det gennemsnitlige forbrug testet under fuldlast.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

lamse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 okt 2013 17:40

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af lamse » 16 dec 2013 22:32

Hej allesammen.
Tak for alle jeres bidrag, det er sørme rart at vide at man ikke er Palle alene i verden.

Ved det godt, har været længe undervejs med vores endelige valg men det blev(her savner jeg en trommehvirvel ti hi):

Biomax 16.

Endelig har vi fået det hele op og i gang men det vil da nok lige tage en smule tid inden vi får rigtig gang i det hele og ikke mindst varmet hele hytten op efter ca en måneds kulde...brrrr....det var koldt.

Vi kender desværre ikke rigtig nogen i nærmeste område der har et sådan så vi er lidt på Herrens mark, hvad angår indstillinger og vil altså lige ha lov at sige at vi synes ikke at den medfølgende brugsvildledning er nogen reel hjælp, suk.....

Måske vi kunne være heldige at nogen herinde har erfaring m dette fyr og har overskud og mulighed for at kigge forbi eller også at vi må komme forbi en dag og se hvordan man skal/kan gøre?

Endnu engang tak for hjælpen :-)


nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2013 22:40

Altid dejligt med en opfølgning :)

Prøv at smid en tråd op inde på Biomax forum, der helt sikkert nogle folk som gerne vil hjælpe.

Tillykke med fyret, glæder mig til at høre lidt om jeres samlede forbrug med den kombiløsning i har.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af martin_b » 17 dec 2013 00:06

nemocharley skrev:nej lige præcis

jeg tror sku jeg vil prøve at skrive til dem derinde, de plejer at være søde til at svare

men først skal jeg lige ordne en lille eksamen - argh alle de overspringshandlinger
Nemo, hvad er det egentlig du studerer? Nu har du nævnte eksamen ved flere lejligheder, men jeg har stadig til gode at vide hvad du læser? :-)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

CasperH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 maj 2014 13:08

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af CasperH » 02 maj 2014 13:40

Hej alle sammen

Jeg er også lidt på udkig efter et pillefyr i ca. samme prisklasse. Jeg har dog en lidt mere nørdet tilgang til det og vil gerne høre hvad I har af erfaringer med selve styringerne? Det store udvalg af pillefyr har alle sammen deres egen styring. Store og små displays, knapper, touch osv. Derudover er der også mange features som f.eks. sommerdrift og noget som kaldes for legionella osv.

Hvad er jeres erfaring med disse styringer? Hvorfor er de gode og hvorfor er de dårlige? Findes der nogle features som er fuldstændige ubrugelige og findes der nogle styringer som direkter mangler vigtige features?

Min pointe er lidt at jeg meget gerne selv vil kunne rode med fyret uden allerede at være ekspert for at forstå det, og jeg vil heller ikke sidde fast senere hen fordi at jeg eksempelvis køber solvarme eller en pumpe til noget kombihalløj, og så ikke kan få det til at spille sammen med fyret pga. styringen.

De bedste hilsner
Casper

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af Tom_AT » 02 maj 2014 15:54

CasperH skrev:Hej alle sammen

Jeg er også lidt på udkig efter et pillefyr i ca. samme prisklasse. Jeg har dog en lidt mere nørdet tilgang til det og vil gerne høre hvad I har af erfaringer med selve styringerne? Det store udvalg af pillefyr har alle sammen deres egen styring. Store og små displays, knapper, touch osv. Derudover er der også mange features som f.eks. sommerdrift og noget som kaldes for legionella osv.

Hvad er jeres erfaring med disse styringer? Hvorfor er de gode og hvorfor er de dårlige? Findes der nogle features som er fuldstændige ubrugelige og findes der nogle styringer som direkter mangler vigtige features?

Min pointe er lidt at jeg meget gerne selv vil kunne rode med fyret uden allerede at være ekspert for at forstå det, og jeg vil heller ikke sidde fast senere hen fordi at jeg eksempelvis køber solvarme eller en pumpe til noget kombihalløj, og så ikke kan få det til at spille sammen med fyret pga. styringen.

De bedste hilsner
Casper
Det er god skik at oprette sin egen tråd, i stedet for at optage en andens ½ år gamle tråd.

nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley » 02 maj 2014 16:01

både rtb og vølund har integreret solvarmestyring i deres display (mener det skal tilkøbes til vølund - kan ikke huske om det er det samme mht rtb) - og så er det vel noget med at købe solvarme fra samme mærke

värmebaronen har også en en lang produktserie, ctc ligeså - tror egentlig en del af de dyre østrigere også har.

Men man kan jo også købe en atmos uden avanceret styring, og så have solvarme m. buffertank med ta uvr 1611 styring (den kan vist lidt af hvert)

eller en mgm med en simplere solvarme styring (resol f.eks)

tror du får flest muligheder med en af NBE´s produkter - plus det du ikke lige kan regne ud, er der nogen herinde som kan hjælpe dig med i løbet af ret kort tid.


Besvar