Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Alf
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 04 jan 2011 15:34
Mit fyr: ORLÁN GASOGEN KEDEL 40 KW
Areal: 114 + fuld kælder
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8500
Geografisk sted: 8500 Grenå

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af Alf » 27 apr 2014 11:50

Hej

Jeg er i gang med at skal havde sat mit solvarme på taget, jeg har købt 8 stk. Af 30 vakuum rør altså 240 rør. Af 3 generation dem med 24mm stav. Taget vender næsten Stig syd og 40 grader tag hældning. Skal lige siges af fordi jeg har valgt et stort anlæg er fordi jeg gerne ville gemme noget til vinter eller også havde lidt gavn af det om vinter. Har et hus på ca. 230 m2 og et værksted på ca. 150 m2. Der skal varmes op.
Vil gerne havde jeres mening om hvordan jeg kan lager den energi når solen kommer frem. Om det skal være vand eller sand lager?
Og er der nogen det ville skyde på hvor stort lageret skal være?
Og nogen der ville fortælle hvordan det skal strikkes sammen for at virke optimalt?

Hilsen alf


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af rs2000 » 27 apr 2014 12:47

Hvor godt er bygningerne isoleret? akkumulering som du tænker det, altså til senere brug ( vinter ), kræver næsten altid for at være rentabelt i længden, at det er et yderst velisoleret hus, f.eks et passivhus.
For at sætte det lidt i perspektiv, så forestil dig at en buffertank på f.eks 1000 L indeholder ca 55-75 kwh, altså ikke noget der virkelig batter, med mindre at tanken er meget stor, eller energiforbruget er meget lille.

Kender du evt husets energiforbrug over en fyringssæson?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 apr 2014 21:29

Hej Alf.
Jeg kender ikke helt disse vacumrør.
Hvis de er lignende dem Q-Pro sælger.
Så giver 1 rør 100 watt pr. solskinstime.
Det er 24 Kwh. Det må betragtes som et ret stort anlæg.

Den bedste måde at lagre varme på er absolut i vand.
Men det skal være en ret stor tank.
Man regner med 15 vacumrør pr. 100 liter vand i akkumulering.
Du kan købe bogen om solvarme som jeg lavede for tre år siden.
Den koster kun 195,00 kr. incl. moms og forsendelse.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af Flemming DJ » 28 apr 2014 00:47

Det er stort set ikke muligt at langtidslagre solvarme (i vand), medmindre man er oppe i meget stor skala og har en voldsom isolering omkring lageret - f.eks. solvarmeanlægget ved Marstal på Ærø mener jeg har noget med 20.000 m3 vand i lageret, og alligevel holder det næppe til 14 dages lagring i sommerperioden. Der findes huse i f.eks. Østrig, som har en KÆMPE tank midt i huset, gennem flere etager, og kan køre på solvarme måske 6 mdr. årligt, men det er vist mest lavet som forsøg - og det var dyrt.

Sand i et passivt lager under hele huset er nok lidt mere langtidsholdbart (selv om det kan lagre mindre effekt end vand). Og her gi'r det ikke en rentabel forbedring at ha' et tykkere lag end 30-35 cm... men det kan da strække sæsonen lidt.

Jeg har læst en rapport om sandlagre engang, men jeg kan ikke huske hvor.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af fryseren » 28 apr 2014 10:10

DTU har lavet en fin rapport omkring lagring af solvarme.
Den hedder: Status for aktiv varmelagring i mindre bygninger
--- google ovenstående sidder den der som første hit.

Alt kan lade sig gøre!! (kun prisen på lageret skiller mænd fra får)
-- Vil du være 100% solvarme religiøs så er prisen jo ligegyldig ;)


MEGET stor akku-tank!!
Masser af isolering!!
Husk give os andre et praj inden du går i gang, så vi kan nå at købe aktier i rockwool ;)


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af Flemming DJ » 28 apr 2014 19:49

Tror faktisk, det var dén rapport :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

HenrikSchneider
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 25 feb 2014 21:21
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af HenrikSchneider » 29 apr 2014 07:38

Hej Alf,

Sandlager og solfanger:
Jeg lavede for 15 år siden en tilbygning på 35m2, normalt isoleret.
Under denne tilbygning havde og jeg har stadig et 58 m3 sandlager.
Lageret er ca. 230cm-højt, 700cm langt, 550cm bredt. inden for isoleringen.
Dette lager er isoleret med 250mm i bund, 350mm i siderne, 150 i top op mod normalt guldvarme.
Jeg har varme transport slanger for hver 30 cm i lageret
Sand har ca. 50% varme kapacitet i forhold til vand dvs. mit lager modsvarer 28m3 vand, med samme isolerings grad.

Solfanger anlæg bestod fra starten af 6m2 ikke særlig effektiv solfanger, disse blev skiftet for 2år siden til 2x18 rørs vacum fanger (sikker en forskel)
Brændeovn med vandtank, er også en del af anlægget.

Nå, anlægget har temperatur føler stort set over alt (midt, bund, top, sider ) men kun en af disse har jeg aktiv og den sidder i kernen af lageret.
Jeg har pga. mit ringe anlæg (størrelse på solfanger) ikke på noget tidspunkt aktivt hentet varme fra lageret, derimod har varmen selv fundet vej op i stuen over lageret. (helt sikkert også lidt andre steder :) ) dit anlæg vil helt sikkert kunne udnytte et sådan lager meget meget bedre.
MEN når jeg hen på efteråret har opnået en kerne temperatur på 40-45grader (mere kan mit anlæg simpelthen ikke få varmet lageret op til på) så holder det sig over 25grader frem til foråret, bemærk dog at der jo tilføret lidt sol, og brændeovnsvarme nu og da, den danske vinter er trods alt ikke så grå.

Jeg vil absolut gerne igen, ved nybyggeri, lave et sandlager. MEN det skal være tykt, for bedre at kunne rumme varmen, og ikke som beskrevet i omtalte rapport 30-50cm, det er for lidt.
Men der skal bedre isolering til end på mit lager, og der skal mange vacum fangerer til for kunne fylde lageret.

Mit råd til dig er derfor, sandlager er en fin løsning.
Min stil dig selv spørgsmålet:
- hvorfor gør du dette, hvad er din driver til at gennemføre dette projekt?
- Tilbagebetalings tid er lang regn lidt på den, og husk at inkluder vedligehold af anlægget INKL: forsikring af 240 vacum rør på taget.
Hvis din driver er at det er "fordi jeg kan" så er alt jo tilladt, også selv om økonomien er er for god.

Beklager hvis jeg er lidt lyseslukker, men erfaringen med solfanger / sandlager og genanvendelse af varme fra lageret gør at jeg ikke er helt overbevist om økonomien i anlægget.

Jeg vil meget gerne høre hvad du ender med.

Alf
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 04 jan 2011 15:34
Mit fyr: ORLÁN GASOGEN KEDEL 40 KW
Areal: 114 + fuld kælder
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8500
Geografisk sted: 8500 Grenå

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af Alf » 29 apr 2014 11:11

Til rs2000

Altså er mit hus bygge i 1964 så det er måske ikke det bedste isoleret.
Angået akkumulerings vil jeg jo gerne strække varmen hen til vinter som meget som mulig så derfor vil jeg jo gerne havde det stort er godt klar over at det ikke er normal.
Huset energiforbrug kender jeg ikke, da jeg fyre med affaldstræ i et fastbrænde fyr.

Til Ernst

Men røren er mærket JinYi Solar så jeg vil tro at de er magen til dem fra Q-pro
Ja umiddelbart stort anlæg, du skriver ca. 24Kwt. Det bliver jo også til en del varme i løben af sommeren.
Jeg vil gerne købe din bog om solvarme, kan du skrive hvordan jeg kan købe den?

Til Flemming
Jeg er bleven inspireret af at se på nette om Marstal på Ærø. Det er den rigtig stil syntes jeg men ville bare lave et mini anlæg af det jo. Der må da snart være forsket så meget i det, så de må snart havde løst gåden om at lager energi.

Til Fryseren
Har lige skimmet rapporten igennem og fin er den men den er jo også fra år 2001 der må da være sket noget siden. Tænker på vacuum rør 2 og 3 generation og hvis nu er der også kommet en 4 generation. Vil tro at da reporten er lavt var det de gammel flade plade som også er god men vacuum rør skulle jo være beder, syntes jeg læste engang at det var ca 40%. og det var 2 generation.

”Husk give os andre et praj inden du går i gang, så vi kan nå at købe aktier i rockwool. Ha den var god.

Til Henrik Schneider

Altså det der driver mig er at jeg kan se at energi bliver kun dyre med tiden. Så jo føre jo beder økonomi efter min mening. Det er også derfor jeg sat 12kw solcelle anlæg op for nogen år siden. Og der er jeg kun glad for nu, selv om jeg blev frarådet af flere, er på nettoordning.
Alt drukner i økonomi og om der er rentabelt i længden.
Er det ikke altid sådan at hvis jeg kan skaffe det billiger bliver det jo et andet regnestykke.
Solfangerne har jeg selv importerer fra kina så de koster jo ikke det samme for mig som butikkerne.
Jeg ville lave det meste selv og får selvfølgelig lidt hjælp af en vvs-mand og har også et par kammerater der arbejder med isolering så igen er priserne jo ikke helt det samme som butikkerne.
Det hele skulle jo kun gøre regnestykke beder.
Men min største problem er jo lageret hvordan jeg lager flest Kwt for pengen, for 16 stk 30 vacuum solfangerne samt styring ligger i værkstedet. Hvor jeg vil prøve at sælge de andre 8 stk.

Vandlager, skal jeg bruge en stål tank og den koster jo en del, kunne jo håbe på at den bliver billiger jo større den er, men det er nok ikke tilfælde.

Sandlager skal jo nok støber et kæmpe arial i beton for at havde nogen sider der kan holdeisolering inde. Sandet koster ikke så meget da jeg igen kender en vognmand der kan skaffe det billige. Er der forskel på hvad sand der er bedst. Tænker på fint sand og lere indholdig sand.

Så alt kommer til alt kan jeg selvfølgelig godt se hvis man skal betale fuld pris for alt og skal havde håndværker til alt er det måske ikke en god investering?
Er bare bleven træt af alt det træ som skal saves og stoppes i fyret.
Vil jo også forberede det til så der også kan komme en vindmølle på. Har fået fat i en masse varmelegeme fra vaskemaskiner som også kunne komme til at hjælpe i lageret. Har igen en kammerat det har lavt mine vindmøller på 5kw i fritiden til hjemmebrug ikke til salg kun test. Og igen er det jo også andre priser vi snakker om.
Ved godt at det er et kæmpe projekt men det hele skal jo ikke være færdig på en gang.
Skal lige siges jeg bor på landet, på en nedlagt landbrug med en kæmpe staldbygning på 580m2 med syd vend tag.

Hurtig skud fra hoften, er der mulighed for at søge nogen form for tilskud for sådan et anlæg?

Men jeg er glad for jeres tilbagemelding og svar tak skal i havde.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 apr 2014 14:48

Hej Alf.
Det var forkert, det jeg fik skrevet sidste gang vedr. akkumulering.
1 vacumrør skal have ca. 15 liter. Undskyld.
Jeg havde skrevet at 15 rør skulle have 100 liter
15 rør giver 1,5 Kw. pr. time solskin.

Du er meget velkommen til at købe bogen om solvarme.
Den koster kun 195,00 kr. incl. moms og forsendelse.
Hvis du overfører 195,00 kr. til Banken
Reg. nr. 8401 Konto nr. 1061 789,
og så endelig sende mig din fulde adresse.
Så snart jeg har din adresse, skibber jeg fluks en bog afsted til dig.
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Søger ide til hvordan jeg skal lager mit solvarme energi?

Indlæg af rs2000 » 29 apr 2014 15:04

en reel time produktion på 240 rør vil maksimalt give 12-14 kwh efter min erfaring.

stod jeg i din situation, ville jeg starte med at kigge på f. eks, udvendig facade isolering, 3 lags energiruder, osv.

kig evt på www.jenni.ch for yderliger inspiration, de er nogle af de førende på markedet, og har bygget flere bygninger med 100% soldækning.


Besvar