Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Skiveren » 26 apr 2014 18:03

Halløj.
Jeg er efter en del overvejelse blevet enig med mig selv om, jeg ikke vil sætte mig i gæld på en nyere bil (bil nr 2 i husstanden)... :wink: Sagen er at jeg ikke kender 100% mit kommende kørselbehov, samt at jeg netop lige er startede op som 100% selvstændig.
Så jeg vil gerne have så lidt omkostninger her i starten, især hvis ikke det går, så vil jeg selvfølgelig gerne være foruden en udgift på en bil jeg ikke har behov for mere... Ved godt alt kan sælges igen, men nok ikke uden tab... :?

Men jeg er blevet tilbudt en VW Bora, benzin 2,0 fra 1999 som har rullet 140.000 km, næste syns om et års tid til 18.000,- og ved lidt søgningen på nettet, mener jeg ikke at prisen er ved siden af. :great:
Så jeg håber at der er nogle herinde som evt har nogen erfaringer med denne model, gode som dårlige - alt har interessse :great:

På forhånd tak. / Skiveren
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Aaen » 26 apr 2014 19:57

140000 på 15 år, Det er ikke meget. Billige stumper, mange brugte dele hus huggere og populært mærke :-)

Den koster jo ikke mere end det Vil koste at hente en ny bil hos en forhandler og aflevere den med det samme!

Hvad er årlig ejerafgift og hvad kører den på litteren?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af triumph » 26 apr 2014 20:10

En bora er jo bare en golf med udvendigt bagagerum. mon ikke det er ok ?
du kunne starte med at kontrolere gamle synsraporter, for at se om km tal passer (kan gøre på nettet, hvis du har registreringsnummer)

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Skiveren » 26 apr 2014 20:13

Aaen skrev:140000 på 15 år, Det er ikke meget. Billige stumper, mange brugte dele hus huggere og populært mærke :-)

Den koster jo ikke mere end det Vil koste at hente en ny bil hos en forhandler og aflevere den med det samme!

Hvad er årlig ejerafgift og hvad kører den på litteren?
Den er opgivet til 12,5 km/ literen og en årlige grøn afgift på 3840,-.... Det er jo desværre i den dyre ende med den grønne afgift :wink:
Jeg har været ude og kigge den, og jeg er meget overrasket over hvor pæn den er, ingen rust at finde - kun de selvvanlige små bilka-buler... Normalt ville jeg ikke lægge ret meget i om servicebogen er udfyldt, men det er den icon_cheesygrin.gif og ikke mindst er alle undervogns-behanlingerne ligeledes overholdt :great:
Så derfor ville jeg jo også lige hører om der var noget andet jeg skulle passe på ved denne bil...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Skiveren » 26 apr 2014 20:20

triumph skrev:En bora er jo bare en golf med udvendigt bagagerum. mon ikke det er ok ?
du kunne starte med at kontrolere gamle synsraporter, for at se om km tal passer (kan gøre på nettet, hvis du har registreringsnummer)
Jeps de passer, sjovt nok er der ikke synderligt forskel på antal km der er kørt i perioderne imellem de forskellige syn:
I 2007 - 93.000 km / 2009 - 110.000 km / 2011 - 125.000 km / 2013 - 137.000 km :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


calle

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af calle » 30 apr 2014 22:21

Hej Skiver.

Kan jo være, at du har købt den, men ellers kan du kontrollere støddæmpere ved at give et hårdt tryk oven på hvert hjørne af bilen. Bilen må derefter højst vippe 1-2 gange, hvorefter den skal være i ro. Kør en tur og mærk om bilen krænger meget i skarpe kurver, hvor den får lidt gas. Hvis den gør det, er fjedrene måske blevet trætte. Hvor meget dækmønster er der tilbage ? Skru oliepåfyldningsdækslet af, og se om der er gul "mayonaise" inden i. Det må der ikke være, da det kan indikere en utæt toppakning. Stik en finger ned i ekspansionsbeholderen og se efter, om der sætter sig olie på fingeren. Så er toppakningen utæt. Hæv bilen op på en donkraft og sæt en stang ind under hjulene og løft op, mens du lytter, om det "klonker". Tag fat i hjulene og mærk efter slør. Lyt efter lejestøj under prøveturen. Kontroller lys, og at alle lygter er hele. Kontroller ratslør: start motoren, drej hjulene til ligeudstilling og før med bitte små bevægelser rattet fra side til side. Hjulene skal straks følge de bitte små bevægelser. Pump bremsepedalen 5-6 gange med slukket motor. Hold trykket og start bilen. Bremsepedalen skal så synke en lille smule. Så virker bremseforstærkeren. Kontroller under prøveturen at bilen ikke trækker til siden under hverken let, moderat eller kraftig nedbremsning.

Alt sammen noget, der kan klares uden brug af værktøj ud over en brækstang til at stikke ind under hjulene. Det tager desuden kun 10 minutter :great:

Venlig hilsen

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Skiveren » 30 apr 2014 22:35

calle skrev:Hej Skiver.

Kan jo være, at du har købt den, men ellers kan du kontrollere støddæmpere ved at give et hårdt tryk oven på hvert hjørne af bilen. Bilen må derefter højst vippe 1-2 gange, hvorefter den skal være i ro. Kør en tur og mærk om bilen krænger meget i skarpe kurver, hvor den får lidt gas. Hvis den gør det, er fjedrene måske blevet trætte. Hvor meget dækmønster er der tilbage ? Skru oliepåfyldningsdækslet af, og se om der er gul "mayonaise" inden i. Det må der ikke være, da det kan indikere en utæt toppakning. Stik en finger ned i ekspansionsbeholderen og se efter, om der sætter sig olie på fingeren. Så er toppakningen utæt. Hæv bilen op på en donkraft og sæt en stang ind under hjulene og løft op, mens du lytter, om det "klonker". Tag fat i hjulene og mærk efter slør. Lyt efter lejestøj under prøveturen. Kontroller lys, og at alle lygter er hele. Kontroller ratslør: start motoren, drej hjulene til ligeudstilling og før med bitte små bevægelser rattet fra side til side. Hjulene skal straks følge de bitte små bevægelser. Pump bremsepedalen 5-6 gange med slukket motor. Hold trykket og start bilen. Bremsepedalen skal så synke en lille smule. Så virker bremseforstærkeren. Kontroller under prøveturen at bilen ikke trækker til siden under hverken let, moderat eller kraftig nedbremsning.

Alt sammen noget, der kan klares uden brug af værktøj ud over en brækstang til at stikke ind under hjulene. Det tager desuden kun 10 minutter :great:

Venlig hilsen
Hold da op, sikke en god beskrivelse.. :great: og tak :great:
Jeg skal ud og prøve den i morgen, så jeg vil da prøve de forskellige test og se om den er i orden..
Men jeg ved at der skal nye dæk på den, resten ved jeg i morgen.... icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Aaen » 30 apr 2014 22:59

Go beskrivelse Calle. Jeg vil dog lige tilføje at det der mayonaise osse bare kan være kondens i olien. Det ses tit i biler der ikke bliver kørt ordentlige varme (korte byture) og vil forsvinde sammen med et olieskift og ændret kørselsmønster. Typisk sætter det sig ved oliepåfyldningsproppen, i "åndeslanger" og andre "kolde" steder i motoren.

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

VW Bora - gode/dårlige erfaringer..

Indlæg af Duborg » 02 maj 2014 20:33

Hvis dette ikke er skiftet eller ordnet, bør du kigge efter flg. på en Bora af den årgang.

Rust omkring dørhåndtag i bagdøre, køleren nederst i hjørnerne, rust omkring nr pladelygterne. Dørene må ikke klapre når de lukkes, det kan være defekte rudehejs. Når bilen åbnes eller låses kig efter om kabinelyset og dørlyset tænder korrekt, hvis ikke så kan der være en eller flere defekte dørlåse. Er motoren af typen APK det kan du læse på tandremsdækslet kan det være en af dem der bruger olie, har du mulighed for at tage et tændrør ud, så gør det og se om der er "slagger" på og omkring elektroden. Det er en god solid bil, har lige selv brugt to mdr. på at sætte min egen i stand fra a til z mekanisk og kosmetisk.
Med venlig hilsen

Duborg


Besvar