Opsætning af 2xVVB

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
lnilni
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Opsætning af 2xVVB

Indlæg af lnilni »

Hej forum

Jeg har pt. 1 VVB tilsluttet min woody16kw, v10 styring (v10.0468), via 3vejsventil.
Dette fungere rigtigt godt og bliver brugt til varmt vand i huset. Jeg har en indendørs pool (18m3), den skal kun varmes op fra Maj til Sep, da vi ikke har opvarmet rummet hele året, sidste år bruge vi woodyen til at varme vandet op via rør-system i bunden af poolen (et tykt rør som ligger i bunden af poolen, men det tog ca 2-3 uger at varme poolen op (dog kun 4-5 timer opvarmning hver dag), ulempen er også at det er svært at booste temperaturen hvis det er blevet koldt i løbet af et par kolde dage.

Min tanke var at sætte en ekstra VVB i poolen, som kan bruges som buffer til Pool + bad (bruser+et badkar som pt ikke er installeret)
Selve opvarmning af poolen skal forgå via varmeveksler (lavet af titan), og da jeg har læst at en pool kan lægge en Woody ned, tror jeg at VVB (160L metro) kan aflaste Woodyén.

Jeg har søgt og læst ´mange tråde herinde, og pt. er en simple returventil den løsning jeg kan se, men måske har i andre forslag.
(den streg ud til pool skal kører på varme, da vi ikke skal bruge varme i huset, dog med en ventil så vi kan lukke/åbne for varme i huset)

Har Woody mulighed for 2 VVB support i v10 styringen, måske en kommen opdatering?? :lol:

MVh
LArs

http://stokercloud.dk/dev/lni.html

dannidines

Opsætning af 2xVVB

Indlæg af dannidines »

Har du over vejet at smide en 5-800L solbeholder op med 3-5 30 rørs vacuumfangere op? Så skal du ikke tænke så meget på en lun pool.

som backup kan du smide Woody på via veksler hvis vejret og deraf solfangerne skulle svigte..
xkfc

Opsætning af 2xVVB

Indlæg af xkfc »

Hej Lars.

Jeg har 2 vvb og har flere gange fisket efter at styringen kom til at styre begge, så skuffelsen var stor da V7 & V10 kom uden muligheden.
Jeg kører i stedet uden vvb prioritering, og det virker faktisk ret godt. Jeg har så ekstra styring på det varme vand om sommeren. Hvis det er kombi beholdere, kan man bruge de indbyggede termostater til el-patronen og et tidsrelæ.

Du skal bruge 21kWh + tab til omgivelserne, pr °C du vil hæve temperaturen i pølen . Så for dit 16kw fyr vil det minimum tage 7½ time at hæve temperaturen 5°, vel og mærke at varme afsætningen i pølen er stor nok.

Så du har ret i din antagelse at 16kw pillefyr ikke er det største til en pool.

Kenneth
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Opsætning af 2xVVB

Indlæg af anderswitt »

i et firma jeg var i lavede vi installationer i et varmtvands basing og det var med en veksler på med en retur ventil hvor man stillede temp i basinget
og pool vandet på den anden side hvor pool vandet gik hurtigt igemmen veksleren og det var et prof. firma som havde lavet anlæget
lnilni
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Opsætning af 2xVVB

Indlæg af lnilni »

xkfc skrev:Hej Lars.

Jeg har 2 vvb og har flere gange fisket efter at styringen kom til at styre begge, så skuffelsen var stor da V7 & V10 kom uden muligheden.
Jeg kører i stedet uden vvb prioritering, og det virker faktisk ret godt. Jeg har så ekstra styring på det varme vand om sommeren. Hvis det er kombi beholdere, kan man bruge de indbyggede termostater til el-patronen og et tidsrelæ.

Du skal bruge 21kWh + tab til omgivelserne, pr °C du vil hæve temperaturen i pølen . Så for dit 16kw fyr vil det minimum tage 7½ time at hæve temperaturen 5°, vel og mærke at varme afsætningen i pølen er stor nok.

Så du har ret i din antagelse at 16kw pillefyr ikke er det største til en pool.

Kenneth
Hej Kenneth :lol:
Tak for Info, hvordan styrer du varme i dine VVB'er via returventil eller kører du igennem VVB og videre ud i radiatorerne.

Mvh
Lars

Besvar