Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Båd motor i stedet for stoker?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af DBS » 17 apr 2014 18:27

Så det du vil lave er dit eget kraftvarmeværker, men hvad vil du gøre ved elproduktionen ?

Pensam og Hedeselskabet gjorde det på et tidspunkt, flere steder, se et eksempel her:

http://www.stigeoe.dk/lossepladsgas

Hvis jeg husker rigtigt var der 4 Jenbacher nede på værket, ideen var at producer el, og sælge det på nettet, og varmen blev solgt til OKV, gassen havde de så "gratis" fra Stige ø, hen over årene var det så planen at er skulle nedtages en motor efter den anden, når gassen blev for ringe.

Forresten skal man jo også huske at regne vedligehold ind i regne stykket, og en motor der står med 3000 omdr. Bliver jo også lidt slidt.

Hvis mange driftimer må der være mellem service ?

Det giver faktisk et sjovt regnestykke hvis man siger at drift svare til 80km/t, og der er 30000km mellem være service.


mhansen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26 maj 2011 20:12
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller ø8 lava
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Sydfyn

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af mhansen » 17 apr 2014 20:41

Det kan sagtens laves , også med en rimelig rentabilitet
Hvis det skal være helt rent i kanten ifht til skat , er der dog et par små knaster
I grove træk skal enten brændstoffet eller el produktionen afgiftes , og hvis el delen blir afgiftet kan afgiften på brændstoffet fratrækkes , pånær den procentdel der blir udnyttet til varme , den skal naturligvis afgiftes med satsen på fyringsbrændsel , men det er self mindre en afgiftdelen på motorbrændstof som skal betales hvis man vælger ikke at betale elafgiften 8)

En løsning er at skippe el delen og lade motoren køre på VE brændsel eks biogas/rapsolie

Jeg har været indblandet i et anlæg med et jordvarme anlæg trukket af en 6hk indisk listeroid
Og såfrem man kan få hus og anlæg "passet sammen " gir det go mening
Hvis man altså gider høre på maskinerriet

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af engberg » 17 apr 2014 22:33

Det fedt at høre der er nogen igang med sådanne anlæg, er der nogen steder hvor det kan følges, tænkte på fotoalbummer eller andre tråde hvor opdateringerne blev lagt ud som arbejdet skrider frem? :)

Jeg har på nuværende tidspunkt igen intensioner om at prøve og lave sådan et anlæg, men synes det er interessant.

hvad angår vedligehold så er det da en udgift, men tror næppe det er noget der har den store indvirkning. hurtig regnestykke:
Jeg skal bruge ca 5000kwh om året, og der er 3 i en liter dvs 5000kwh / 3 = 1666 liter brændstof,
motoren kører ca. 20km literen, den står trods alt og kører landevejs kilometer konstant med perfekt omdrejninger.
så derfor har vi 20 km * 1666 = 33,320 km om året, så siger vi halvanden service om året må være rigeligt, og det er olie olie filter og brændstof filter = 500,-
til sidst 750,- i service plus 500 i vedligehold alt i alt 1250 vil være et fair gæt :) husk på den nuværende installation sikkert også skal vedligeholdes.

Det med afgift forstår jeg dog ikke helt, det el jeg selv bruger skal jeg vel ikke betale afgift for? og her tænker jeg at køre motoren med bio brændsel af den ene eller anden art?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af triumph » 17 apr 2014 22:59

5000 kwh om året ?
Som i 1000 kg tæpiller, om året ???
Måske er du en smølf eller en dukke, eller en meget lille trold :wink: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jeg kender ham der passer gasmotoren på stige ø. Og det er ikke en guldrandet foretning, selvom gassen er gratis

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af engberg » 17 apr 2014 23:04

How how vi snakker el :) mens varme er bi produk., der skal varmekilde ved siden af, ellers ku vi lige så godt ta et olie fyr med en effektivitet på 90% :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af triumph » 17 apr 2014 23:20

Jammen for at lave 5000 KWH el med en virkningsgrad på f.eks 33%. skal du bruge 15.000 KWH i olie= ca. 1500 l x 8 kr/l = 12000 kr, hvilket jo er ca. det samme som strømmen koster idag (- vedligehold på motor)

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af DBS » 18 apr 2014 07:39

triumph skrev:5000 kwh om året ?
Som i 1000 kg tæpiller, om året ???
Måske er du en smølf eller en dukke, eller en meget lille trold :wink: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jeg kender ham der passer gasmotoren på stige ø. Og det er ikke en guldrandet foretning, selvom gassen er gratis
Er det stadigt Ulrik ?

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af engberg » 18 apr 2014 07:52

Det er jo os mere eller mindre hvad der står i tråden. og det synes jeg da os er interresant :) jeg kan lave min egen strøm til samme pris som jeg kan købe den til på el nettet, og jeg får en side gevinst svarende til halvanden tons træpiller, husk på der osse er tab ved forbrænding af træpiller.

Vi er trods alt nede og snak små ændringer der kan få udfaldet til at svinge til den ene eller den anden side. jeg synes os det er interresant at jeg kan lave energien på den måde jeg ønsker, jeg kan lave 100% co2 neutral el og varme hvis jeg ønsker det, jeg godt klar over at dette skal tjene et formål, jeg vil ikke gøre det alene for at være grøn, men det bare min holdning.

Som en os skriver at han vælger at bruge en motor bygget til gas, hvad er prisen på gas ville dette være mere rentabelt? plus du er ikke låst fast på gas, en motor specielt når den kun skal køre i sine optimale omdrejninger kan forholdsvis nemt programmeres om til andet end gas, hvis det var start punktet, du ville kunne ha fem programmer hvoraf det ene var til ethanol, det andet gas det tredje bio benzin alm benzin osv. en diesel motor har samme egenskab blot med tunge brændstoffer, om den æder rapsolie, bio diesel, gammel friture olie fra allibabas grill eller sågar gammel motor olie( sidste er nok ikke lovligt). specielt i sverige og Brasilien er de helt vilde med flexfuel biler. det er en bil der kører på lige netop denne måde, og den indstiller sig selv alt efter brændstof eller blandinger af brændstof, hvilket jeg ikke fatter hvorfor vi ikke har i DK.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af DBS » 18 apr 2014 08:02

Motoren skal køre 3000, 1500 eller 750 omdr i min, eller skal du have en gearing imellem.

Dvs. At man vil kører rent ø drift ?

Hvormange timer i døgnet, vil den så stå og snurre, for at forsyne standby forbruget i husholdningen ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Båd motor i stedet for stoker?

Indlæg af triumph » 18 apr 2014 09:18

DBS skrev:
Er det stadigt Ulrik ?
Nej han arbejde på chistiansø i et par år, men er nu kommet tilbage, men han arbejder vist med spildevand


Besvar