Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af brugt varebil - men hvilken

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
nemocharley

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af nemocharley » 08 apr 2014 19:32

Jeg er så småt begyndt at se efter en erstatning til den gamle gulplade berlingo. Men der er meget at vælge imellem, så lidt begrundede forslag ønskes.

Skal være diesel på papegøjeplader
Skal køre over 20km/l
Pris max 100k (og gerne en pæn sjat mindre)
Forholdsvist støjsvag

Har kigget på Caddy, Kangaroo og Fiorino - men det kunne godt være noget helt andet - f.eks en lille mercedes med træk :) .


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Tom_AT » 08 apr 2014 19:34

Hvad med en Ford Cmax? Så får du samtidigt en velkørende bil. Men ved ikke om den er stor nok :

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af thoken » 08 apr 2014 20:36

Tom_AT skrev:Hvad med en Ford Cmax? Så får du samtidigt en velkørende bil. Men ved ikke om den er stor nok :
Hej.
Hvis du vælger en brugt Ford Cmax, så husk at tjekke om den har fået skiftet bundkar, og at turboen ikke har taget skade.
Ford har nemlig lavet en konstruktionsfejl på bundkarret(ikke al olien kan løbe ud ved olieskift) så du risikerer alvorlige følgeskader.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Ugelvig » 08 apr 2014 20:56

thoken skrev:
Hej.
Hvis du vælger en brugt Ford Cmax, så husk at tjekke om den har fået skiftet bundkar, og at turboen ikke har taget skade.
Ford har nemlig lavet en konstruktionsfejl på bundkarret(ikke al olien kan løbe ud ved olieskift) så du risikerer alvorlige følgeskader.

Mvh thoken
Det er vel generelt for alle biler (mærker uanset) med den fantastisk PSA 1.6 HDi FAP motor... :(

Og jeg er Peugot HDi mand til fingerspidserne, men den motor er dælme ringe lavet! Der har sgu været lige rigelig fransk ingeniør i den... :shock:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Tom_AT » 08 apr 2014 21:21

thoken skrev:
Hej.
Hvis du vælger en brugt Ford Cmax, så husk at tjekke om den har fået skiftet bundkar, og at turboen ikke har taget skade.
Ford har nemlig lavet en konstruktionsfejl på bundkarret(ikke al olien kan løbe ud ved olieskift) så du risikerer alvorlige følgeskader.

Mvh thoken
Roolig nu.
Jeg har en Ford sælger i familien, som jeg ved ikke pakker tingene ind. Han fortalte mig at de og andre ford værksteder på ingen måde kunne nikke genkendende til de massive problemer disse motorer skulle have, i følge DR. De få sager de havde haft var alle folks egen skyld fordi de ikke havde fulgt Ford anbefalinger. Og det var under 5 turboer skiftet ialt, både hos ham og de andre værksteder han snakkede med.

Ugelvig.
Hvorfor er den ringe lavet?
Jeg nægter at tro på den er så ringe lavet som visse personer vil gøre den til, hvis så mange mærker, incl Volvo kører med den.

Men DR's sensationsjournalistisk har da virket.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Ugelvig » 08 apr 2014 21:34

Tom_AT skrev:
Ugelvig.
Hvorfor er den ringe lavet?
Jeg nægter at tro på den er så ringe lavet som visse personer vil gøre den til, hvis så mange mærker, incl Volvo kører med den.

Men DR's sensationsjournalistisk har da virket.
Der er tre ting...

Bundkaret er lavet så bundproppen sidder øverst, det vil sige, at der kan stå olie i to lommer nede i bundkaret, der ikke kan nåes medmindre de suger olien ud. Dette kan og er blevet løst ved at skifte bundkar, hvor proppen igen er nederst.

Filteret i olieslangen til turboen er for fin, således evt. sodpartikler kan stoppe det, hvis olien er gammel/brugt/slammet til. Kan løses med anden filter, eller slet ingen...

Problem med olieslangen til turboen, der ligger klods op af manifolden, således olien bliver unødig varm. Risiko for ekstra soddannelse i olien ekstra belastning på olien.

Fjerde ting, interval for olieskifte. Citroen startede med at foreskriver 30.000 km for et olieskifte, det er så vidt jeg er informeret, ændret til 20.000 km. Andre anbefaler både 10.000 og 15.000 km i stedet.

Mon ikke Aaen kan hjælpe os lidt mere her???
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Tom_AT » 08 apr 2014 21:39

Ugelvig skrev:
Der er tre ting...

Bundkaret er lavet så bundproppen sidder øverst, det vil sige, at der kan stå olie i to lommer nede i bundkaret, der ikke kan nåes medmindre de suger olien ud. Dette kan og er blevet løst ved at skifte bundkar, hvor proppen igen er nederst.

Filteret i olieslangen til turboen er for fin, således evt. sodpartikler kan stoppe det, hvis olien er gammel/brugt/slammet til. Kan løses med anden filter, eller slet ingen...

Problem med olieslangen til turboen, der ligger klods op af manifolden, således olien bliver unødig varm. Risiko for ekstra soddannelse i olien ekstra belastning på olien.

Fjerde ting, interval for olieskifte. Citroen startede med at foreskriver 30.000 km for et olieskifte, det er så vidt jeg er informeret, ændret til 20.000 km. Andre anbefaler både 10.000 og 15.000 km i stedet.

Mon ikke Aaen kan hjælpe os lidt mere her???
De ting du nævner der er jo bare det DR var så forhippede på at lavet en kæmpe historie ud af. Selv FDM virkede til at mane til ro, og de plejer da ellers nok at være ude med riven.

Hvis man følger forskrifterne for service, vil ingen af disse problemer opstå.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Ugelvig » 08 apr 2014 21:52

Tom_AT skrev:De ting du nævner der er jo bare det DR var så forhippede på at lavet en kæmpe historie ud af. Selv FDM virkede til at mane til ro, og de plejer da ellers nok at være ude med riven.

Hvis man følger forskrifterne for service, vil ingen af disse problemer opstå.
Det er altså ikke helt rigtig... Jeg har det fra Citroen i Tyskland, der er de slet ikke begejstret for den motor og de anbefaler ekstra olieskift midt mellem "officiel" olieskift, altså pr. 15.000 km.

http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/fakta ... ieselmotor

Men du har ret, skifter man olie tit og ellers bruger fornuftig diesel, evt. med noget additiv vil problemet sikkert aldrig opstå.

Men det er altså stadig tankevækkende at en stor motorproducent som PSA kan komme på markedet med sådan noget juks!

Det er slet ikke kun i DK, at den motor volder problemer. I de lidt varmere egne, hvor olien måske kommer lidt mere på overarbejde, er problemet noget mere udtalt.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Aaen » 08 apr 2014 21:53

jo det kan han :-). intervallet er ændret til 20000, korrekt. Men der ikke massive problemer med turboer, men til gengæld med den måde folk vedligeholder deres biler på. På baggrund af DR`s udsendelse undersøgte vi (peugeot frederikshavn), hvor mange turbo-er der var solgt, siden motoren blev lanceret i 2004 og tallet er 5! på 9 år. Samtlige biler har ikke overholdt serviceinterval. Jeg vil på intet tidspunkt fraråde at købe bil med en 1,6 psa motor, med mindre den ikke er holdt med service. Mine forældre har lige købt en 3008, mine svigerforældre har 407, naboen har 407 alle kører perfekt!

Prøv at undersøge hvor mange turboer Vw-koncernen sælger.....

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Køb af brugt varebil - men hvilken

Indlæg af Tom_AT » 08 apr 2014 21:55

Aaen skrev:jo det kan han :-). intervallet er ændret til 20000, korrekt. Men der ikke massive problemer med turboer, men til gengæld med den måde folk vedligeholder deres biler på. På baggrund af DR`s udsendelse undersøgte vi (peugeot frederikshavn), hvor mange turbo-er der var solgt, siden motoren blev lanceret i 2004 og tallet er 5! på 9 år. Samtlige biler har ikke overholdt serviceinterval. Jeg vil på intet tidspunkt fraråde at købe bil med en 1,6 psa motor, med mindre den ikke er holdt med service. Mine forældre har lige købt en 3008, mine svigerforældre har 407, naboen har 407 alle kører perfekt!

Prøv at undersøge hvor mange turboer Vw-koncernen sælger.....
Samme jeg fik at vide fra min Ford makker :)


Besvar