Jæger på stokerpro ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Ugelvig »

t-staff skrev:Nu når vi er godt igang med jæger snak hvad vil i så anbefalde af haglgevær og riffel og andet udstyr til en kommende nyjæger??
Kommer helt an på, hvad du forventer at komme til at jage! :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

t-staff
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af t-staff »

Lidt af det hele tror jeg..jeg skal hver fald ud til Ribe og skyde and og gæs...også håber jeg på at komme med et jagtkonsortie
t-staff
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af t-staff »

Jeg har kigget på et haglgevær berreta med kick off
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Flyball »

Hejsa, du bør tage ud og prøve nogle forskellige våben, der er meget stor forskel på følelsen af det / de enkelte våben, når du står med det. Som rookie er det klart den bedste ting at gøre, for det der passer din kammerat, passer måske absolut ikke dig !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Renevinum »

Bruger rigtige jæger ikke bue og pil, samt en ORDENTLIG dolk ifald buen knækker ;-)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Landlyst »

Må jeg anbefale en gatlinggun icon_cheesygrin.gif Så er man nogenlunde sikker på at ramme noget.... 8)
kongsted
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af kongsted »

Selvom ikke alle synes det er nødvendigt har jeg fornøjelse af ikke at høre nogen skyde :-) http://www.pricerunner.dk/sp/peltor-sporttac.html

Specielt på skydebane er det rart. Men også på jagt.
Har også et par af de billige fra Harald-Godt-nok, men de har en smule skratten når de "slår fra". Ellers udmærket til skydebanen.

Hørelsen er jo ikke hvad den har været efter 2 år i artilleriet...

Derudover en god jakke, så det ikke blæser ind på flæsket... Det er ikke sjovt at stå på post og fryse.

//Kongsted
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg vil kraftigt anbefale at notere sig kommentaren fra @Flyball.

Har to gange solgt et 'sæt' til kolleger der lige har taget jagttegn, et sæt
bestående af en Otterup baneriffel .22 og en tysk mauser riffel.

Et sådan 'sæt' kan du formentlig købe hos den lokale skytteforening som brugt,
for kr 600-700. Hele ideen er, at du bruger Otterup .22 til at lære alle skydestillingerne,
og brænde måske 200-300 skud af, og når du kan ramme fra de forskellige skydestillinger,
så tager du Mauseren for at få noget der ligner en jagtriffel. Der er virkelig 'vræl' i en sådan fætter.
( De store tyske rejseselskab der var her i landet i starten af '40erne, glemte at tage alt deres hardware
med hjem, men en tysk Mauser skyder bare helt utroligt godt, man skal bare lige ignorere den tyske
grillkylling de har stemplet i løbene ).

Jeg har også selv et 'sæt' stående, og begge rifler skyder extremt præcist, selv om det jo
i sagens natur er nogle 'gamle hunde'.

Samtidigt finder du ud af, hvor lang kolben skal være, skal den have kindpude eller ikke,
pistolgreb eller ikke, og vel at mærke er prisen for .22 ca 25 øre pr skud, og Mauseren måske
kr 3,- pr skud. Så i forhold til jagtriffel ammunition, så sparer du en mindre formue, og
får testet hvilken riffel du vil investere i, og kan faktisk smide 'sættet' ud efter træning,
og stadig have sparet en hulens masse penge, for riffelpatroner koster ca kr 15,- pr stk,
og over kr 20,- pr stk for de mere specielle.

Så hey, ring til den lokale skytteforening, som det aller første !

PS. Og hvis alt andet kikser, så send mig en PB, så skal jeg gerne spørge nogle
af de lokale skytter. Men hey, ingen handel uden gyldigt jagttegn !!!
Beklager udråbstegnene, men håber du forstår.....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Ugelvig »

Jeg er enig med [tag]Flyball[/tag], ud og prøv nogle våben. Det er den eneste måde at finde ud af om det skal være let, medium eller tungt for at passe dit sving. Hvordan den kastet til skulderen betyder også meget, så kolben skal passe dig. Sådan er der mange ting, der skal være på plads inden du vælger våben.

Om det er Beretta eller noget andet er i min bog underordnet. Du skal finde et våben du kan skyde med, så er mærket altså sekundært. Klart skal du stå på skydebane hver weekend og brænde hundredvis af skud af, spiller kvaliteten ind. Men er det på jagt 15 weekender om året, kan stort set alle våben, der sælges i Danmark være med og holde mange år. Tro mig, du bliver "træt" af våbnet, før du har slidt det op ved jagt! Jeg har langt mere respekt for en jæger, der kan ramme 10 ud af 10 ænder med et "billigt" våben, end bøssebæreren, der har brugt 50k på et gevær og ikke kan ramme en ladeport, men kan prale af hvor meget geværet har kostet. Når du nu er nyjæger og ikke helt har lagt dig fast på, hvad du vil jagtmæssigt, så start med noget "value-for-money", så kan du altid spare op til drømmevåbet! Dem kommer der mange af! ;)

Beretta er godt, helt klart! Og de laver også gode våben i deres "billigere" serier. Jeg har selv haft fornøjelsen af en silverpigeon af flere omgange! Men skal blank erkende at det er fruens lette damegevær, der er mit 1. valg på jagt! Skal jeg have hund med, kommer jeg ofte på de sjove opgaver som drivkæde og klap, her betyder ½ kg, altså noget over en hel dag i svært terræn. Fruens gevær er en billig italiener, over-under, kal. 12, 76 mm kammerlænge (altså magnum), relativ kort skæfte, korte løb, let gevær, en fornøjelse at skyde med (syntes jeg), men har ikke kostes meget over 6.000,- af ny for 15 år siden og skyder stadig som ny - intet slinger!

Så er jeg enig med [tag]Kongsted[/tag], beklædning og udstyr betyder alt! Skal du bruge en hel dag ved Vadehavet i Ribe, så kan du komme til at fryse - for alvor!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Jæger på stokerpro ??

Indlæg af Ugelvig »

[tag]Brandsen[/tag], har du nogle billeder af sådan et sæt? Kunne da godt være at den .22 kun passe ind i min samling. Har slet ikke tænkt i de baner... :wink:

Og ja, jeg har både dansk og svensk jagttegn, våbenpas og våbentilladelse :P
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar