Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
JohnP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 jan 2012 14:26
Mit fyr: 16 kw scotte version 6.79
Areal: 188m2 + 78 m2 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers NØ

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af JohnP » 29 mar 2014 21:43

Det er ment som Pendec beskriver det.

Iøvrigt er det vel et gebyr / betaling for brug af nettet og ikke en afgift, og derfor må det kunne trækkes fra / afskrives.

Mvh. John


pendec

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af pendec » 29 mar 2014 22:55

Det er nok stadig virkeligt surt man ikke kom med i starten på gammel ordning, da disse nye og fremtidige ekstra udgifter gør solceller til grin i fremtiden og der kan ikke være mange som kun tænker grønt og ikke også økonomi, der er jo stadig lidt krise og banker låner vel ikke ud til folk som tænker grønt? det skal vel også køre rundt. Nå, hvad bliver det næste, afgift på sollys timer man udnytter ;)

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af john m » 30 mar 2014 10:52

Det har måske ikke været helt gennemtænkt fra starten, men selvfølgelig skal der betales
for at bruge nettet som lagerplads. Hvem skulle ellers betale for den del af driften ?
Dem uden solceller ? :shock:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af kovas » 30 mar 2014 11:27

john m skrev:Det har måske ikke været helt gennemtænkt fra starten, men selvfølgelig skal der betales
for at bruge nettet som lagerplads. Hvem skulle ellers betale for den del af driften ?
Dem uden solceller ? :shock:
Hej.
Vi betaler jo allerede abonnement ca 900kr/år. Hvorfor synes du ikke at det er nok?
Det er ved at blive som først i 90erne hvor jeg gik med i en vindmølleandelsforening. Det så rigtig fint ud i prospektet og staten gav extra for strømmen i et vist antal år og hele økonomien var baseret på dette. Så kom der en ny regering og vips så kunne vi bare sælge strømmen på nordpool 0,19 øre. Vi kunne ikke engang få egen strøm billigt. Jeg gav mine anparter væk for at komme ud af det. Da var det alle andre en os som tog risikoen, som havde tjent på det. Især vindmøllekonsulenterne som satte gang i prospekterne uden nogen egen risiko i det hele taget.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af nemocharley » 30 mar 2014 16:34

det er træls det er som det er, men omvendt er der jo heller ikke nogen af os, som ligefrem er overraskede over politikernes slingrekurs - eller det lader det jo ikke til, når man læser denne tråd og om emnet andre steder.

Jeg betaler pt. en afgift på lidt over 1000kr årligt, den var på 600kr forrige år før solcellerne kom op. De 1000kr betaler jeg gerne for at få lov til at bruge nettet som buffer (det er dyrt at etablere ø-drift, selvom det naturligvis kan blive enden på det - da mine 115000dkr ikke gerne skulle forsvinde i et sort hul ved Gazprom eller hvem fanden det nu er, som for alvor trækker i trådene).

Om det er dem som ikke har solceller, der skal betale for os der har solceller? Nej ideelt set ikke, hvordan ville regnestykket se ud, hvis overskudsstrømmen (årsberegnet) ikke gav penge, men bare et tak for strømmen (evt. med en smiley). Altså forstået på den måde at hvis jeg laver 6000kwh og kun bruger 4700kwh på et år, så har jeg givet de 1300kwh væk uden beregning - oveni i dette kan der så være en fast afgift årligt (1000kr er rigeligt set herfra). Var det ikke en enkelt løsning for de private solcelle-ejere? Eller hvad?


calle

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af calle » 30 mar 2014 17:42

Monopoler er altid noget skidt for forbrugerne. Det gælder også mht. distribution af el. Når/hvis der kommer konkurrence til, så skal i bare se løjer. Se blot hvordan det er gået mht. telefoni. Der mangler klart alternativer til eldistributionen. Lige nu hedder det betal eller frys og lev i mørke. Ligesådan med statsradiofonien (vor herre bevares): Betal eller undvær det hele. Det er ikke i orden i min verden :evil:

Nå men livet skal jo gå videre og solen skinner trods alt 8)

Venlig hilsen :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af BWJ » 30 mar 2014 17:54

Hvorfor er der ikke nogen der kan godtgøre, hvorfor det skulle være en omkostning for nogen, at solceller bruger nettet som buffer.
Alt andet lige, må den "gratis" produceret strøm der kommer på nettet i sommermånederne, være en gevinst for elproducenterne, i og med at de ikke behøver at trække på gas/kul strøm, og der er jo ikke er det helt store at hente hinsidan, i billig vandkraftstrøm, og møllerne kører ikke ret meget på hede sommerdage.
Og sommeren er jo en strømsluger, til bla. køling oa.
Men fortæl endelig, hvem der kan, hvordan kan solcellestrøm være til last, - og jeg går ud fra at strøm slider lige meget, om det går den ene eller anden vej.
Og det skal lige bemærkes, at strøm fra celler der sendes ud i nettet, er jo til forærings priser...
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af Lintz » 30 mar 2014 18:29

BWJ skrev:Hvorfor er der ikke nogen der kan godtgøre, hvorfor det skulle være en omkostning for nogen, at solceller bruger nettet som buffer.
Alt andet lige, må den "gratis" produceret strøm der kommer på nettet i sommermånederne, være en gevinst for elproducenterne, i og med at de ikke behøver at trække på gas/kul strøm, og der er jo ikke er det helt store at hente hinsidan, i billig vandkraftstrøm, og møllerne kører ikke ret meget på hede sommerdage.
Og sommeren er jo en strømsluger, til bla. køling oa.
Men fortæl endelig, hvem der kan, hvordan kan solcellestrøm være til last, - og jeg går ud fra at strøm slider lige meget, om det går den ene eller anden vej.
Og det skal lige bemærkes, at strøm fra celler der sendes ud i nettet, er jo til forærings priser...
Jeg vil sige det sådanne:

Producerer du noger er du producent.
Producerer du mere end du selv bruger skal du sælge.
Hvis du ikke kan sælge her og nu må du køre på lager.
Lagret kan du eje eller leje.
Uanset om du ejer eller lejer lagret koster det penge.
Var du i stand til at eje dit eget lager til strøm tror jeg nok at priserne så helt anderledes ud, men da nettet er den eneste mulighed pt for at køre på lager - Ja så er det klart at det koster.

Derudover skal el-producenterne altid have et værk der kan køre 100% hvis det skulle blive nødvendig - også selv om du og mange andre bidrager dertil.
De har en forsyningssikkerhed som de skal overholde.

Og til sidst - Hvornår lærer alm. folk at holde sig fra statsstøttet projekter - Jeg mindes endnu ikke at der har været nogle success på det punkt.
Skiftende regeringer vil altid tværer rundt i det indtil det er kørt ud på et sidespor.

Som du selv skriver : Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af calle » 30 mar 2014 19:04

Lintz skrev:

Og til sidst - Hvornår lærer alm. folk at holde sig fra statsstøttet projekter - Jeg mindes endnu ikke at der har været nogle success på det punkt.
Skiftende regeringer vil altid tværer rundt i det indtil det er kørt ud på et sidespor.

Som du selv skriver : Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Ja af en vaskeægte Vejgårddreng er det vel egentlig ikke så ringe ressoneret icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af BWJ » 30 mar 2014 19:29

Lintz skrev:
Jeg vil sige det sådanne:

Producerer du noger er du producent.
Producerer du mere end du selv bruger skal du sælge.
Hvis du ikke kan sælge her og nu må du køre på lager.
Lagret kan du eje eller leje.
Uanset om du ejer eller lejer lagret koster det penge.
Var du i stand til at eje dit eget lager til strøm tror jeg nok at priserne så helt anderledes ud, men da nettet er den eneste mulighed pt for at køre på lager - Ja så er det klart at det koster.

Derudover skal el-producenterne altid have et værk der kan køre 100% hvis det skulle blive nødvendig - også selv om du og mange andre bidrager dertil.
De har en forsyningssikkerhed som de skal overholde.

Og til sidst - Hvornår lærer alm. folk at holde sig fra statsstøttet projekter - Jeg mindes endnu ikke at der har været nogle success på det punkt.
Skiftende regeringer vil altid tværer rundt i det indtil det er kørt ud på et sidespor.

Som du selv skriver : Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Joe, men dem uden solceller, de køber jo fra "lageret" som du skriver - 24/7 og distrubitionsafgiften betaler alle, (målerleje eller hvad de ynder at kalde det), både med og uden celler, så det kan da undre at brugere skal slippe billigere end producenter.
Men uanset, jeg fatter ikke at der skal ydes fradrag for anlæg og betaling for produceret strøm.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar