Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen » 28 mar 2014 18:25

jammen har du ikke lige sagt at de ikke kan koble sig på pumpe linjen, altså fra pumpe til hydrofor. for vis de ikke kan det, så kan de jo kun være koblet på linjen som går ind til mit hus... som i kan se på billederne er der ikke meget plads til haner, og ved de ikke er koblet på den blå som går i garagen da den er nylavet og går direkte til hanen inde i garagen... jeg har en stophane på men det er på indv side af væggen inde i huset hvor slangen går ind... og tvivler på de har en hane på nede i jorden, vis de har virker den ikke mere i hvert fald...


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst » 28 mar 2014 18:36

thomas larsen skrev:jammen har du ikke lige sagt at de ikke kan koble sig på pumpe linjen, altså fra pumpe til hydrofor. for vis de ikke kan det, så kan de jo kun være koblet på linjen som går ind til mit hus... som i kan se på billederne er der ikke meget plads til haner, og ved de ikke er koblet på den blå som går i garagen da den er nylavet og går direkte til hanen inde i garagen... jeg har en stophane på men det er på indv side af væggen inde i huset hvor slangen går ind... og tvivler på de har en hane på nede i jorden, vis de har virker den ikke mere i hvert fald...
Som sagt er der INGEN 100% garantier på sådan noget.... Det ka jo være smede har drukket af natpotten den dag han lavede det... icon_cheesygrin.gif Men den logiske antagelse er at det er efter hydrofor....

Og hvorfor mener du ikke en stophane ville virke mere? :shock: Måske den ikke gør men det kan nu også sagten være den gør...

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen » 28 mar 2014 18:59

fordi at det er gravet ned, og da jeg ikke tror der er lavet en brønd hvor den breder sig ud, så går jeg ud fra den er gravet ned i jorden og vis den har lagt der mange år er den groet fast... men den ventil KAN kun sidde ved hydrofor ikke? den kan ikke være placeret ved/på pumpen vel? så man på den måde hele tiden har tryk på slangen mellem pumpe og hydrofor og de derfor kan være koblet på den ledning??? bare en tanke??

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst » 28 mar 2014 20:41

thomas larsen skrev:fordi at det er gravet ned, og da jeg ikke tror der er lavet en brønd hvor den breder sig ud, så går jeg ud fra den er gravet ned i jorden og vis den har lagt der mange år er den groet fast... men den ventil KAN kun sidde ved hydrofor ikke? den kan ikke være placeret ved/på pumpen vel? så man på den måde hele tiden har tryk på slangen mellem pumpe og hydrofor og de derfor kan være koblet på den ledning??? bare en tanke??
Ja stophaner til vand er lavet til nedgravning.... :great: Og jeg har da lukket stophaner med mere end 40 år på bagen...

Du mener kontraventil... Nej den kan være placeret over alt, HVIS den er der... men det bør være der.... icon_cheesygrin.gif

Du får ikke nogen af os her inde til at garantere dig at vi ved hvordan det er lavet, for vi gætter jo, og man må jo antage det mest logiske... Og når du ikke vil skille det af og sætte haner på så har du altså kun slavemetoden tilbage til en 100% garanti....

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen » 28 mar 2014 20:55

Ok må i gang med at grave i morgen :(


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen » 28 mar 2014 20:57

jeg har ikke noget imod at sætte stophaner på, men som du kan se, har jeg ikke ret meget plads at gøre godt med, og vil gerne lave det rigtigt førstegang.. du kan ikke se på nogle af mine billeder hvor den ventil sidder??? du ved jo nok bedre hvor de sidder og hvordan de ser ud

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Flemmingth » 28 mar 2014 21:03

thomas larsen skrev:dette er sådan jeg tror det er samlet.. og som jeg ser det, er naboen koblet på et sted inden min store blå beholder... så kan jeg stadig sætte en ventil på hvor røret går ind til min store blå beholder? så jeg kan lukke systemet fra at lade vandet løbe baglæns???

for kigger man på mine billeder, så er der jo kun 1 indgang på den store blå beholder. så den ene sorte slange må jo være fra pumpen, hvor den anden sorte slange går ind i huset? den lille blå slange er til garagen...
En del af det jeg anfører i det følgende, er nævnt af andre i tidligere indlæg. Det får være som det er. Jeg prøver blot at samle essensen.

Anlægget kan sagtens være lavet som du har tegnet. Hvor i systemet hydroforbeholderen er placeret, er funktionsmæssigt fuldstændigt ligegyldigt, sålænge der ikke er unødvendige kontraventiler i systemet.
Den eneste nødvendige kontraventil der er behov for i systemet, er bundventilen, som sidder nederst på sugerøret i boringen. Bundventilens funktion er at forhindre systemtrykket i at forsvinde tilbage til boringen når pumpen ikke kører.

Når du har rent og klart drikkevand i hanerne, er vandet fra boringen OK. At din nabo har rustfarvet vand i hanerne, skyldes at der er steder i hans system hvor galvaniseringen er væk, og vandet tærer jernet i rørene. Hvis han ikke gør noget ved problemet, vil I på et eller andet ubelejligt tidspunkt miste vandtrykket fordi der er tæret hul i et rør. Om det sker i morgen eller om 10 år ved ingen - men det sker !

Jeg tror naboen (eller hans forgænger) har haft problemer med sin vandforsyning (dårligt eller intet vand), og så har din forgænger været en af de gode naboer (som der findes mange af herude hvor vi har egen vandforsyning) og indvilget i at naboen blev koblet på jeres system.

Så vidt jeg kan se, er din hydrofor (den blå beholder) af membrantypen. Dvs. at der er en gummimembran mellem vandet i bunden og luften i toppen. Under én eller anden plasticdims ovenpå beholderen finder du en ventil magen til dem der er på bilhjul.

Er det tinglyst i jeres skøder, at du leverer vand til naboen, eller har I en anden skr. aftale. Hvis det ikke er tilfældet, var det nok en rigtig god idé at få det lavet, og få anført at I er fælles om udgifterne til vedligeholdelse af de fælles komponenter (boring, pumpe med sugerør, hydrofor, pressostat - for blot at nævne de vigtigste), for de er ikke billige at reparere/udskifte, ved evt. nedbrud.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen » 28 mar 2014 21:19

Hej Flemming

Mange tak for dit udybende svar.. jeg ved desvære ikke hvad der ligger bag i at de er koblet på vores vand, Jeg er meget interesseret i at finde ud af hvor de er koblet på, for jeg går selv i samme tanke som dig omkring deres rørføring, og ved også at det bare er et tidspunkt om tid, før der går hul, så derfor er jeg meget interessede i at finde ud af hvor de er koblet på, så der kan blive monteret en stophane, ved netop brud på rør, så vi ikke kommer ud i IKKE at have vand..

Det er heldigvis tinglyst i vores skøde at de er koblet på ,og vi deler udgifter halv/halv til at holde systemet kørende...

Er der nogen der ved om man på en eller anden måde kan finde nogle tegninger over hvordan det er lavet, vis man nu ikke har mulighed for at finde frem til hvem der har lavet det? ligger kommunen eller anden instands inde med tegninger over det? vi har nemlig intet over vandledningen over ejendommen..

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af Landlyst » 28 mar 2014 21:25

Der sidder noget på den sorte slange tættest på hydrofor, inden tee stykket som kunne ligne en kontraventil.... Ellers ka jeg ikke se noget der ligner...

men er ellers enig med Flemming....

Men jeg vil nu mene at man sagtens kunne sætte haner på inde ved hydrofor....

Tegninger er nok næppe indsendt med alderen på anlæget taget i betragtning, men du kan jo altid spørge på tekniksk forvaltning om de har noget...

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Nogle der kan fortælle mig hvad dette er?

Indlæg af thomas larsen » 28 mar 2014 21:34

kan du copy billede med en makering der hvor du mener den sidder??? og ligge herind, bare så jeg er sikker på vi ser på det samme ;)


Besvar