Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Round up

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig » 27 mar 2014 14:45

triumph skrev:Min nabo, gården på den anden side, og min fars nabo sprøjter alle kornmarker 2 gange om året. Hver år !
Og som du kan se i dit eget link, er der angivet 3 årlige sprøjtninger : tidsler/kvik inden såning - "Tvangsmodning" - tidsler/kvik efter såning

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Miljoe/2 ... 163730.htm
Omkring såning ligefrem?! :wink: Er du sikker på, at det er glyphosat de bruger?

Mon ikke det er høst? Altså 2 - 3 uger før høst. Og når spildkornet har spiret, evt. efter en let stubharvning. Fordi nogen skriver 3 årlige sprøjtninger i forslag til brug af middel, er det jo ikke sikkert de bliver fuldt?! Jeg kende rigtig mange landmænd, der kun bruger 0,5 - 1 l RoundUp pr. Ha pr. år, i stedet for de anbefalede 2 - 3 l... Det er altså ikke sort/hvidt. Der findes også andre midler, der kan bruges mod f.eks. kvik og tidsler.

Er det bedre, at jeg kører 6 - 8 gange med en stubharve pr. Ha, for at slå kvik ihjel??? Jeg er økolog, men kvik eller senegræs, skal altså bekæmpes uanset. Hvor meget diesel og slid på min traktor og harve, tror du jeg har? Det er altså ikke bare godt at være økolog!

Det du linker til, er omhandlende fungicider (svampemidler), altså ikke RoundUp eller glyphosat.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Round up

Indlæg af Landlyst » 27 mar 2014 15:09

triumph skrev:
Min nabo, gården på den anden side, og min fars nabo sprøjter alle kornmarker 2 gange om året. Hver år !
Og som du kan se i dit eget link, er der angivet 3 årlige sprøjtninger : tidsler/kvik inden såning - "Tvangsmodning" - tidsler/kvik efter såning

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Miljoe/2 ... 163730.htm
2 (to) gange om året? :shock: Det var godt nok ikke meget... Er du sikker på de ikke er økologer så? :shock: For nu skal man jo så huske at det er jo ikke alt der køres ud med en sprøjte der rent faktisk er gift... Den kan også bruges til Mangan som jo er et nærringsstof... Eller til flydende gødning... For 2 gang om året er meget usædvanligt...

Og du skal jo ikke læse sprøjteplaner som fanden læser biblen heller... Alt der står som vejledning er IKKE ensbetydende med at man bruge det sådan/så meget... Og nu koster det jo altså også en hel del at bruge, så man bruger ikke mere end højest nødvendigt... For forbrugeren vil jo stadig købe de billigeste produkter....

Og hvis alt landbrug i verden blev lagt om til økologisk så får vi altså et andet meget stort problem, som også ville slå ihjel, og DET er helt sikkert ikke et problem som nogen har lyst at skulle løse... For det kan så kun løses ved at der skal gravsten til.... :shock:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Round up

Indlæg af Hjemme teori » 27 mar 2014 19:11

Jeg vil ikke forholde mig til ovenstående diskussion, men vil bare fortælle om en artikel jeg læste der måske kan anskueligøre hvorfor roundup pludselig er mere farlig end de kloge troede.

Da monsanto opfandt roundup resistente afgrøde blev det testet og viste væsentlig forøgede udbytter.

Det viser sig jo bare at ukrudtet sku også langsomt blev resistent. Nogen steder i USA er de oppe på at bruge 40 Liter roundup pr. ha pr. år og det dræber jorden i en grad hvor udbytte nu er mindre en før de fik GMO.

Og som der skrives ovenfor bruger vi i Danmark måske kun 1,5liter pr. HA og det er ikke nødvendigvis hvert år det bruges.
Mvh. Sophus

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger » 27 mar 2014 22:15

Monsanto..! Nu kommer jeg til at tænke på Agent Orange (kendt fra Vietnam) samt Aspartam og Nutrasweet som vist ikke er helt problemfrit. Samt alle de retssager og domme koncernen har været igennem og modtaget :shock:

Faktisk mener jeg ikke det er helt fair at sammenligne Round Up med alkohol, smøger, kaffe mm. (Ugelvigs tidligere indlæg) Så jeg spiller lige bolden over på hans banehalvdel. Hvis vidunder midlet Round Up(s) er så harmløs, at det tåler og være i samme klasse som nydelsesmidler, så burde man jo stort set sagtens kunne ta´ sig et skvat (en sjus) i ny og næ, ikke.. 8)

Note
Ved godt at bærestoffet for Glyphosat idag kun er rapsolie, modsat tidligere anvendt jordolie, men alligevel.. :)

I øvrigt kendes Round Up også under mærket Glyfosat.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Round up

Indlæg af Landlyst » 28 mar 2014 04:42

energi-kriger skrev:Monsanto..! Nu kommer jeg til at tænke på Agent Orange (kendt fra Vietnam) samt Aspartam og Nutrasweet som vist ikke er helt problemfrit. Samt alle de retssager og domme koncernen har været igennem og modtaget :shock:

Faktisk mener jeg ikke det er helt fair at sammenligne Round Up med alkohol, smøger, kaffe mm. (Ugelvigs tidligere indlæg) Så jeg spiller lige bolden over på hans banehalvdel. Hvis vidunder midlet Round Up(s) er så harmløs, at det tåler og være i samme klasse som nydelsesmidler, så burde man jo stort set sagtens kunne ta´ sig et skvat (en sjus) i ny og næ, ikke.. 8)

Note
Ved godt at bærestoffet for Glyphosat idag kun er rapsolie, modsat tidligere anvendt jordolie, men alligevel.. :)

I øvrigt kendes Round Up også under mærket Glyfosat.
Det kan man også sagtens, det smager ikke godt og du vil helt sikkert sprutte noget.... :shock: Men du dør ikke af det.... Dog skal du nok passe på med at gå ud og tisse i hækken..... icon_cheesygrin.gif

Der er mange navne for aktivstoffet som er Glyphosat, Round up er bare det mest kendte.... :great:


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger » 28 mar 2014 09:36

..prøv du bare det Landlyst og sørg lige for videnskabelig dokumentation på forsøget, hvis du når det... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Round up

Indlæg af Ugelvig » 28 mar 2014 11:23

energi-kriger skrev:..prøv du bare det Landlyst og sørg lige for videnskabelig dokumentation på forsøget, hvis du når det... icon_cheesygrin.gif
Jeg har smagt det (ved en fejl dog), det smager af sæbe. Egentlig ikke så underligt, når det er i familie med sæde eller det nedbrudte restprodukt minder om restproduktet af sæbe :great:

Angående alkohol vil du jo også dø, hvis koncentrationen er for høj. Alkohol er faktisk en fremragende cellegift. Den kan også regulere spireevnen ved f.eks. karse... http://samvirke.dk/sundhed/artikler/alk ... eller.html Men jeg nyder stadig et glas rødvin eller en kold pils uanfægtet... Samme gør sig jo gældende med nikotin eller koffein. Vand er også skadelig i for store doser! :great:

Faktisk provokere en forhenværende formand for Dansk Landbrug en miljøminister ved at spørge om ministeren ville spise en opvasketabs, hvis formanden spiste en Expresstabs (herbicid) eller en sjus opvaskemiddel kontra RoundUp, ministeren takkede pænt nej tak icon_cheesygrin.gif

RoundUp er bare en handelsnavn for et ukrudtsmiddel (herbicid), hvor aktivstoffet er glyphosat. Samme aktivstof findes i f.eks. Zeppeliner, der dog ikke produceres af Monsanto.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger » 28 mar 2014 14:39

Typisk Monsanto, her har vi jo et klassisk eksempel på hvordan de bevist forpurre facts.

I følge Monsantos egne datablad om Round Up:

N-phosphonomethyl (glycin) giver bla. blodig opkastning og total celledød efter 24 timer.

Alligevel overlevede Ugelvig dette, tilsyneladen endda helt uden men... Man kan efterhånden da heller ikke regne med noget som helst længere. icon_cheesygrin.gif

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Round up

Indlæg af Landlyst » 28 mar 2014 14:54

energi-kriger skrev:Typisk Monsanto, her har vi jo et klassisk eksempel på hvordan de bevist forpurre facts.

I følge Monsantos egne datablad om Round Up:

N-phosphonomethyl (glycin) giver bla. blodig opkastning og total celledød efter 24 timer.

Alligevel overlevede Ugelvig dette, tilsyneladen endda helt uden men... Man kan efterhånden da heller ikke regne med noget som helst længere. icon_cheesygrin.gif

I hvilke mængder?

og har du set indlægssedlerne på dine vitaminer og medicin? Det er sgu lige så giftigt i forkerte mængder....
energi-kriger skrev:..prøv du bare det Landlyst og sørg lige for videnskabelig dokumentation på forsøget, hvis du når det... icon_cheesygrin.gif
vil nu hellere drikke af sprøjten end jeg vil drikke lige så meget som mange mennesker gør i sprut, det er jo som Uglevig siger sådan at ALT kan man dø af... Det er bare mængden det kommer an på...

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Round up

Indlæg af energi-kriger » 28 mar 2014 15:16

Godt set Landlyst, panodiller er ren gift og i tilstrækkelig mængder kan du aflive en hest med disse midler.

Jeg taler om mængder af det aktive stof i Round Up fortyndet 100.000 gange eller 40 gange under EUs grænseværdier. Såå... :wink:
Landlyst skrev:

I hvilke mængder?

og har du set indlægssedlerne på dine vitaminer og medicin? Det er sgu lige så giftigt i forkerte mængder....



vil nu hellere drikke af sprøjten end jeg vil drikke lige så meget som mange mennesker gør i sprut, det er jo som Uglevig siger sådan at ALT kan man dø af... Det er bare mængden det kommer an på...


Besvar