Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af thoken » 27 mar 2014 16:43

Hej.
Så vil Dansk Energi lige straffe alle solcelleejere: http://epn.dk/privat/bolig/ECE6591813/n ... celleejer/

Der står i artiklen at "hidtil har vi givet en rabat til solceller, for at sætte gang i etableringen af solcelleanlæg."
Hvad er det for en rabat??
Jeg synes elselskaberne burde betale penge for den plads deres måler optager i mit hus(et slag på tasken mellem 800- og 1000kr om året).

Jeg mener der er ca. 80.000 solcelleanlæg i dk, så det er altså ca. 80 millioner de får i kassen!!

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af Ugelvig » 27 mar 2014 17:08

Hehe... Det kommer forhåbentlig ikke som et chok for solcelleejerne??? De må formodes at være klar over, at være dråben, det fik glasset til at flyde over i forhold til forsyningssikkerhedsafgiften?

Det var jo på tale sidste år også. Et eller andet sted, er det vel i orden, at der betales for at "låne" nettet? Jeg tænker, en réel EL-pris er vel ca. 30 øre, alt andet er afgifter og tariffer... Så når man får op til 50 - 60 øre pr. kWh for "solcellestrøm" og kun 25 - 30 øre for "vindmøllestrøm", skal det vel tjenes ind igen. Eller er den ene type mere "grøn" end den anden???

Hele lovgivningen vedr. solceller er total tåbelig! Og Martin "Solkonge" Lidegaard gjorde det sgu ikke nemmere sidste år...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af thoken » 27 mar 2014 17:18

Ugelvig skrev:Hehe... Det kommer forhåbentlig ikke som et chok for solcelleejerne??? De må formodes at være klar over, at være dråben, det fik glasset til at flyde over i forhold til forsyningssikkerhedsafgiften?

Det var jo på tale sidste år også. Et eller andet sted, er det vel i orden, at der betales for at "låne" nettet? Jeg tænker, en réel EL-pris er vel ca. 30 øre, alt andet er afgifter og tariffer... Så når man får op til 50 - 60 øre pr. kWh for "solcellestrøm" og kun 25 - 30 øre for "vindmøllestrøm", skal det vel tjenes ind igen. Eller er den ene type mere "grøn" end den anden???

Hele lovgivningen vedr. solceller er total tåbelig! Og Martin "Solkonge" Lidegaard gjorde det sgu ikke nemmere sidste år...

Hej.
Jo, men du glemmer lige at de fleste solcelleejere ikke sælger strømmen.
Og hvis de gør, så vil jeg mene at deres anlæg er fejldimensioneret.
Vi bruger 100% af den el vi selv producerer.
Jeg synes det er en dummebøde der bliver udskrevet.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af hensan » 27 mar 2014 17:28

thoken skrev:

Hej.
Jo, men du glemmer lige at de fleste solcelleejere ikke sælger strømmen.
Og hvis de gør, så vil jeg mene at deres anlæg er fejldimensioneret.
Vi bruger 100% af den el vi selv producerer.
Jeg synes det er en dummebøde der bliver udskrevet.

Mvh thoken

Det kan godt være at du bruger din strøm selv men derfor bruger du stadig el-selskabets net til at sælge/lagre din strøm om sommeren og købe/hente din strøm om vinteren.

Hvis du tog et tanke eksperiment hvor du antog at hele den danske befolkning havde solcelle anlæg der lige præcist dækkede deres forbrug dvs at ingen skulle betale for strøm og derfor at der ikke blev betaling til el selskaberne bortset fra den faste afgift. Selv om der ikke var nogle til at betale for elnettet skulle der stadig betaled for de kraftværker der skulle st.by for at solcelleejerene om vinteren kunne bruge den strøm der havde været overskud om sommeren.

Selv som solcellerejer syntes jeg at det er en fair at der betales denne afgift - som naturligvis skal stå i forhold til de rigtige udgifter.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af Ugelvig » 27 mar 2014 17:31

thoken skrev:Hej.
Jo, men du glemmer lige at de fleste solcelleejere ikke sælger strømmen.
Og hvis de gør, så vil jeg mene at deres anlæg er fejldimensioneret.
Vi bruger 100% af den el vi selv producerer.
Jeg synes det er en dummebøde der bliver udskrevet.

Mvh thoken
Argumentet er, at I låner nettet som batteri. Det vil de have betaling for! :roll:

Men vi er enige, lovgivningen er sgu underlig. Vi skal spare, og når vi gør det, får vi tæsk for at gøre det - de hæver afgiften eller finder på nye... icon_frown.gif
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af thoken » 27 mar 2014 17:53

Ugelvig skrev:
Argumentet er, at I låner nettet som batteri. Det vil de have betaling for! :roll:

Men vi er enige, lovgivningen er sgu underlig. Vi skal spare, og når vi gør det, får vi tæsk for at gøre det - de hæver afgiften eller finder på nye... icon_frown.gif

Hej.
Præcis.
Men så er jeg vel også berettiget til at kræve leje for den plads elmåleren optager?
Ellers kunne de jo hænge den op uden for min grund?

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af Kjeld P » 27 mar 2014 18:18

Jeg synes det er sært...vi betaler jo i forvejen 60øre pr KWh af alt vi producere...free energi...hrmmff :evil:
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af Zarge » 27 mar 2014 18:24

Du ka vel egentlig også bare be dem om at lukke dit kunde nr, og hente måleren, nu du er så utilfreds over selv at skulle betale for at ha muligheden for også at ha lyset tændt når der faktisk er brug for det... ;-)
Så svaret må være batterier og ødrift... :-P

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af Rasmus Jensen » 27 mar 2014 20:40

Problemet ligger jo i at man ændre på nogle regler, dvs. at de forudsætninger folk har lavet en stor og dyr investering på - de er ikke længer den samme. Vi betaler jo alle i forvejen et gebyr for at være tilsluttet el nettet - lige som alle andre - og største del af el forbruget ligger ikke ved hr. og fru dk men i erhvervslivet - og de fleste mennesker bruger største delen af deres strøm når de er hjemme. Hvor store dele af erhvervslivet er gået hjem.
Det kan godt være de regler var tåbelige - men de blev lavet fordi man havde et politisk ønske om at øge interessen og antallet af solceller i danmark - og det lykkedes. Mener dog trods alt at bedste at give penge tilbage til private der ønsker at investere i grøn energi - frem for store investerings selskaber som score boksen - samtidig med at de trækker al deres investering fra i skat - føj.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

pendec

Så skal vi straffes for at være miljøbevidste.

Indlæg af pendec » 27 mar 2014 21:05

hmmm, så der røg lige 25K af besparelse på de anlæg som mange syntes var sparet over 25 år, gad vide om den udgift så ikke også stiger med tiden.


Besvar