Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley » 24 mar 2014 19:45

en Bioheat rengøringslysten? Det er ikke det indtryk jeg har - 90kg pillemagasin er dog ikke noget at prale af og 50k er nu engang også en slags penge - men du kiggede jo på fjernlager og sug.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af Ugelvig » 24 mar 2014 19:49

Altså, de Østrigske modeller har alle som én opkobling til Internettet. Mange af dem med overvågning fra fabrikken...

Det jeg umiddelbart faldt over, da jeg så RTB siden, var at man køber en basismodel, der naturligvis kan give varme, men skal man have alle finurlighederne og teknik med, er det ekstra udstyr... På de fleste østrigere er det jo standard!? Derfor skal man jo også sammenligne på reel basis, dvs. skal det være en RTB all-inclusive! Før den reelt "kan" det samme som f.eks. BioWin / Windhager.

Men igen det er en smagssag. Nogen vil have moderen andre datteren...

Alternativt denne?! http://www.solarfocus.at/produkte/bioma ... pellettop/
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 24 mar 2014 19:57

nemocharley skrev:en Bioheat rengøringslysten? Det er ikke det indtryk jeg har - 90kg pillemagasin er dog ikke noget at prale af og 50k er nu engang også en slags penge - men du kiggede jo på fjernlager og sug.
Det var ikke bioheat. Mener det var nogle gamle C modeller med en træpille brænder, lidt som min. Så de har nok også forbedret modellen.

nå, har læst BioHeat brochuren , og må nok hoppe over den, der er slet intet internet overvågning???? :shock: det kan jeg bare ikke leve uden her i næste opgradering.

nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley » 24 mar 2014 20:10

nej de er lidt sløve med det - desværre.

pendec

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pendec » 24 mar 2014 20:11

Ugelvig skrev:Altså, de Østrigske modeller har alle som én opkobling til Internettet. Mange af dem med overvågning fra fabrikken...

Det jeg umiddelbart faldt over, da jeg så RTB siden, var at man køber en basismodel, der naturligvis kan give varme, men skal man have alle finurlighederne og teknik med, er det ekstra udstyr... På de fleste østrigere er det jo standard!? Derfor skal man jo også sammenligne på reel basis, dvs. skal det være en RTB all-inclusive! Før den reelt "kan" det samme som f.eks. BioWin / Windhager.

Men igen det er en smagssag. Nogen vil have moderen andre datteren...

Alternativt denne?! http://www.solarfocus.at/produkte/bioma ... pellettop/
jeg prøvede lidt søgning på den PelletTop 15Kw , fandt desværre ikke meget og heller ikke priser :( syntes ikke aske magasin er særligt stort på denne , det sidder på siden på billeder som jeg ser det.

Nå men du har helt ret, med f.eks RTB får man basis + lidt , og så kan man bygge op. Det er måske så også ok. Jeg syntes den udendørs sensor som justerer forbrug baseret på temp udendørs + timer til natsænkning måske mangler lidt her på RTB men måske har jeg bare ikke læst manual til stokercloud software. det indrømmer jeg gerne.

edit: Endnu federe, styring af Danfoss living connect til natsænkning indbygget :) nå, kreativ har man lov at være, ellers må de 7K da lige lægges i for det setup. Surt den ikke også klarer gulvvarme med ekstern temp føler, det har jeg ikke fundet support for.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af pille bruger » 24 mar 2014 20:48

Basis ja, men hvorfor betale for noget man ikke får brug for.
RTB er med natsænkning.
Udendørs føler ikke nødvendig, da den henter data/vejrudsigt over nettet.
Med aktiveret vejrkompensering ( indbygget ) kan den selv regulere temperatur på kedlen.

Se yderligere info i min signatur.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af HR LUCCA » 24 mar 2014 20:50

RTB har en slags uden temp styring ,da det er en V7 styring der sider i det , det finder Vindhastighed , temp , barometertryk og luftfuktighed på nettet , den finder den nærmeste vejrstation , det virker fint hos mig , jeg har aldrig se at det ikke passede , på nær et par gange den valgte en vejrstation i Sorø i steden for Slagelse , ca 15 km afstand :great: og det er standart på alle V7 og V10 styringer , og det koster ikke extra icon_cheesygrin.gif

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af Tom_AT » 24 mar 2014 21:05

pille bruger skrev:
I det daglige er der intet der skal renses på en RTB, det kører automatisk, hvis det er det du spørger efter.
Sakset fra RTB siden "Der er stort set ingen pasning med et RTB fyr, du skal blot sørge for træpiller i siloen,
samt tømme askeskuffen for hver 2-3.000 kg træpiller."
Så pasning er, fylde piller på, tømme askeskuffen.
Det samme kan en MGM Comfort vel også, endda uden kompressor-rens?

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
MEn jeg kan ikke forstå hvorfor NBE ikke vælger en "keep-it-simple" løsning. I stedet for kompressor-rens og alle mulige andre gimmicks.

Nå, bare en tanke fra min side af :)

nemocharley

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af nemocharley » 24 mar 2014 21:15

den for mig at se primære forskel er på opbygningen - mgm er en sammenbygget enhed med en kort fast snegl og en indbygget brænder (ved ikke om det er rigtigt formuleret). Ekoheat og NBE har en mere sammenlignelig opbygning. MGM´s opbygning minder mere om østrigerne.

jeg ved ikke hvor meget mere styring og internet m.m rtb tilbyder ift mgm.

De billigste mgmér har et håndtag at hive i - rtb renser selv fuldautomatisk hele vejen igennem pånær at askeskuffen skal tømmes efter 2-3 tons (mgm 500kg-1000kg??)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Udskiftning af Bio18, her i sommer perioden

Indlæg af triumph » 25 mar 2014 06:01

Ugelvig skrev:Altså, de Østrigske modeller har alle som én opkobling til Internettet. Mange af dem med overvågning fra fabrikken...

Det jeg umiddelbart faldt over, da jeg så RTB siden, var at man køber en basismodel, der naturligvis kan give varme, men skal man have alle finurlighederne og teknik med, er det ekstra udstyr... På de fleste østrigere er det jo standard!? Derfor skal man jo også sammenligne på reel basis, dvs. skal det være en RTB all-inclusive! Før den reelt "kan" det samme som f.eks. BioWin / Windhager.

Men igen det er en smagssag. Nogen vil have moderen andre datteren...

Alternativt denne?! http://www.solarfocus.at/produkte/bioma ... pellettop/
Da jeg sidst kiggede på windhager, var der dælme mange ekstra krydser der kunne sættes på bestillingssedlen. Og de var ikke gratis.

Personligt syntes jeg at det vigtigste er at man får det rigtige fyr. Med det mener jeg fuktionalitet, driftsikkerhed og pris. Om det har netopkopling syntes jeg personligt er mindre vigtigt. Derfor hælder jeg stadigt til MGM


Besvar