pillerne smuller og pakker sneglen

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af HR LUCCA »

pille bruger skrev:Sneglen er en alm Flex snegl på RTBen, og den tager alt.
Siden jeg monterede den, har den ikke lavet nogen kunster icon_cheesygrin.gif
Jeg har kun fyldt piller på, og det er det, der er lavt på den.
Ikke renset noget, ikke olie, ikke noget ....
Det er det mest kedelige pillefyr, når man er pille nørd :shock:
Øv icon_cheesygrin.gif vil det sige at om nogle år er der stort set igen her inde på forum der spørger om Scotte og Woodye kun alle med de gamle modeller :cry: så må vi håbe der er nogle af de andre mærker der bliver problemer med ,for ellers ville dette forum jo lige så stille afgå ved døden :(

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af Oldgaard »

pille bruger skrev:Sneglen er en alm Flex snegl på RTBen, og den tager alt.
Siden jeg monterede den, har den ikke lavet nogen kunster icon_cheesygrin.gif
Jeg har kun fyldt piller på, og det er det, der er lavt på den.
Ikke renset noget, ikke olie, ikke noget ....
Det er det mest kedelige pillefyr, når man er pille nørd :shock:
Det klarer jeg hurtigt for dig ;) kommer gerne til Fyn og bytter din RTB ud med min scotte ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger »

Nogenlunde enig i de fleste af dine betragtninger, men ingenlunde i at det skulle afhjælpe "kronisk forstoppelse" ved at skrue op for ydelsen fra 1 til 4 kw. Der vil jo stadigvæk blive tilført for få eller ingen piller (og smuld) til brænderen. :)

Note
Personligt er jeg nu af den overbevisning at skruesnegl med fast kerne alligevel må være mere effektiv end en spiralsnegl. :wink:

HR LUCCA skrev:
Jeg har aldrig haft problemer med men silo/snegl , når du skriver du har læst om en del Scotte ejere der har problemer med flexsnegel er der en ting du glemmer :wink: et Scotte kan have helt ned til 1 kw i min ydelse :great: så hvis der er smult i siloen vil ydelsen svinge og så er der problemer med så lille pille tilførelse , hvis man hæve ydelsen til feks 4 kw var der nok ikke de store problemer :wink: er rimelig sikker på at hvis man brugte en fast snegl ville den også have problemer med at yde så lidt stabilt , en sidst ting ,husk på der er nok solgt lige så mange Scotte/Woodye som andre pillefyr tilsammen så ikke mærkeligt man læser mere om det :?
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger »

..fandt lige dette på nettet

Måske problemet med at nogle typer flexsnegle uden midteraksel, som over tid har tendens til at pakker til, kan muligvis være "metaltræthed" Således at fjederstålet under drift får en reduceret (og modsat i hvile en øget) diameter i omløbsretningen, at afstanden mellem vindingerne øges og mindskes som eksemplet her, hvor fjedren er blevet lidt slap i betrækket.

http://www.flickr.com/photos/75928032@N ... 995889264/

Note
Men om fænomenet, den øget vride bevægelse mellem spiralens yderpunkter, ligefrem kan give pulveriseret piller, det må andre fagfolk besvare..
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af HR LUCCA »

energi-kriger skrev:Nogenlunde enig i de fleste af dine betragtninger, men ingenlunde i at det skulle afhjælpe "kronisk forstoppelse" ved at skrue op for ydelsen fra 1 til 4 kw. Der vil jo stadigvæk blive tilført for få eller ingen piller (og smuld) til brænderen. :)

Note
Personligt er jeg nu af den overbevisning at skruesnegl med fast kerne alligevel må være mere effektiv end en spiralsnegl. :wink:

Den er ikke mere effektiv hvis der har pakket sig smuld rundt og sneglen :wink: så kan pillerne jo heller ikke komme ned til den = uens ydelse :wink:
Jeg er sikker på en spiralsnegl godt kan knuse pillerne hvis der ikke bliver tilført nye piller til bunden af sneglen , så vil pillerne ryge retur i midten af sneglen mod bunden af sneglen og den vil bare stå og røre rundt i pillerne , lidt det samme som hvis siloen er tom ,bliver sneglen heller ikke tømt :wink:

rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af rs2000 »

Har haft samme problem på en biomax, grundet meget hårde piller, som dog brænder til ug kryds og bolle, tror det er en anden type snegl end din, men det der løste det hos mig, var at hver gang jeg fylder piller på tanken så kommer jeg ca 3dl olie ned til sneglen, men olien skal så tæt på sneglens indtag som muligt for at det virker hos mig, hælder jeg olien på mens der stadig er f.eks 30-40 cm piller over sneglens indtag, så virker det som at olien bliver suget af pillerne i stedet for at smøre sneglen ordentligt, en gang imellem sætter jeg også sneglen til at køre manuelt hele tiden, også får den et ordentligt skud olie, indtil jeg kan se resultatet i modsatte ende :-)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af pille bruger »

energi-kriger skrev:..fandt lige dette på nettet

Måske problemet med at nogle typer flexsnegle uden midteraksel, som over tid har tendens til at pakker til, kan muligvis være "metaltræthed" Således at fjederstålet under drift får en reduceret (og modsat i hvile en øget) diameter i omløbsretningen, at afstanden mellem vindingerne øges og mindskes som eksemplet her, hvor fjedren er blevet lidt slap i betrækket.

http://www.flickr.com/photos/75928032@N ... 995889264/

Note
Men om fænomenet, den øget vride bevægelse mellem spiralens yderpunkter, ligefrem kan give pulveriseret piller, det må andre fagfolk besvare..
Fine fotos, men den snegl er ikke en typisk fleks snegl.
Og nej, det giver ikke knuste piller at sneglen udvider sig.
Fjeder effekten er skånende for pillerne, modsat fast snegl.
Præcis hvor meget mere, det kan der tæskes langhalm på icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger »

Ved godt det muligvis er dårlig stil at tærske langhalm på og gentage behandlingen af et emne, der burde være uddebatteret. :oops:
Hvis det ikke lige var fordi ..og nu risikerer jeg nok at tærske mine egne rygstykker, men vover alligevel at trække et enkelt langhalm. :wink:
Med hjælp fra en god ven (Google som jeg ofte må nøjes med) fandt jeg muligvis ud af hvorfor principperne bag smuld og træpiller er en dårlig cocktail, når disse skal snegletransporteres sammen. Det er ikke en løsning på problemet, mere et svar på hvorfor smuld og piller pakker sammen. http://www.arni-maskinfabrik.dk/beregni ... ffekt.html

Note
Tænk sig, hvis det ikke lige var for Arkimedes (den snu rad) så havde vi måske slet ikke træpillefyr i den udformning som vi kender idag, måske var dette forum endda helt overflødig. :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af pille bruger »

energi-kriger skrev:Ved godt det muligvis er dårlig stil at tærske langhalm på og gentage behandlingen af et emne, der burde være uddebatteret. :oops:
Hvis det ikke lige var fordi ..og nu risikerer jeg nok at tærske mine egne rygstykker, men vover alligevel at trække et enkelt langhalm. :wink:
Med hjælp fra en god ven (Google som jeg ofte må nøjes med) fandt jeg muligvis ud af hvorfor principperne bag smuld og træpiller er en dårlig cocktail, når disse skal snegletransporteres sammen. Det er ikke en løsning på problemet, mere et svar på hvorfor smuld og piller pakker sammen. http://www.arni-maskinfabrik.dk/beregni ... ffekt.html

Note
Tænk sig, hvis det ikke lige var for Arkimedes (den snu rad) så havde vi måske slet ikke træpillefyr i den udformning som vi kender idag, måske var dette forum endda helt overflødig. :)
Godt link :great:
Problemstillingen flexsnegl kontra snegl med fast aksel er, som også beskrevet i linket,
at der er størst vridningsmoment i den med fast aksel.
Derved belastes gear og motor også forskelligt.
Kommer et fremmedlegeme ind i sneglen, vil den med fast kerne knuse fremmedlegemet, eller gearet.
Da fleks snegle generelt har mindre motorer vil de derfor nemmere kunne tvinges til at køre baglæns,
når belastningen er for stor, og sneglen fjedre.
Jeps, gearet på fleks sneglen kan også ødelægges, men det sker ikke så ofte som på snegle med fast aksel.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger »

..tak :)

Besvar