Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillerne smuller og pakker sneglen

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
iamtc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 mar 2014 22:32

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af iamtc » 16 mar 2014 22:59

Halløj derude i pille verden.
Min skotte-woddy, er begyndt at smuldre og pakke sneglen til. Den kører på 3 år og har tjent mig fint, og egentligt troede jeg at det var et problem med pillerne, men efter at have forsøgt med 3 forskellige leverandører, er problemer det samme, - pillerne smuldre og pakker til.

spørgsmål 1:
kan selve den eksterne snegl være årsagen til "ravagen"?

spørgsmål 2:
Hvilken hældningsgrad skal røret fra pillebeholderen have? i øjeblikket er den 36, men syntes selv at det er for stejlt, og jeg syntes at have læst at den burde være 45, men men men .....HVOR?

spørgsmål 3:
jeg bor i Rødby, hvem kontakter man for "hjælp" til fyret?

Jeg vil virkelig værdsætte et par visdomsord og et venligt puf i den rigtige retning.
på forhånd mange tak.


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger » 17 mar 2014 00:39

Træpiller der bliver "kværnet til smuld" i ekstern snegl.. det tyder på dårlig produktionsproces hvor træpillerne er blevet lyntørret.

Note
For der er vel ikke smuld i sækkene, evt. i bunden af siloen..? i såfald bør træpillerne sigtes..! :wink:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af Lintz » 17 mar 2014 06:21

Hej "Iamtc" Velkommen til.
Du skriver at dit fyr har kørt i 3 år uden problemer - Har du tømt siloen helt i disse år ? Hvis ikke kan der ophobe sig en ordentlig dynge af smuld i siloen.

Det anbefales at snegle skal ligge så langt ned som muligt - Og ja, helst under 45 grader.

Der er mange måder til at forhindre ophobning af smuld i siloen - Nogle tilsætter en sjat mad-olie til pillerne, andre borer nogle huller på undersiden af røret til ekstern snegl så det kan drysse ned i en bakke.

Jeg syntes den med hullerne er den bedste metode - Jeg har faktisk kun haft problemer med smuld når jeg har tilsat olie. Da har jeg oplevet at sneglen trækker alt for meget smuld med op i røret så det bliver pakket og det derved er umuligt for pillerne at vandre op igennem røret.

Jeg har endnu ikke stødt på et indlæg herinde hvor nogle påstår at deres ekstern snegl "smuldre" deres piller i sådan en grad at røret stopper.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af hensan » 17 mar 2014 08:20

iamtc skrev:Halløj derude i pille verden.
Min skotte-woddy, er begyndt at smuldre og pakke sneglen til. Den kører på 3 år og har tjent mig fint, og egentligt troede jeg at det var et problem med pillerne, men efter at have forsøgt med 3 forskellige leverandører, er problemer det samme, - pillerne smuldre og pakker til.

spørgsmål 1:
kan selve den eksterne snegl være årsagen til "ravagen"?

spørgsmål 2:
Hvilken hældningsgrad skal røret fra pillebeholderen have? i øjeblikket er den 36, men syntes selv at det er for stejlt, og jeg syntes at have læst at den burde være 45, men men men .....HVOR?

spørgsmål 3:
jeg bor i Rødby, hvem kontakter man for "hjælp" til fyret?

Jeg vil virkelig værdsætte et par visdomsord og et venligt puf i den rigtige retning.
på forhånd mange tak.
Hvis fyret ellers har kørt 3 år uden problemer med den høje hældning du har på sneglen bør det jo ikke være hældningen der nu begynder at give problemer. Start først med at tømme siloen ud for gammelt smuld og hvis der derefter stadig er problemer prøv at skifte kondensatoren til snegl motoren for at se om den evt er blevet lidt "træt" og motoren derfor ikke længere kan levere den kraft der er krævet for at overvinde smuldr.

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger » 17 mar 2014 14:13

..lidt overraskende, men Flexsnegle kan tilsyneladende uden besvær skrue piller op også fra næsten lodret position http://www.nbe.dk/files/gallery/563/1411/533/

Discount piller lære man med tiden at gå langt uden om, selv om prisen ofte frister.
Derfor et velment råd, køb "nix pille - piller" Kvalitet er absolut et godt udgangspunkt for problemfri fyring. :wink:


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af HR LUCCA » 17 mar 2014 23:06

energi-kriger skrev:..lidt overraskende, men Flexsnegle kan tilsyneladende uden besvær skrue piller op også fra næsten lodret position http://www.nbe.dk/files/gallery/563/1411/533/

Discount piller lære man med tiden at gå langt uden om, selv om prisen ofte frister.
Derfor et velment råd, køb "nix pille - piller" Kvalitet er absolut et godt udgangspunkt for problemfri fyring. :wink:
Jeg ved de havde problemer med flexsneglen da de udviklede fyret ,men de problemer har de åbenbart fået løst :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af energi-kriger » 18 mar 2014 00:11

Det må man da håbe, for jeg har efterhånden læst om en hel del der har problemer med de nuværende flexsnegle. Og som er nødsaget til at bruge enten olie eller bore huller i føderøret og det der er være. Det kan da ikke være rigtigt man skal være tvunget til sådanne nødløsninger (var det ikke i 60-erne vi fløj en tur til månen og hjem igen et par gange...! 8)

Jeg har iagttaget at flexsneglen på RTB pillefyret ligger vandret i hele tankens bund, ja faktisk udgør bunden, for her efter at stige brat.
Det bliver interessant om sneglen er mindre "overfølsom" for smuld, som visse andre modeller. Kunne det tænkes at flexsneglen har fået flere vindinger end normalt, således der kan doseres mere jævnt. ?

Jeg ved at flexsnegle der anvendes i landbruget til foderblandingsautomatik. Eksempelvis foder/grutning til svin, valset korn og andet findelt "smuld" problemfrit transporteres rundt i systemerne, måske netop pga. flere vindinger på de flexsnegle der her benyttes.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af HR LUCCA » 18 mar 2014 01:26

energi-kriger skrev:Det må man da håbe, for jeg har efterhånden læst om en hel del der har problemer med de nuværende flexsnegle. Og som er nødsaget til at bruge enten olie eller bore huller i føderøret og det der er være. Det kan da ikke være rigtigt man skal være tvunget til sådanne nødløsninger (var det ikke i 60-erne vi fløj en tur til månen og hjem igen et par gange...! 8)

Jeg har iagttaget at flexsneglen på RTB pillefyret ligger vandret i hele tankens bund, ja faktisk udgør bunden, for her efter at stige brat.
Det bliver interessant om sneglen er mindre "overfølsom" for smuld, som visse andre modeller. Kunne det tænkes at flexsneglen har fået flere vindinger end normalt, således der kan doseres mere jævnt. ?

Jeg ved at flexsnegle der anvendes i landbruget til foderblandingsautomatik. Eksempelvis foder/grutning til svin, valset korn og andet findelt "smuld" problemfrit transporteres rundt i systemerne, måske netop pga. flere vindinger på de flexsnegle der her benyttes.
Jeg har aldrig haft problemer med men silo/snegl , når du skriver du har læst om en del Scotte ejere der har problemer med flexsnegel er der en ting du glemmer :wink: et Scotte kan have helt ned til 1 kw i min ydelse :great: så hvis der er smult i siloen vil ydelsen svinge og så er der problemer med så lille pille tilførelse , hvis man hæve ydelsen til feks 4 kw var der nok ikke de store problemer :wink: er rimelig sikker på at hvis man brugte en fast snegl ville den også have problemer med at yde så lidt stabilt , en sidst ting ,husk på der er nok solgt lige så mange Scotte/Woodye som andre pillefyr tilsammen så ikke mærkeligt man læser mere om det :?

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af Kigan » 18 mar 2014 07:08

den nye snegl skulle fint kunne transpoter smuld efter hva de siger, for selve sneglen skulle være et nyt desing men har ikke set billeder af den endnu.
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

pillerne smuller og pakker sneglen

Indlæg af pille bruger » 18 mar 2014 07:22

Sneglen er en alm Flex snegl på RTBen, og den tager alt.
Siden jeg monterede den, har den ikke lavet nogen kunster icon_cheesygrin.gif
Jeg har kun fyldt piller på, og det er det, der er lavt på den.
Ikke renset noget, ikke olie, ikke noget ....
Det er det mest kedelige pillefyr, når man er pille nørd :shock:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar