Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ADR Nogen eksperter?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af C2-PASSAT » 16 mar 2014 09:05

citat start
Hej Dennis


Undskyld. Det var godt du var vågen. Maks er 450 L tanke, det gælder også dieselolie.


Han må maks. medbringe to tanke a´450 L, og de 450 L er kapaciteten.
pr. tank.


Venlig hilsen
Eivind citat slut.

er dog rimelig sikker på der må findes en undtagelse eller en gammel regl for de sidste 3 lærer på ADR kursus har talt om det med de 1000 l. som en mulighed når det var til eget brug / maskine-- det er også grænsen på opbygning af lastbiler. vi kan jo ikke nøjes med 450 liter tanke!!
beklager det tvivlsomme svar
go weekend
Dennis
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2014 09:10

C2-PASSAT skrev:citat start
Hej Dennis


Undskyld. Det var godt du var vågen. Maks er 450 L tanke, det gælder også dieselolie.


Han må maks. medbringe to tanke a´450 L, og de 450 L er kapaciteten.
pr. tank.


Venlig hilsen
Eivind citat slut.

er dog rimelig sikker på der må findes en undtagelse eller en gammel regl for de sidste 3 lærer på ADR kursus har talt om det med de 1000 l. som en mulighed når det var til eget brug / maskine-- det er også grænsen på opbygning af lastbiler. vi kan jo ikke nøjes med 450 liter tanke!!
beklager det tvivlsomme svar
go weekend
Dennis
Ergo - Jeg er ikke blevet klogere. Da jeg indkøbte tanken (Jan. 2013) fik jeg af vide af producenten at jeg måtte køre med max 1000 l samt et dagsbevis og et fragtdokument - Dette kunne være håndskrevet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 16 mar 2014 09:45

Det skal du ikke være ked af linse... Men tror du bliver nød til at snakke med beredsskabsstyrrelsen og så få det på skrift fra dem hvad du må, for de er MYNDIGHEDEN.... Og tror at vi kan blive stoppet med nøjagtigt det samme af to forskellige betjente og få vidt forskellige straffe, måske en uden straf.... Jeg har siddet og bladret i en ADR bog... og for pokker det er forvirrende... men det med max 450L pr tank står nu ret klart og tydeligt... Når det ikke er transporten som er hovede formålet....

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2014 10:37

Landlyst skrev:Det skal du ikke være ked af linse... Men tror du bliver nød til at snakke med beredsskabsstyrrelsen og så få det på skrift fra dem hvad du må, for de er MYNDIGHEDEN.... Og tror at vi kan blive stoppet med nøjagtigt det samme af to forskellige betjente og få vidt forskellige straffe, måske en uden straf.... Jeg har siddet og bladret i en ADR bog... og for pokker det er forvirrende... men det med max 450L pr tank står nu ret klart og tydeligt... Når det ikke er transporten som er hovede formålet....
Har også siddet og bladret lidt frem og tilbage - Og som du selv skriver kan man vist transpoterer 450 l UDEN nogen form for uddanelse - men jeg læser det også sådan at jeg kan transpoterer 1000 l diesel - Dog højst 450 l pr tank - ifølge frimængder.

Og som jeg har nævnt tidligere har jeg fået at vide at jeg kan transpoterer 1000 l i SAMME tank med et éet-dags kursus.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 16 mar 2014 11:40

Lintz skrev:
Har også siddet og bladret lidt frem og tilbage - Og som du selv skriver kan man vist transpoterer 450 l UDEN nogen form for uddanelse - men jeg læser det også sådan at jeg kan transpoterer 1000 l diesel - Dog højst 450 l pr tank - ifølge frimængder.

Og som jeg har nævnt tidligere har jeg fået at vide at jeg kan transpoterer 1000 l i SAMME tank med et éet-dags kursus.
Men har du 1000L i en tank så skal du have ADR og køretøjet skal være godkendt og med afmærkning, som jeg læser det...

Men ring til Beredskabsstyrrelsen og snak med dem, de er jo reelt de eneste som kan svare på det og samtidig være myndighed... Og så svaret på skrift, dels til os... dels til hvis du bliver stoppet... icon_cheesygrin.gif


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Kruse » 16 mar 2014 15:02

Der er ingen logik i ADR regler.

Vis jeg skal hente sprøjtemidler på fodderstoffen er reglerne:
-Jeg køre i et ikke registeret køretøj, ingen ADR regler.
-Jeg køre i et registeret køretøj, men køre direkte ud til marken for at bruge det, køre jeg efter "montørreglen" kan der medbringes 450 kg uden at være omfattet af ADR.
-I registeret køretøj og jeg køre det hjem til gården er det en transport hvor der gælder ADR. Vis man så er under fri mængde skal man kun have basisuddanelse og lidt udstyr.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2014 15:07

Kruse skrev:Der er ingen logik i ADR regler.

Vis jeg skal hente sprøjtemidler på fodderstoffen er reglerne:
-Jeg køre i et ikke registeret køretøj, ingen ADR regler.
-Jeg køre i et registeret køretøj, men køre direkte ud til marken for at bruge det, køre jeg efter "montørreglen" kan der medbringes 450 kg uden at være omfattet af ADR.
-I registeret køretøj og jeg køre det hjem til gården er det en transport hvor der gælder ADR. Vis man så er under fri mængde skal man kun have basisuddanelse og lidt udstyr.
Og hvad er basisuddannelsen så ? Samt hvilken udstyr ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Kruse » 16 mar 2014 16:04

Lintz skrev:
Og hvad er basisuddannelsen så ? Samt hvilken udstyr ?

ADR kap 1,3 uddanelse , skulle den hedde og være kort, nogle timer ( har den ikke selv). Så skal man medbringe transportdokument, 2 kg pulverslukker og bagagnet. Det er vis man er under fri mængde som for de fleste sprøjtemidler er 1000 kg
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 16 mar 2014 16:55

Ja den der basisuddannelse er sgu hvis et flydende begreb.... Det kan hvis være noget virksomheden selv laver og dokumentere... Passende til det man beskæftiger sig med....
SOM JEG læser det..... Så tænker at det er bedst og nemmest at tage ADR uden tank og eksplosiver, frem for at skal lave noget selv...

Med hensyn til udstyr så kommer det an på hvad for ting man køre med.... Køre du med syre skal du have en ting, gas noget andet..... Men @Lintz Når jeg lige får fundet ud af hvor meget vi har der har UN nr, så skal jeg have fat i Beredskabsstyrrelsen, så skal jeg da lige prøve at spørge dem om det.... Det er jo også sommetider aktuelt for landmændene....

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2014 17:02

Landlyst skrev:Ja den der basisuddannelse er sgu hvis et flydende begreb.... Det kan hvis være noget virksomheden selv laver og dokumentere... Passende til det man beskæftiger sig med....
SOM JEG læser det..... Så tænker at det er bedst og nemmest at tage ADR uden tank og eksplosiver, frem for at skal lave noget selv...

Med hensyn til udstyr så kommer det an på hvad for ting man køre med.... Køre du med syre skal du have en ting, gas noget andet..... Men @Lintz Når jeg lige får fundet ud af hvor meget vi har der har UN nr, så skal jeg have fat i Beredskabsstyrrelsen, så skal jeg da lige prøve at spørge dem om det.... Det er jo også sommetider aktuelt for landmændene....
Det ville da være dejligt :great:
Helt specifikt drejer det sig om en ADR godkendt tank som kan max indeholde 1500 l, som bliver transpoteret på kærre efter kran og udelukket er til eget forbrug.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar