Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forening uden regnskab??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Forening uden regnskab??

Indlæg af Zarge » 13 mar 2014 22:26

Var lige til generalforsamling i skytteklubben her til aften, og der kom vi til at diskutere Skydebaneforeningen Danmark, som angiveligt skal ha overtaget forvaltningen af alle aktiver, ( støtte kroner, værdipapire, etc, angiveligt over 70mill) tilsyneladende uden at offentliggøre et regnskab over hvordan pengene bliver forvaltet/brugt...
Kan det være rigtigt? Jeg har lige hurtigt søgt lidt, og jeg kan sagtens finde firmaet/cvr, men ingen regnskaber... Er det mon lovligt?


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Forening uden regnskab??

Indlæg af hensan » 13 mar 2014 23:56

Zarge skrev:Var lige til generalforsamling i skytteklubben her til aften, og der kom vi til at diskutere Skydebaneforeningen Danmark, som angiveligt skal ha overtaget forvaltningen af alle aktiver, ( støtte kroner, værdipapire, etc, angiveligt over 70mill) tilsyneladende uden at offentliggøre et regnskab over hvordan pengene bliver forvaltet/brugt...
Kan det være rigtigt? Jeg har lige hurtigt søgt lidt, og jeg kan sagtens finde firmaet/cvr, men ingen regnskaber... Er det mon lovligt?
Hvis foreningen modtager offentlig støtte eller fx støtte fra tipsmidlerne er der krav til vedtægterne samt regnskaberne i foreningen.
Der er dog ikke krav om at regnskabet skal være offentligt tilgængeligt på fx hjemmeside mm. Du har heller ikke krav på at få udleveret regnskabet e.l. ved henvendelse til foreningen.
Som "almindelig" person kan du derfor i praktisk være tvunget til at møde op til generalforsamlingen for at høre om regnskabet såfremt foreningen ikke ellers vil lægge deres regnskab frem i offentligheden (andet end general forsamlingen).

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Forening uden regnskab??

Indlæg af timkenneth » 14 mar 2014 15:02

kunne da være meget rart at få gennemsigtighed i det når det drejer sig om et så betydeligt beløb.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Forening uden regnskab??

Indlæg af BWJ » 14 mar 2014 16:10

Zarge skrev:Var lige til generalforsamling i skytteklubben her til aften, og der kom vi til at diskutere Skydebaneforeningen Danmark, som angiveligt skal ha overtaget forvaltningen af alle aktiver, ( støtte kroner, værdipapire, etc, angiveligt over 70mill) tilsyneladende uden at offentliggøre et regnskab over hvordan pengene bliver forvaltet/brugt...
Kan det være rigtigt? Jeg har lige hurtigt søgt lidt, og jeg kan sagtens finde firmaet/cvr, men ingen regnskaber... Er det mon lovligt?

Alle medlemmer af Skydebaneforeningen Danmark, dvs de lokale skytteforeninger har en repræsentant som bør deltage i Skydebaneforeningens årlige generalforsamling.
Ved indkaldelsen til generalforsamlingen vil være foreningens budget, med årets bevægelser samt en revisorpåtegning, - budget for nyt år gennemgås af kasserer og fremlægges til godkendelse.
Budget, aktiver og passiver er så offentligt for medlemmerne.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Forening uden regnskab??

Indlæg af Zarge » 15 mar 2014 12:42

humm... ok, det siger jeg videre til dem der "brokker" tak for svarene ;-)


Besvar