Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu et nyt anlæg sat op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr » 28 feb 2014 21:16

@ Michael: Ja, jeg skal på cloud. Har ikke sat mig i hvordan, hvad der skal til og dermed hvad det koster, men har et par unge IT-kyndige unger i huset, der forhåbentlig kan hjælpe mig på vej.

@Sophus: Den røde står som frem, og viser, og passer med den temperatur som styringen viser, at kedlen har på det givne tidspunkt, Så det må jeg tro på. Også fordi jeg har prøvet at hive temperaturføleren i kedlen ud, og så falder den røde linie, og kedeltemperaturen brat.
Ydermere er det vel også bekymrende hvis den grønne linie viser fremløb, for i så fald er kedelydelsen oppe på 100 gr C.[album]1947[/album]
Vedlagte billede er styringens "forside" taget "samtidig" med de før viste grafer, og der ses det tydeligt, at kedlen er de nævnte ca 52 gr.

Men tak for input, tanker og ideer. :great:
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger » 28 feb 2014 21:40

Stuhr skrev:@ Michael: Ja, jeg skal på cloud. Har ikke sat mig i hvordan, hvad der skal til og dermed hvad det koster, men har et par unge IT-kyndige unger i huset, der forhåbentlig kan hjælpe mig på vej.
Det koster et LAN kabel, som tilsluttes din router og i styringen.
Inde i styringen kan du finde koder som du bruger når du tilslutter styringen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Hjemme teori » 01 mar 2014 07:23

Kedel temperatur (fremløb) er ikke det samme som Kedel ydelsen somr en procentdel af maks effekt
Mvh. Sophus

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr » 01 mar 2014 12:48

OK, jeg ved godt at kedelydelsen er angivet som en procentdel, men faktuelt er, at den grønne streg (angiveligt returen) stiger meget liniært fra "0" til 100 gr., og det undrer mig en del.
Både fordi det angiver, at returen stiger meget, og hurtigt, og til et "underligt" højt niveau, men også fordi jeg fortsat ikke kan forstå hvor den måler den "retur-temperatur".
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Hjemme teori » 02 mar 2014 07:30

Det er jo det jeg prøver at forklare. Det er ikke returen.

Det er kedelydelsen!!

Af uransagelige årsager har du et eller andet rod i visningen. Så når nu du ikke har en retur føler, så fjern det i visningen sammen med de andre ting du ikke har. Og så sæt den til at vise kedelydelsen. Den er også fin at kende for at se om ens PI står rigtigt.
Mvh. Sophus


Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr » 13 mar 2014 22:01

Hej igen.
Ja, efter opdatering og så videre kører systemet fint. Jeg ville dog gerne at jeg kunne ændre "retur" til ""ydelse" eller noget, men jeg ved ikke om det er muligt at ændre i de angivne tekster på graferne.

Hvorom alting er, så vil jeg gerne have mit anlæg på nettet. Både for at kunne få hjælp og inputs udefra, men også for selv at have muligheden for at logge på, når man er på nattevagt, og tjekke at alt er ok.
Men min logik, eller mangel på samme, gør, at jeg ikke kan finde ud af hvor jeg melder mig på eller om der skal downloades noget!? Måske er jeg bare for utålmodig, men jeg "gider" ikke sidde og rode og lede i flere timer for at finde det, og på nbe kan man blot læse om muligheden for at komme på, og se siden hvor diverse anlæg er placeret, men ikke en guide til opkobling eller noget. Igen en ting, hvor jeg synes man skal være "noget indforstået" i tingene ................. jeg skal måske have det lidt mere pædagogisk ..............

Men, jeg har fået installeret en "Wifi-repeater" ude i fyrrummet, og denne kan ses af vores router, og dermed er den tilgængelig. Har fundet fundet anlægsnummer og password i styringen ...............
Men hvad så nu ???

En anden ting jeg gerne vil høre en pædagogisk forklaring på er: Jeg har en Orlan 18 kW. Den kører fint, og laver masser af varme.
På akk-tanken er der en seperat pumpe, og en ntc temperatur-føler.
Hvor i min version 7-styring skal jeg tilkoble føler og pumpe, og hvor skal jeg "aktiverer" noget i styringen, således, at når tanken når 55 gr., så skal Scotten lukke ned, og samtidig starte pumpen på akk-tanken. Og således, at når tanken når ned på f.eks. 50 gr, så skal akk-tank-pumpen stoppe, og Scotten starte igen?

Håber der er nogen der gider, kan og vil hjælpe .............. modtages med et smil icon_cheesygrin.gif
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger » 13 mar 2014 22:15

Stuhr skrev:Hej igen.
Ja, efter opdatering og så videre kører systemet fint. Jeg ville dog gerne at jeg kunne ændre "retur" til ""ydelse" eller noget, men jeg ved ikke om det er muligt at ændre i de angivne tekster på graferne.

Hvorom alting er, så vil jeg gerne have mit anlæg på nettet. Både for at kunne få hjælp og inputs udefra, men også for selv at have muligheden for at logge på, når man er på nattevagt, og tjekke at alt er ok.
Men min logik, eller mangel på samme, gør, at jeg ikke kan finde ud af hvor jeg melder mig på eller om der skal downloades noget!? Måske er jeg bare for utålmodig, men jeg "gider" ikke sidde og rode og lede i flere timer for at finde det, og på nbe kan man blot læse om muligheden for at komme på, og se siden hvor diverse anlæg er placeret, men ikke en guide til opkobling eller noget. Igen en ting, hvor jeg synes man skal være "noget indforstået" i tingene ................. jeg skal måske have det lidt mere pædagogisk ..............

Men, jeg har fået installeret en "Wifi-repeater" ude i fyrrummet, og denne kan ses af vores router, og dermed er den tilgængelig. Har fundet fundet anlægsnummer og password i styringen ...............
Men hvad så nu ???

En anden ting jeg gerne vil høre en pædagogisk forklaring på er: Jeg har en Orlan 18 kW. Den kører fint, og laver masser af varme.
På akk-tanken er der en seperat pumpe, og en ntc temperatur-føler.
Hvor i min version 7-styring skal jeg tilkoble føler og pumpe, og hvor skal jeg "aktiverer" noget i styringen, således, at når tanken når 55 gr., så skal Scotten lukke ned, og samtidig starte pumpen på akk-tanken. Og således, at når tanken når ned på f.eks. 50 gr, så skal akk-tank-pumpen stoppe, og Scotten starte igen?

Håber der er nogen der gider, kan og vil hjælpe .............. modtages med et smil icon_cheesygrin.gif
Følg denne vejledning http://www.readytoburn.dk/interface/sto ... rdan-.html
Du kan få Scotten til at lukke ned ved at sætte udeføleren på akku tanken.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

scottedor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:36
Mit fyr: scotte 16 kwh. 4.12
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Aabenraa

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af scottedor » 13 mar 2014 23:38

det kan da ikke passe,man køber et nyt fyr og så skal man opdatere for at få det til at køre,det kan godt være man får flere fiduser ved at opdatere ,men det skal køre uden.hvad skulle vi andre hvis fyr ikke kan opdateres så gøre men nu har det kørt i 7år uden. mvh erik

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr » 14 mar 2014 02:43

Hej Pille Bruger.
Og tak for dit hurtige svar.

Det med temperaturføleren vil jeg prøve i morgen når jeg kommer hjem fra min nattevagt. Men ved du, hvilken menu jeg dér skal ind i, og kan man dér sætte både stop- og start-temperatur på Scotten, og kan den dér også starte og stoppe pumpen på akk-tanken?? (Ja, jeg sagde jo, at jeg skulle have den på den pædagogiske måde!

Men nu har jeg fulgt dit link, og var lige gået i gang med en større afhandling, men heldigvis kiggede en kollega mig over skulderen, og hjalp, så nu er jeg også på cloud ……… MEN

Jeg vil alligevel sige, som jeg skrev i mit tidligere indlæg, at det er igen ligesom man skal være noget indforstået i tingene, når man skal ”tilmelde” sig sådan noget ………… Jeg ved ikke om Stokercloud er en NBE-opfindelse, men i så fald synes jeg, at der ENDNU engang mangler noget bruger-logik!!
Der står på forklaringen på NBE / Readytoburn’s side at; ” Gå på http://www.stokercloud.dk og find din styringen på scroll down funktionen i toppen af siden. Alternativt indtast dit styringsnummer i søge feltet."

MEN dét der møder dig / mig, når du kommer derind, er 2 søge-felter: Ét øverst til venstre, hvor der står ”Find user”, og ét øverst til højre, hvor der står ”Choose user”.
Og så siger min logik mig, at jeg skal ikke ”finde” eller ”vælge" en bruger, men jeg skal OPRETTE en NY bruger! Og hvorfor står det ikke!!?? Eller ”find dit anlægsnummer”, eller ………………. ?

Jeg mener bare, at for den almindelige, ikke-nørdede bruger, kan det godt være …………….. lidt anstrengende, når der er så mange tinge der er ”underforståede”.
Undskyld, jeg er glad for mit fyr og synes der virker godt (selv om en opdatering var nødvendig (det er udvikling!)), men jeg savner bare nogle gange noget bruger-logik.

Men det er nok alderen der trykker ……. :great:
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr » 14 mar 2014 03:13

Og så kommer det næste jo snart: Vi skal jo også gerne have solfangerne kørt ind over systemet :-)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


Besvar