Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Brandsen » 07 mar 2014 14:22

Halløj i forum,

Angående røgtemperaturen, så er den ligning I skal løse :
Der ønskes så lav røgtemp som overhovedet muligt, for jo lavere røgtemp
jo mere af energi indholdet i brændslet er blevet overført til hedefladerne
i kedlen. Ingen grund til at fyre for gråspurvene.
Men, samtidigt må røgtemp ikke blive så lav, at den kondenserer på vej
gennem kedlen og skorstenen, med deraf følgende problemer med tæring
og løbesod. Det er i sin enhelthed ligningen der skal løses mht røgtemp 8)

Almindelig visdom har det, at røgtemp skal være mindst 60 grader,
målt 1 meter fra toppen af skorstenen, idet dugpunktet for vandindholdet
i røgen er 47grader, så der skal lige være margin, for at sikre sig 100%
imod kondens problemer.

Og hvordan måler man så lige det ? Tja, almindeligt trick her på Stoker Pro,
er lige at låne konens elektroniske stege termometer, og så sænke føleren
1 meter ned i skorstenen.
Hvorfor lige 1 meter nede ? Jo, så påvirkes målingen ikke af blæst hen over
skorstenspiben.
Hvorfor ikke længere nede ? Nej, for der er et kraftigt temp fald op gennem
skorstenen, så måler man langt nede i skorstenen, kan man nemt måle f.eks 150 grader,
men røgen er så alligevel under 60 grader, inden den forlader toppen af skorstenen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Fer » 10 mar 2014 19:03

Hej Brandsen

Din teori omkring syrekondensering er ikke helt rigtig, syre har langt højere dugpunkt end f.eks. vand. Svj ligger SO2 på omkring 120 grader. Halm har så vidt jeg husker en anelse SO2 i røgen.

Men der vil også være meget at hente fra 500 til f.eks. 120 grader

En mulighed kunne være en economiser der bliver bypasset når røggassen kommer under 150 grader.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Brandsen » 10 mar 2014 19:23

Halløj i forum,

Jeg udtaler mig normalt med stor autoritet om alt muligt, men kan ikke erindre,
at jeg på noget tidspunkt har udtalt noget som helst om syrekondensering 8) 8)

Men, tvivler ikke på du har ret med hensyn til kondensering af syre, har bemærket
hedefladerne i kedler bliver ret røde ved fyring med halm eller korn.
Jeg gav bare de studerende den almindelig ligning der skal løses,
omkring lavest mulig røgtemp contra kondensvand og løbesod.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Maskinmesteren » 12 mar 2014 21:41

Det er et spændende projekt i har gang i, har i spurgt teknologisk institut til råds?

mht. til energi måling så tjek openenergymonitor i samarbejde med en rashberry pi, en flowmåler (fx. fra nbe.dk) med et udgangssignal på 4-20 ma samt 2 PT1000 føleren som sættes i en dyklomme eller tapes på frem og retur med lidt isolering omkring. (PT1000 følerens signal omsættes til et 0-2 Volt signal ind i en data indgang.)

I kunne påmonterer en frekvensreguleret røgsuger på rørafgang så vil i kunne styrer hastigheden vha en indgang i frekvens omformeren (0-10V / 4-20 ma), indgangssignalet skal så styres af jeres iltstyring.. Måske i kunne tage tag i Pricatech, technomatic eller lignede som laver styringer mv. til kedler… måske de havde lidt i kunne lege med?

/Maskinmesteren

korn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 okt 2009 23:37
Mit fyr: MGM COMFORT LUX 15

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af korn » 19 mar 2014 10:43

Hej Johan
Super spændende projekt i har gang i.
Jeg har et portionsfyret halmfyr på 600KW ( kan tage 2 bigballer) og har 40000liter vand).
Hvis i på et senere tidspunkt ønsker at udvide jeres projekt, vil jeg godt stillle det tilrådighed.
Det er på nuværende tidspunkt udstyret med røggastemp føler, 3 vand temp følere, iltmåler, motorspjælde til blæsere osv.
Jeg har selv plc-kildeprogrammet til den, så der er mulighed for ændringer.
Mvh
Jesper


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Fer » 19 mar 2014 11:15

Hej Brandsen

Tolkede bare din linie med kondensationsproblemer, til at gælde alle former for kondensation ;)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Brandsen » 19 mar 2014 16:23

Halløj i forum,

@Fer, ingen problem, fint nok at få de forskellige problemstillinger på banen.

Det lyder nærmest som om, at ligningen med mindst 60 graders røg temp for at undgå problemer
med både kondensvand og løbesod absolut holder, men hvis det er syreholdingt brændsel, som f.eks korn og halm,
så skal røg temp over 120 grader, hvis man også vil minimere tæring pga syreangreb ??
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Fer » 19 mar 2014 20:56

Ja, det vil jeg klart anbefale.

Arbejder med affaldsforbrænding, vores brændsel indeholder ret meget syre ;) Vi har kun alm stål hvor vi har temperaturer under 600 grader og over 140 grader.

I den varme zone har vi enten murværk eller inconel belægning. I de kolde områder glasfiber.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Johan_Rasmussen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 feb 2014 10:16

Minibachelorprojekt maskinmester - iltstyring halmfyr

Indlæg af Johan_Rasmussen » 10 apr 2014 11:38

Hej i fyrrummet,

Beklager jeg ikke har været hurtigere med tilbage meldinger, men af en eller anden årsag har jeg ikke fået besked om jeres indlæg.
Først og fremmest skal i have stor tak for at byde ind med jeres fine ideer og indskud. Det er sgu et godt forum med en masse viden som folk gerne vil dele ud af.

Vi har lige haft to dage der har stået på intensiv fyrrums hygge, vi har prøvet at logge en hel forbrænding, for at få en føling af hvad der lige sker når vi brænder en fyring halm af.

Vi har fået monteret vores flowmåler, og har temperaturfølere på indgangen til fyret og afgangen, vi kan aflæse hvad fyret "yder" her og nu i kW, men funktionen i vores flowmåler/energimåler driller lidt ved funktionen der skulle vise den totale producerede effekt i kWh, der står bare 64E6 kWh, men jeg er ret sikker på det er en eller anden lille spidsfindighed jeg har overset. Ellers kan jeg kune anbefale den måler, den koster omkring 1600 inkl PT100 følere told, moms osv og monteringen tager under 20min når man først lige får overskuet brugsforvirringen (som ikke er med, men skal findes som en nål i en stak på nettet)

Nå men anyway, vi fik vejet 43kg af, og fyret op i kedlen kl 11:00 præcis, og vi har fået en log over hele forløbet
(Det der sker efter kl 13:00 var rent leg, vi ville se hvad der skete hvis vi åbnede helt for både primær og sekundær luftspjæld, og det var lidt sjovt at se, instant effekt)
Billede

Det kom "lidt" bag på os at røggas temperaturen var "så" meget lavere end ved vores første måling, som også er lagt herop, her så vi temperaturer over 500 grader, men det er åbentbart kun under opstart at vi er deroppe.

En anden ting vi fandt ud af var at Laddomaten ikke er instillet rigtigt. Vi fik fyret op og kunne på vores flow måler set at selv efter halvanden time efter optænding var der næsten ikke noget flow, gennem fyret mener det svingende mellem 0,1-0,5 m3/h. Vi kunne se at fyret ikke afsatte mere end 5 - 12kW i vandet og det var lidt lavt i forhold til det jo "skulle" være en 100kW kedel.
Så prøvede vi for sjov at sætte konstant strøm til pumpen der sidder i laddomaten, også skal jeg lige love for der skete noget. Laddomaten sagde et par klik lyde og det snorrede lidt i rørene, og vores flow/energi måler viste nu et flow over 1,5m3/h og over 80kW afsat i vandet, nu lignede det noget.
Vi fandt så ud af at den termostat der skal slutte for strømmen til pumpen på laddomaten, er monteret på røgrøret med et spændebånd, det er indstillet til at slutte ved 90C temp på røgrøret, men selv om temperaturen var over 150C (målt med IR) var den endnu ikke sluttet.
Ergo skal der kigges lidt mere her, pga af dette får vi ikke tidligt nok cirkuleret den ønskede mængde vand igennem kedlen som der skal til for at få smidt noget varme i tanken.
Faktisk fandt vi ud af at det varme vand der blev produceret strøg direkte ind i stuehuset og kom så tilbage i bunden af akkumuleringstanken, hvorfor vi på et tidspunkt registrerede at temperaturen i bunden af akkumuleringstanken var varmere end i toppen.

Det ændrede sig gevaltdigt efter vi fik gang i cirkulationspumpen.

Vi fik også lige strikket et rør diagram sammen, for overblikkets skyld.
Billede

ATT: Maskinmestern, jeg er vild med dit forslag, vi har 4-20mA ud af vores Flowmåler, men vi har også mulighed for RS-232/RS485/MODBUS RTU /MODBUS ASCII og FUJI extended and Simple Water Meter protocols. Har kigget lidt på det, og har lidt svært ved at se hvordan jeg får signalerne ind i Raspberry pi / eamonTX hvadenten det er 4-20mA eller hvad det er, det virker hvertfald MEGET uoverskueligt, men vi ville meget gerne ha mulighed for at logge flow (og dermed effekt vha PT100) og få et grafisk billede, men det skal vi ha noget eksterne grej til at gøre.

Igen, tak for jeres tilbage meldinger, det er lækkert at kunne sparre med nogle folk der vil dele ud af deres erfaringer :)


Besvar