Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kølning af solvarme???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nick33
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 03 jan 2010 20:58

kølning af solvarme???

Indlæg af nick33 » 09 mar 2014 09:10

jeg kan ikke rigtig regne det her ud

jeg skal skift kedel til et pillefyr, og i den forbindelse kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg køler mit solvarme vand?

jeg har dette

et pillefyr, en VVB (300l) med 2 spiraler, en til sol, en til fyr, der udover har jeg gulv varme i hele huset.

mit problem bliver, når mit pille fyr, varmer toppen af min VVB op, der efter varmer den mit hus op, har jeg kun ca. 150 liter vand (bunden af min VVB) tilbage til solvarmen, og det er jo ikke nok

Der er en køle funktion på min solvarme styring, men som jeg ser det har jeg ikke nået sted at gøre af varmen, udover at hælde varmt vand ud, og det vil jeg være lidt træt af.

jeg kunne sætte et eller andet køl på den øverst spiral, til mit gulvvarme, men jeg kan ikke automatisk starte gulvvarmen, det skal jeg jo manuelt skrue op for?

kan nogle hjælpe?


nemocharley

kølning af solvarme???

Indlæg af nemocharley » 09 mar 2014 11:03

jamen skal det ikke laves således at pillefyret kun skal starte ifald solvarmen ikke kan varme hele 300l tanken op? Og pillefyret dermed kun varmer op til det setpunkt du har sat.

Hvilket slags pillefyr har du, og hvilken slags solvarme er det - hvor mange rør er der på taget?

og hvis solvarmen laver mere varme end din tank kan aftage, så skal du have en veksler som sender overskudsvarmen ud i husets gulvvarme/radiatorer. Det er en gængs måde at gribe det an på.

nick33
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 03 jan 2010 20:58

kølning af solvarme???

Indlæg af nick33 » 09 mar 2014 11:16

jeg regner med en WOODY 10 kw. solvarmen er ??? ved det ikke der er ikke navn på.

min solvarme kan uden problemer varme 300 liter op, (20 rør på taget)

problemet med at sende varmen ud i huset er, at gulvvarmen er termostat styret og kan jo ikke selv skrue op for varmen, når der er for meget varme.

tror godt at jeg kan få varmen over i huset, men det hjælper mig ikke, når gulvvarmen ikke automatisk kan aftage mere varme.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

kølning af solvarme???

Indlæg af DBS » 09 mar 2014 12:42

Da gulvvarmen som regel er elektrisk styret, med ventiler, så burde det ikke være nogel problem at override din gulvvarmestyring med relæer, der forsyner dine gulvvarme aktuator direkt, istedet for fra gulvvarmestyringen.

Man skal så selvfølgelige huske, at shunten ikke står for højt, af hensyn til trægulve mm.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

kølning af solvarme???

Indlæg af pille bruger » 09 mar 2014 14:18

nick33 skrev:jeg regner med en WOODY 10 kw. solvarmen er ??? ved det ikke der er ikke navn på.

min solvarme kan uden problemer varme 300 liter op, (20 rør på taget)

problemet med at sende varmen ud i huset er, at gulvvarmen er termostat styret og kan jo ikke selv skrue op for varmen, når der er for meget varme.

tror godt at jeg kan få varmen over i huset, men det hjælper mig ikke, når gulvvarmen ikke automatisk kan aftage mere varme.
Her er 3 diagrammer med solvarme løsninger http://www.nbe.dk/download/diagrammer.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


nick33
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 03 jan 2010 20:58

kølning af solvarme???

Indlæg af nick33 » 09 mar 2014 15:12

det ændre jo stadig ikke på at gulvvarmen ikke bruger mere vand. så selv om jeg kan få varmen ud af VVB har jeg ikke nået sted at gøre ved det.

men jeg har kikket på en servo motor. Sådan en kan jeg nok få til at skrue op for en af mine gulvvarme termostater, samtidig med at der går en kølning igang. håber jeg.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

kølning af solvarme???

Indlæg af BWJ » 09 mar 2014 19:35

Jeg har lavet en gulvvarmekreds under fliserne på terrassen, når der er overkap. sendes varmen derud, og den kan varme terrassen op så den er lun til langt ud på de sene sommeraftener.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

kølning af solvarme???

Indlæg af Ollii » 09 mar 2014 20:04

BWJ skrev:Jeg har lavet en gulvvarmekreds under fliserne på terrassen, når der er overkap. sendes varmen derud, og den kan varme terrassen op så den er lun til langt ud på de sene sommeraftener.
Interessant hvordan virker det i forbindelse med frost om vinteren?

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

calle

kølning af solvarme???

Indlæg af calle » 09 mar 2014 20:20

Ollii skrev:
Interessant hvordan virker det i forbindelse med frost om vinteren?

mvh.
Det kan jeg svare på - endelig noget jeg ved: Så har man ingen sne og is på terrassen new10

Venlig hilsen icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

kølning af solvarme???

Indlæg af BWJ » 09 mar 2014 20:28

I kredsen er glycol som i fangerkredsen, så ingen frostskader her.
Kredsen bruges ikke om vinteren, her kører jeg på gulvvarmen i huset.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar