Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bio 18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kekkes
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 feb 2008 09:33
Mit fyr: bio 18
Areal: 130m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: ca 6 tons
Geografisk sted: 6600

bio 18

Indlæg af kekkes » 19 feb 2008 18:15

Hejsa jeg står og skal ud at købe pillefyr, skal lige høre om i er tilfredse med jeres bio 18, og hva jeres ca forbrug er?? og kvm?? og om den er nem at styre?? sys det ser fint ud men svinger lidt mellem bio og woody.

Rene.


pendec

Re: bio 18

Indlæg af pendec » 19 feb 2008 19:12

kekkes skrev:Hejsa jeg står og skal ud at købe pillefyr, skal lige høre om i er tilfredse med jeres bio 18, og hva jeres ca forbrug er?? og kvm?? og om den er nem at styre?? sys det ser fint ud men svinger lidt mellem bio og woody.

Rene.
Jeg er primært tilfreds.. den er nem at styre og mit forbrug ligger nu nærmere normen som jeg kan forvente..

Panelet er på dansk og det er rimlig enkelt at benytte, det er næsten som en anden skrev herinde.. Tryk "start" og så kører den.
Den er næsten for enkelt for mig, dog kan man altså i nogle supervisor menu, ændre hærde rensnings tiden, og brændsels tilførsel kg/timen, så lidt er der da at justere..

Skal der være noget pt negativt, er det den lille tilbagebrands sikring, som jeg stadig mistænker for at være for følson, da jeg et par gange har haft udfald på "tilbagebrand".. den ene gang kan dog begrundes i en sen rensning af hærden, så jernet ved ovnen nok blev for varmet da hærden var helt fyldt..
Det var ikke tilfældet i de første dage..

Men som sagt, generelt tilfreds... havde en Eco-Climax før, som virkelig var besværlig og umådelig kedelig at rengøre.. den her så næsten perfekt sammenlignet.

Vær sikker på at du vælger korrekt kedelstørrelse min er nok en tand for lille til 180kvm..har en 18kw kedel.
næste er en 24kw kedel, og nok den jeg burde havde valgt , snøft....
Ser du har 130kvm så er 18kw helt sikkert nok for dig.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: bio 18

Indlæg af Fyrteknik » 19 feb 2008 19:39

Pendec, din kedel er en 24 kw og det er den mindste kedel, men brænderen er en 18 kw brænder.

Men da styringen jo er modulerende, så kan den jo gå ned til 3 kw og det er jo nok til selv de mindste huse.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

pendec

Re: bio 18

Indlæg af pendec » 19 feb 2008 20:40

J.P. skrev:Pendec, din kedel er en 24 kw og det er den mindste kedel, men brænderen er en 18 kw brænder.

Men da styringen jo er modulerende, så kan den jo gå ned til 3 kw og det er jo nok til selv de mindste huse.
Det har jeg så taget til efterretning..

levi

Re: bio 18

Indlæg af levi » 19 feb 2008 21:20

pendec skrev: Jeg er primært tilfreds.. den er nem at styre og mit forbrug ligger nu nærmere normen som jeg kan forvente..

Panelet er på dansk og det er rimlig enkelt at benytte, det er næsten som en anden skrev herinde.. Tryk "start" og så kører den.
Den er næsten for enkelt for mig, dog kan man altså i nogle supervisor menu, ændre hærde rensnings tiden, og brændsels tilførsel kg/timen, så lidt er der da at justere..

Skal der være noget pt negativt, er det den lille tilbagebrands sikring, som jeg stadig mistænker for at være for følson, da jeg et par gange har haft udfald på "tilbagebrand".. den ene gang kan dog begrundes i en sen rensning af hærden, så jernet ved ovnen nok blev for varmet da hærden var helt fyldt..
Det var ikke tilfældet i de første dage..

Men som sagt, generelt tilfreds... havde en Eco-Climax før, som virkelig var besværlig og umådelig kedelig at rengøre.. den her så næsten perfekt sammenlignet.

Vær sikker på at du vælger korrekt kedelstørrelse min er nok en tand for lille til 180kvm..har en 18kw kedel.
næste er en 24kw kedel, og nok den jeg burde havde valgt , snøft....
Ser du har 130kvm så er 18kw helt sikkert nok for dig.
Hvis din bio18 ikke kan følge med til 180 m2 er jeg næsten sikker på den ikke er indstillet helt korrekt.....


pendec

Re: bio 18

Indlæg af pendec » 19 feb 2008 21:45

levi skrev: Hvis din bio18 ikke kan følge med til 180 m2 er jeg næsten sikker på den ikke er indstillet helt korrekt.....
Har talt med JP.. og min 40% ydelse / 60grader / 150grader røgtemp er vist ok..
Så det er bare forbruget.. når jeg siger det, så mener jeg at kedlen ikke holder varmen så godt som min EcoClimax gjorde, da forbruget jo altså lå velnok 8kg lavere i sådanne 0-5graders temperatur tider..

Jeg mente altså ikke er det var så galt, som jeg måske gav udtryk for..

levi

Re: bio 18

Indlæg af levi » 19 feb 2008 21:47

pendec skrev: Har talt med JP.. og min 40% ydelse / 60grader / 150grader røgtemp er vist ok..
Så det er bare forbruget.. når jeg siger det, så mener jeg at kedlen ikke holder varmen så godt som min EcoClimax gjorde, da forbruget jo altså lå velnok 8kg lavere i sådanne 0-5graders temperatur tider..

Jeg mente altså ikke er det var så galt, som jeg måske gav udtryk for..
Oki doki :0)

Ecoen er også større i kw ydelse, så nok derfor du kan mærke forskel :0)

Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: bio 18

Indlæg af Jens Andersen » 30 mar 2008 16:19

Hvordan går det bio 18´erne derude?

Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: bio 18

Indlæg af Jens Andersen » 30 mar 2008 16:19

Nogen problemer eller kører de bare???

pendec

Re: bio 18

Indlæg af pendec » 30 mar 2008 16:24

de kører da... det er vist kun mig som har føler problemer... den har det med at tro at den slår bagud her.. men igen, jeg er vist alene med problemet..

Så ellers er den suveræn!


Besvar