Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af Jordsmeden » 09 dec 2013 20:25

Jeg har bestemt at vinteren i år skal bruges på at installere et ventilationsanlæg i det lille hjem icon_cheesygrin.gif

Nu er spørgsmålet så bare om det skal være et nilan comfort300 eller et dantherm hch5 anlæg.
Nogen som kender disse anlæg og hvad det ene har som det andet mangler, prisen på nye filtre samt hvor nemt det er at komme til at servicere.

Kom frisk med erfaringer og jeres tanker om ventilationsanlæg i boligen :P :P


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af snubbi » 09 dec 2013 20:51

hej
jeg har monter flere nilan anlæg og syntes at de køre rigtig godt ,dantherm kender jeg ikke så meget til.
jeg plejer at still anlæget på et par 100mm støbe baths med 2 fliser oven på til at skrue anlæget fast på ,det er med til at isolerer for lyd og vibration .
husk flex over gange mellem anlægget og fast rør.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af John Skov Jensen » 09 dec 2013 20:59

Jeg har et comfort 300 med fugtføler og vandbåren varmeflade.
Det virker upåklageligt. Installerede selv det hele og fik det indreguleret af et ventilationsfirma.
De originale filtre er dyre, men jeg købte et par kvm filtermåtte som jeg har klippet til selv.
Når filtre skal skiftes klikker man den ene side af og trækker filtrene der sidder i en metalramme ud. Det tager bare et par min.
Dog syntes jeg isoleringen på anlægget ser lidt tyndt ud, så jeg har limet nogle flamingoplader på de ydre flader.

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af Jordsmeden » 09 dec 2013 21:04

Virker anlægget fint når det bliver rigtigt koldt udenfor ? Syntes man læser at flere vekslere stopper ved to cifrede frost grader, og det er jo der behovet for ventilation er vigtigt, måske jeg ikke har forstået det rigtigt eller dem jeg har snakket med ikke har haft monteret anlægget korrekt ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af John Skov Jensen » 09 dec 2013 21:19

Jo det "defroster" en gang imellem når der er koldt udenfor. Men kold udeluft er tør og behovet for indblæsningsmængder er derfor mindre, så det er ikke noget der gør at huset ikke kan holdes fugtfri i de kolde tider.
Jo koldere luft den suger ind udefra, jo koldere bliver indblæsningstemperaturen, logisk nok.
Derfor monterede jeg også varmefladen der er reguleret af nilan controlleren og sikrer jævn ensartet indblæsningstemperatur, uanset udeluftens temperatur.
Om sommeren kører jeg bypass næsten hele tiden og tager derved køligere udeluft om natten og blæser ind.
Jeg har overvåget elforbruget nøje, ved at montere en bimåler på anlægget. Her ved mig bruger det 1kwh i døgnet.


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af Skovløber » 09 dec 2013 21:26

Er der kryds veksler i begge, rotorveksler har en noget bedre virkningsgrad. Mener Nilan laver nogle til husbehov
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

MichaelW
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af MichaelW » 05 mar 2014 23:41

John Skov Jensen skrev:Jeg har et comfort 300 med fugtføler og vandbåren varmeflade.
Det virker upåklageligt. Installerede selv det hele og fik det indreguleret af et ventilationsfirma.
De originale filtre er dyre, men jeg købte et par kvm filtermåtte som jeg har klippet til selv.
Når filtre skal skiftes klikker man den ene side af og trækker filtrene der sidder i en metalramme ud. Det tager bare et par min.
Dog syntes jeg isoleringen på anlægget ser lidt tyndt ud, så jeg har limet nogle flamingoplader på de ydre flader.

Hej John.

Jeg er ved at bygge 1. sal, og overvejer et ligeledes et Nilan ventilationsanlæg. Hvilket firma købte du det af, og fik du vejledning i montering af rør og placering af indblæsning og udsugning. jeg har planer om at ligge rørene i skunken, men mangler noget viden til dimensionering af rør og opbygning. Har du eventuelt nogle gode link.

Hilsen Michael

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af John Skov Jensen » 06 mar 2014 06:10

MichaelW skrev:

Hej John.

Jeg er ved at bygge 1. sal, og overvejer et ligeledes et Nilan ventilationsanlæg. Hvilket firma købte du det af, og fik du vejledning i montering af rør og placering af indblæsning og udsugning. jeg har planer om at ligge rørene i skunken, men mangler noget viden til dimensionering af rør og opbygning. Har du eventuelt nogle gode link.

Hilsen Michael
Jeg købte selve nilan veksler enheden af en bekendt der var vvs`er. Alt blev dimmensioneret i 125mm og 160. Både indblæsning og udsugning i i børneværelser, dagligstue og soveværelser. Kun udsugning i badeværelser og køkken. Ind og ud ventiler i de forskellige rum er placeret diagonal så luftflow passerer så stor en del af arealet som muligt.
Lyddæmpere på alle ind og ud ventiler. Indsugning og udblæsning til det fri er boret gennem husgavlen på nordsiden af huset hvor den køligste luft om sommeren kan findes. Vandbåren varmeflade monteret for at hæve indblæsningstemperaturen når der er koldere end minus 5 grader udenfor. Kondensafløb ført ned fra loft til afløb. Alle rør fastgjort til spær og er efterfølgende pakket ind i 200mm isolering.
Til sidst bestilte jeg et ventilationsfirma til at komme og regulere det hele ind.

MichaelW
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af MichaelW » 06 mar 2014 23:11

Hej John.

Det lyder som en god løsning. Jeg havde også overvejet om, der skulle både udsugning og indblæsning i værelserne og stuen, men kom så i tvivl, om det var for meget, men hvis det virker fint i dit anlæg, kan det jo ikke være helt skidt :)
Så "hovedledningen" har du i 160 mm og derpå T-stykker med 125 mm frem til de enkelte rum?
Er rørene i stål eller plast?
Tror du det er nødvendigt at isolere de rør, der ligger på den varme side af dampspærren? Min tanke var nemlig at bygge en dobbeltvæg på 20 cm på skunken, så der var plads til ventilations- og radiatorrør, samt el installationer.

Hilsen Michael

JR 49
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 06 sep 2012 08:02
Modtaget likes: 2 gange

Ventilationsanlæg.. Nilan Vs Dantherm ??

Indlæg af JR 49 » 07 mar 2014 05:04

Jeg har en masse ventilations dele rør og ventiler hvis du få brug for noget


Besvar