Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks »

Jeg er såå træt af det, syntes jeg, enorme forbrug min gamle greenheat brænder har.. først lidt detaljer..
greenhrat brænder årgang 2004 styring samme årgang monteret på en dor 20Kw kedel.
styring er analog og uden ilt styring, træk stabilisator i skorstenen.. forbrændingen ser ok ud og asken er kaffegrums farvet hvilket jeg har hørt at det skulle være ok.
hus .. 180m2 med gulvvarme og tilbygning på 60m2 med radiator, men kun ca 100m2 i alt er opvarmet.
i december sidste år, tyggede fyret sin igennem 3 tons piller og forbruget denne sæson bliver tæt på 13 tons.

jeg føler at jeg overhovedet ikke kan styre denne brænder, fyret køre konstant og der er ingen auto regulering.. som for eksempel, hvis ude temperaturen stiger eller falder, den regulere max pille fremføringen ned til 75% og derefter kan der blive ganske varm i huset og temperaturen skal op på 10 grader over setpunkt for at gå i pausefyring .. hvis jeg sænker fremførings temperaturen.. så det passer bliver der ganske koldt om natten hvis der kommer et temperatur drop uden for.
skidtet vil heller ikke auto starte efter spændings afbrydelse.. så der er heller ikke mulighed for at sætte et tænd/sluk ur foran.

er der nogen der har et godt forslag til ændring af fyret/styring .

Jeg har tænkt på og skifte det hele ud med det tilbud, de har ved vvs experten.. en biomax 16 .. er det en god ide??

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af TaagMan »

Hej. Det er en voldsom ringe kedel du har den brænder på, så du vil bestemt kunne spare penge ved at købe et nyt fyr der har en bedre kedel, og en bedre styring så du både kan modulere og tidsstyre. Nogen vil nok sige 50%.

Jeg ville nok ikke anbefale dig et Biomax fyr... først og fremmest er det et noget gammeldags fyr, og du har en del ulemper med at du ikke kan se og justere flammen osv, så vidt jeg husker. Jeg har hørt meget skidt om dem, og forhandleren har jeg hørt endnu mere skidt om... men, det må du selvfølgelig selv vælge.

Personligt ville jeg købe et BS1016 16kW, men der er også MGM'er, Pellux'er og meget andet spændende derude som er langt bedre end det du selv foreslår... og ja, det er måske lidt dyrer, men det er trodsalt dumt at spare på noget der VIRKELIG kan forpeste dit liv hvis det ikke bare virker.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
nemocharley

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley »

der kommer en helt ny kedel fra nbe om måned, som måske kunne friste? - men den er en del dyrere end scotte.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af thoken »

Hej.
Så ringe er Dor kedlen altså heller ikke. En blackstar kedel er noget bedre, det er korrekt.
Jeg tror også jeg ville vælge helt nyt scotte blackstar fx. Eller vente på den nye RTB fra NBE.
Alternativt, hvis det skal være billigt kunne være en brugt scotte brænder, og så montere den på din eksisterende Dor kedel.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af J-B »

Hvis det er den gamle styring med en Easy plc, så vil du få en meget bedre drift hvis du skifter til en nyere styring, f. eks. en tm 3006.
Adelbøg lavede også en nyere styring, den virker godt, men er jo ikke moderne efter dagens standart, men virker meget bedre.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Blevet takket: 1 gang

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af kent a »

Ved ikke hvor finger nem du er men.
En anden styring der styre bedre. pricatech, Techno-Matic eller hvad de nu hedder.
Optemere af fyret. tætning, røgvender og masse andet. anden herder. der kan gøres meget og med gode resultater.

Men det nemmest er at bruge 20-30.000kr til noget nyt.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292
xkfc

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af xkfc »

Du godeste et pille forbrug, jeg kender ikke isoleringsgraden af jeres hus, men det er da lige før det vil være billigere med oliefyr. :shock:

Noget må være rive raskende galt. Er fyret inde i huset, eller er der langt rør i jorden?

Hvis jeg skulle have nyt fyr ville jeg lige som Martin kigge mig om efter noget moderne, det er ikke altid en god ide blot at kigge på prisen og rå virkningsgrad. Moderne dingenoter kan godt give besparelser. Så VVB styring, ur styring, og vejr kompencering kan være godt at have.
Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 7 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Andersen »

Gør som det allerede er nævnt:
1. køb en brugt 16/20 kw scotte brænder og sæt den på din Dor kedel.
( har set en i Gul og gratis fra 2013 til 10.500kr.)
2. Prop et par ekstra røgvendere i kedelen.

3. Isoler kedel. Her tænker jeg top låg, flange for brænder samt askelåge.

4. Isoler alle rør (fremløb og returløb)

Ps jeg har en Dor 16 samt Scotte 16 og jeg bruger mellem 4t og 5 t årligt på at varme 225m2 fra 1976 op til 21-22 grader.
Så det er muligt at få en Dor kedel til at have en god virkningsgrad.

Mvh
Steen
Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks »

J-B skrev:Hvis det er den gamle styring med en Easy plc, så vil du få en meget bedre drift hvis du skifter til en nyere styring, f. eks. en tm 3006.
Adelbøg lavede også en nyere styring, den virker godt, men er jo ikke moderne efter dagens standart, men virker meget bedre.
Det er en TM 3006 der sidder der på.. men .. der er aldrig lavet en opdatering og styrinden er fra 2004.. så den har en del år på sig..og det er helt umuligt at få fat i den sidste opdatering som blev lavet til den... det er forsøgt
Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks »

Andersen skrev:Gør som det allerede er nævnt:
1. køb en brugt 16/20 kw scotte brænder og sæt den på din Dor kedel.
( har set en i Gul og gratis fra 2013 til 10.500kr.)
2. Prop et par ekstra røgvendere i kedelen.

3. Isoler kedel. Her tænker jeg top låg, flange for brænder samt askelåge.

4. Isoler alle rør (fremløb og returløb)

Ps jeg har en Dor 16 samt Scotte 16 og jeg bruger mellem 4t og 5 t årligt på at varme 225m2 fra 1976 op til 21-22 grader.
Så det er muligt at få en Dor kedel til at have en god virkningsgrad.

Mvh
Steen

Steen.. det har jeg også lyst til.. men samlet set .. så løber udgifterne op.. og og da pladsen hvor fyret står er rimeligt trang er det ikke let at gennemisolere fyret.. ydermere så tror jeg at jeg vil tænke lidt på fruen og få fat i noget hvor hun ikke skal stå og rense røgrør/kedel/brænder/aske så meget mere.. så den besparelse jeg håber at opnå vil blive brugt på at simplificere / effiktivisere fyret så meget som muligt så det eneste hun skal gøre er at tømme aske 1 enkelt gang men jeg er på job..og med de nye tiltag kan jeg jo følge med uanset hvor jeg er i verden icon_cheesygrin.gif

Besvar