Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn til min gamle mor

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af triumph » 26 feb 2014 15:58

Jeg er 100% sikker på jeg ved hvad cop er.
Hvis man taler årsvirknings cop, så hedder denne Scop.
Men hvad jeg høre fra energirådgivere, så er det endog meget svært for varmepumperne at holde den cop, eller scop de er testet til


nemocharley

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af nemocharley » 26 feb 2014 18:47

men pointen med at skifte til briketter og investere i en varmepumpe er vel stadig god nok i det her tilfælde - pumpen behøver jo ikke køre i frostvejr. Og så er der jo to varmekilder at flexe imellem, hvilket måske kan vise sig at blive en fordel.

jopa

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af jopa » 26 feb 2014 19:16

nemocharley skrev:men pointen med at skifte til briketter og investere i en varmepumpe er vel stadig god nok i det her tilfælde - pumpen behøver jo ikke køre i frostvejr. Og så er der jo to varmekilder at flexe imellem, hvilket måske kan vise sig at blive en fordel.
Min pumpe varmer uden problemer snilt boligen op selv i frostvejr.

xkfc

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af xkfc » 26 feb 2014 19:41

triumph skrev:Jeg er 100% sikker på jeg ved hvad cop er.
Hvis man taler årsvirknings cop, så hedder denne Scop.
Men hvad jeg høre fra energirådgivere, så er det endog meget svært for varmepumperne at holde den cop, eller scop de er testet til
Helt nøjagtig så er COP værdien hvad varmepumpen yder ved 7°C. Derfor giver det (for mig :wink: ) ingen mening at sige at den ikke kan holde sin cop ved frost.

De 7°C i snit svarer rimelig fint til en hel fyrings sæson i danmark. Så her i DK vil cop og scop ligge tæt.

Scop kan jeg ikke forstå hvordan man tester? det må da være helt individuelt i forhold til hvordan man bruger sin varmepumpe.

Vi har en lille lokal sportshal, 2 badminton baner og et mødelokale. For 4 år siden opvarmedes hallen med 2stk 9kw varmeblæsere, og mødelokalet med 2 elradiatorer. Der blev kun tændt for varmen når der var et varmebehov. Så fik vi monteret 2 store varmepumper i hallen og en i mødelokalet. Nu er der altid 17°C i hallen og 20-21°C i mødelokalet. Strømforbruget er faldet til 1/3. Og komforten er bare i top :great:

Jeg vil gætte på at det bliver lidt dyrere at opvarme med varmepumpe frem for pillebrænder, men man skal vel ikke altid kun kigge på prisen.

nemocharley

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af nemocharley » 26 feb 2014 19:46

jopa skrev:
Min pumpe varmer uden problemer snilt boligen op selv i frostvejr.
det er jeg skam ikke i tvivl om :) - det jeg sigtede imod var bare at det i frostvejr kunne være billigere at bruge brændeovnen


xkfc

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af xkfc » 26 feb 2014 19:56

nemocharley skrev:
det er jeg skam ikke i tvivl om :) - det jeg sigtede imod var bare at det i frostvejr kunne være billigere at bruge brændeovnen
Jeg vil gætte på at brændeovnen er billigere i alle henseender. Hvis man også bruger en masse tid på at sanke brænde eller krejle affald, så bliver det jo rigtig billigt. :great:
Det store spørgsmål er jo om man gider, og jeg kan på tråd starter forstå, at det er der den er gal.

Personligt vil jeg heller ikke gide det bøvl, men tro mig, har vi lige pludselig ingen strøm til at drive mit el styrede varme, skal jeg nok komme kravlende på mine bedende knæ, og håbe at du åbner døren for mig :rose: PS. jeg skal nok tage lageret af øl med (så de ikke får frost)

nemocharley

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af nemocharley » 26 feb 2014 20:05

:lol: - det går nok ikke så galt - men jeg er bestemt til at snakke med, hvis jeg ser en bette øl :)

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af Dinsen » 26 feb 2014 20:18

xkfc skrev:
Helt nøjagtig så er COP værdien hvad varmepumpen yder ved 7°C. Derfor giver det (for mig :wink: ) ingen mening at sige at den ikke kan holde sin cop ved frost.

De 7°C i snit svarer rimelig fint til en hel fyrings sæson i danmark. Så her i DK vil cop og scop ligge tæt.

Scop kan jeg ikke forstå hvordan man tester? det må da være helt individuelt i forhold til hvordan man bruger sin varmepumpe.

Vi har en lille lokal sportshal, 2 badminton baner og et mødelokale. For 4 år siden opvarmedes hallen med 2stk 9kw varmeblæsere, og mødelokalet med 2 elradiatorer. Der blev kun tændt for varmen når der var et varmebehov. Så fik vi monteret 2 store varmepumper i hallen og en i mødelokalet. Nu er der altid 17°C i hallen og 20-21°C i mødelokalet. Strømforbruget er faldet til 1/3. Og komforten er bare i top :great:

Jeg vil gætte på at det bliver lidt dyrere at opvarme med varmepumpe frem for pillebrænder, men man skal vel ikke altid kun kigge på prisen.
Cop som du er inde på er testet på et temperatursæt der hedder 7/20 grader celsius. Scop bliver ved hjælp af graddage beregnet via cop og selvfølgelig det samme temperatursæt. Cop og scop er retningsvisende ikke andet ;-) Der er jo selvfølgelig forskel på isoleringsgrad, forbrugsvaner og meget andet.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

xkfc

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af xkfc » 26 feb 2014 20:37

Dinsen skrev:Cop som du er inde på er testet på et temperatursæt der hedder 7/20 grader celsius. Scop bliver ved hjælp af graddage beregnet via cop og selvfølgelig det samme temperatursæt. Cop og scop er retningsvisende ikke andet ;-) Der er jo selvfølgelig forskel på isoleringsgrad, forbrugsvaner og meget andet.
Okay, jeg gik bare rundt og troede at cop var en fast værdi i forhold til, tilført energi (ved 7°) holdt op mod afgiven energi.
Jeg kan ikke lige kringle teorien på plads hvorfor COP "kun" skulle være retningsgivende? Hvad skulle kunne påvirke COP?

Jeg må se om jeg kan nasse et kølekompressor kursus ud af firmaet icon_cheesygrin.gif

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Pilleovn til min gamle mor

Indlæg af Dinsen » 26 feb 2014 20:47

xkfc skrev:
Okay, jeg gik bare rundt og troede at cop var en fast værdi i forhold til, tilført energi (ved 7°) holdt op mod afgiven energi.
Jeg kan ikke lige kringle teorien på plads hvorfor COP "kun" skulle være retningsgivende? Hvad skulle kunne påvirke COP?

Jeg må se om jeg kan nasse et kølekompressor kursus ud af firmaet icon_cheesygrin.gif
Cop er beregnet ved 7grader ude og 20grader inde man overvejde at fastsætte en ydelse de skulle beregne den ved, men jeg mener at det aldrig blev til noget da man fandt på scop i stedet.

Der er jo stor forskel om cop er beregnet ved 30% ydelse (lav energihus eks) Eller 100% (gammelt utæt hus) temperatursættet er i begge tilfælde ens, men det er strømforbruget garanteret ikke ;-)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Besvar