Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af effekt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 08:09

Hjemme teori skrev:
Så går jeg ud fra, at mit første svar ikke var ønskværdigt?

Du svarer i hvert fald ikke på det og vil nu gerne have flere ideer. Jeg tror ikke du skal regne med mere, hvis ikke du kommer med flere informationer. Samt evt. skriver om du har prøvet det folk foreslår eller skriver hvorfor du ikke prøver det.
Undskyld men jeg har sat nogle svar ind i dit indlæg, ingen grund til at blive "frk. fornærmet" nogen af os har bare ikke ligeså meget erfaring som andre.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 08:12

paw skrev:hej, måske er din snegl for stejl, hov det rimede :) desuden er din brænder ALT for stor.
måske kan du bytte den til en 10 kw, hvis du ikke har planer om udvidelser til dit hus eller varme i fortorvet.
Det med at sneglen er for stejl, det har jeg ikke tænk på, det er da klart at det har indflydelse på fremdriften af piller, nå men det vil jeg kigge på
ps hvad står din kedeltemperatur til i gr.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Indstilling af effekt

Indlæg af Hjemme teori » 26 feb 2014 09:15

jensolav skrev: Undskyld men jeg har sat nogle svar ind i dit indlæg, ingen grund til at blive "frk. fornærmet" nogen af os har bare ikke ligeså meget erfaring som andre.
Har lige læst dit svar igen. Og nej du har ikke skrevet nogle svar, men bare citeret mit indlæg. Så hvis du har skrevet noget er det ikke kommet med!
Mvh. Sophus

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 10:10

xkfc skrev:Hej jensolav.
Du skriver at du har en kedel med fuldautomatisk rens. Det er en dygtig sælger og og en dårlig montør der har bildt dig det ind.
Kedlen er forsynet med semi rens, men det betyder at man desværre alligevel selv skal rense kedlen med mellemrum.
Hvordan er dit semirens systemet koblet op, til styringen eller ekstern døgnur?

Du skal helt klart have er trækstabilisator, det er simpelthen grundlaget for stabil forbrænding.

Mange kæmper med pilledoceringen, og der er skrevet 100vis af tråde om netop det emne.
Personligt har jeg løst problemet ved at bore en række 5mm huller i sneglen, og så smider jeg en meget lille slat rapsolie på toppen af en fyldt beholder. Det er naturligvis også vigtig at benytte gode piller.

Hvis dit anlæg har kørt godt, kunne det tænkes at både kedel og røgrør trænger til rens, check også at hullerne i herden ikke er tilstoppede.

Du får den bedste hjælp ved at komme med en masse oplysninger. Kedel; styring; anlægstype; hus størrelse; vvb. Det nemmeste er at putte det i din profil, og gerne i bunden.

Mvh. Kenneth
Jeg har selvfølgelig Blæser rens indstillet men derudover har jeg rens via døgnur, renset sidder bagerst i kedel og var helt ny ting på kedlen da jeg fik den monteret i 2012 og ja selvfølgelig skal man rense sit fyr manuelt. Piller mener jeg at have godt styr på, jeg har kørt med Samba i fyrets levetid og før det i min stoker, men sidst fik jeg at vide, at de nu blev produceret i Sverige og at kvalitet skulle være den sammen. Jeg har skrevet til firmaet i Silkeborg at der efter min mening var for store udsving ved afvejning, de har så valgt at sylte sagen, jeg har forud for disse piller ikke rigtigt haft problemer. Profil og oplysninger se bunden, er det sådan du tænkte
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 10:27

Hjemme teori skrev:Prøv at beskrive hvad du mener med for mange piller frem.

Og hvorfor tror du det vil hjælpe at sætte effekten lavere. Selvfølgelig vil denne ikke kunne køre så mange piller for meget frem, men det kunne stadig være for meget.

Jeg tror ikke du har fået justeret fyret ordentligt, og det bliver selvfølgelig sværere hvis afvejningen er ujævn og ja du bør montere en træstabilisator.

Dit problem lader til at være for lidt luft (nogen gange).

Så uden at have fået svar på ovenstående, tror jeg du skal arbejde på at få afvejningen så jævn så muligt. Læs om smuld og hældning på snegl og brug de råd der kommer her.

Derefter skal du have stillet luften. Tag 3 afvejninger tast gennemsnittet ind og juster fyret. Hvis du stadig har problemet kan du snyde lidt på vægten og sætte vægten lidt for højt så skal du ikke justere luft på alle 3 trin (men tjek lige at bålet ikke bliver helt skævt og tjek især 10% drift at den ikke går ud).

Hvis du mener det jeg tror, burde aske og kedel(indvendigt) også være helt sort.

Prøv alt det! at skrue maks effekten er kun symptom behandling og ikke nødvendigvis en vellykket af slagsen.
1. Med en sænkning af effekt var det mit håb at fyret bedre ville kunne lave den mængde varme vi bruger ved normaldrift kører den mange piller frem og forbrændingen er ikke optimal
2. Du kan have ret i det med luft, men det er min montør der har stillet det ind og jeg har for lidt forstand på det
3. Smuld er der ikke meget af, jeg bruger lidt olie til den smule der er men hældning på snegl er indstillet af montør men derfor vil jeg da lige checke
4. Jeg afvejer regelmæssigt mindst 1 gang om ugen pga pillerne, før var dette ikke nødvendigt, og jeg snyder faktisk lidt på vægten som du skriver og det hjælper i perioder
5. Kedlen er normalt kaffegrumset indeni men når den stopper til bliver den selvfølgelig sort
Håber du kan bruge oplysningerne, nu går jeg i fyrrummet- God dag
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Indstilling af effekt

Indlæg af Hjemme teori » 26 feb 2014 11:47

jensolav skrev: 1. Med en sænkning af effekt var det mit håb at fyret bedre ville kunne lave den mængde varme vi bruger ved normaldrift kører den mange piller frem og forbrændingen er ikke optimal
2. Du kan have ret i det med luft, men det er min montør der har stillet det ind og jeg har for lidt forstand på det
3. Smuld er der ikke meget af, jeg bruger lidt olie til den smule der er men hældning på snegl er indstillet af montør men derfor vil jeg da lige checke
4. Jeg afvejer regelmæssigt mindst 1 gang om ugen pga pillerne, før var dette ikke nødvendigt, og jeg snyder faktisk lidt på vægten som du skriver og det hjælper i perioder
5. Kedlen er normalt kaffegrumset indeni men når den stopper til bliver den selvfølgelig sort
Håber du kan bruge oplysningerne, nu går jeg i fyrrummet- God dag
Med mindre noget er helt galt, feks autoberegning sat på OFF kører fyret ikke for mange piller frem (som du beskriver det), men får derimod for lidt luft.
Så derfor skal fyret justeres, men først skal du prøve at få afvejningen mere stabil. Som feks. vinklen på sneglen skal gerne være maks 45grader.
Hvis jeg skulle beskrive for mange piller ville det være ubrændte piller i asken, sort kedel eller kedlen "helt" fuld af Ild. Er det det du oplever med "for mange piller", ellers beskriv det.

Olie er godt til at fjerne smuld, man kan også give en meget ujævn afvejning. Så hvordan oplever du at afvejningen svinger.
Er det 3 afvejninger lige efter hinanden der svinger?
Eller er det fra gang til gang det svinger?

Hvis det er det sidste, skal du overveje at ændre strategi. Enten meget små skvæt olie 3-6 gange per silo fuld. Eller brug Olie når fyret kører ujævnt og så lav afvejning 2-3 gange på den silo hvor du renser med Olie.
Sidste år kørte jeg 10 tons igennem uden olie, men må i år bruge lidt (1dl / 700-800kilo) så svinger min afvejning 100-150 gram.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 13:21

Hjemme teori skrev:
Med mindre noget er helt galt, feks autoberegning sat på OFF kører fyret ikke for mange piller frem (som du beskriver det), men får derimod for lidt luft.
Så derfor skal fyret justeres, men først skal du prøve at få afvejningen mere stabil. Som feks. vinklen på sneglen skal gerne være maks 45grader.
Hvis jeg skulle beskrive for mange piller ville det være ubrændte piller i asken, sort kedel eller kedlen "helt" fuld af Ild. Er det det du oplever med "for mange piller", ellers beskriv det.

Olie er godt til at fjerne smuld, man kan også give en meget ujævn afvejning. Så hvordan oplever du at afvejningen svinger.
Er det 3 afvejninger lige efter hinanden der svinger?
Eller er det fra gang til gang det svinger?

Hvis det er det sidste, skal du overveje at ændre strategi. Enten meget små skvæt olie 3-6 gange per silo fuld. Eller brug Olie når fyret kører ujævnt og så lav afvejning 2-3 gange på den silo hvor du renser med Olie.
Sidste år kørte jeg 10 tons igennem uden olie, men må i år bruge lidt (1dl / 700-800kilo) så svinger min afvejning 100-150 gram.
Nu har jeg lavet en frisk vejning, helt præcist 2 og de var meget ens som de plejer at være lige efter hinanden, vinkelen på snegl er 45 gr
En beskrivelse af for mange piller kunne være at risten fyldes op og derfor brændes pillerne ikke helt og nogle er blevet sorte.
Med hensyn til olie så kørte jeg også i sidste sæson uden olie men i år har jeg brugt en dl ca pr 4-500 kg.
Det jeg nu har ændret på fyret er luften, jeg har sat den op med 2 dvs at 10% er hævet fra 19-21 50% fra 28-30 og 100% fra 34-36
Nu vil jeg lade fyret køre et par timer og se hvad der sker
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Indstilling af effekt

Indlæg af Hjemme teori » 26 feb 2014 13:35

jensolav skrev: Nu har jeg lavet en frisk vejning, helt præcist 2 og de var meget ens som de plejer at være lige efter hinanden, vinkelen på snegl er 45 gr
En beskrivelse af for mange piller kunne være at risten fyldes op og derfor brændes pillerne ikke helt og nogle er blevet sorte.
Med hensyn til olie så kørte jeg også i sidste sæson uden olie men i år har jeg brugt en dl ca pr 4-500 kg.
Det jeg nu har ændret på fyret er luften, jeg har sat den op med 2 dvs at 10% er hævet fra 19-21 50% fra 28-30 og 100% fra 34-36
Nu vil jeg lade fyret køre et par timer og se hvad der sker
Så læser jeg at du har ens afvejninger, når du har flere efter hinanden, men at det varierer meget over tid.

Så vil jeg sige at du skal gøre som jeg skrev. Brug så lidt olie så muligt og giv det af mange gange mens du fylder.

Vedr. justering af luften, synes jeg du skal læse beskrivelsen fra NBE om justering af denne, så du ikke behøves satse på at montøren har gjort det rigtig og det ikke ændrer sig fremover. Beskrivelsen gør det ikke alene, men over tid når man har fulgt resultat i form af aske og farve inde i kedlen får men en god ide om justeringen.

Sorte piller på herden behøver ikke være et problem, hvis ikke de falder i askeskuffen. Den kan jo opstå, hvis du kører med lige lidt for lidt luft og fyret skruer hurtigt op, så når bålet ikke at vokse i samme takt. Her vil det hjælpe at du har skruet op for luften.
Lige til sidst, 10% indstillingen er jo den mest følsomme over for den gennerelle opskruning af luften du nu har lavet. Procentvis er den størst her og hvis den nu kørte OK på 10%, risikere du nu at den når at brænde pillerne af, inden der kommer nye og så går fyret ud nogen gange. Så hvis den har kørt stabilt her, skal du være opmærksom på dette og varsom med "bare" at skrue op, for så kan du få det problem.

Din luft er sat sådan at din kurve (10-50-100) "knækker" meget og det er jo lavet så den kan knække" ellers kunne man nøjes med 10 og 100%. Men når jeg ser tallene tænker jeg at 50% måske er for høj eller 100% for lav. Så med det problem du har ville jeg skrue på 100% først. Men stadig, du er nødt til at få sat dig ind i justeringen for ikke bare at gætte. Det tager simpelthen for langt tid og bliver måske aldrig godt.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 14:21

Hjemme teori skrev:
Så læser jeg at du har ens afvejninger, når du har flere efter hinanden, men at det varierer meget over tid.

Så vil jeg sige at du skal gøre som jeg skrev. Brug så lidt olie så muligt og giv det af mange gange mens du fylder.

Vedr. justering af luften, synes jeg du skal læse beskrivelsen fra NBE om justering af denne, så du ikke behøves satse på at montøren har gjort det rigtig og det ikke ændrer sig fremover. Beskrivelsen gør det ikke alene, men over tid når man har fulgt resultat i form af aske og farve inde i kedlen får men en god ide om justeringen.

Sorte piller på herden behøver ikke være et problem, hvis ikke de falder i askeskuffen. Den kan jo opstå, hvis du kører med lige lidt for lidt luft og fyret skruer hurtigt op, så når bålet ikke at vokse i samme takt. Her vil det hjælpe at du har skruet op for luften.
Lige til sidst, 10% indstillingen er jo den mest følsomme over for den gennerelle opskruning af luften du nu har lavet. Procentvis er den størst her og hvis den nu kørte OK på 10%, risikere du nu at den når at brænde pillerne af, inden der kommer nye og så går fyret ud nogen gange. Så hvis den har kørt stabilt her, skal du være opmærksom på dette og varsom med "bare" at skrue op, for så kan du få det problem.

Din luft er sat sådan at din kurve (10-50-100) "knækker" meget og det er jo lavet så den kan knække" ellers kunne man nøjes med 10 og 100%. Men når jeg ser tallene tænker jeg at 50% måske er for høj eller 100% for lav. Så med det problem du har ville jeg skrue på 100% først. Men stadig, du er nødt til at få sat dig ind i justeringen for ikke bare at gætte. Det tager simpelthen for langt tid og bliver måske aldrig godt.
Nu prøver jeg lige og ser men kurven knækker vel ikke mere end før jeg satte den op men du mener måske at jeg skal holde øje med 50%
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Indstilling af effekt

Indlæg af Smut 25 » 26 feb 2014 15:30

Har du overvejet et 20 mm elektriker rør i din snegl.
Samba piller er ikke altid fra samme fabrikant.
Din kedel tempratur er for lav iflg. Nbe de anbefaler 70 gr


Besvar