Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af effekt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 25 feb 2014 14:58

Vi har en 16kw scotte med en kedel med fuldautomatisk rens, jeg kunne godt tænke mig at nedsætte effekten idet jeg oplever at den kører for mange piller frem og det er ikke fordi der skal kører afvejning for det er der gjort ca 2 gange om ugen i den senere tid, dog oplever jeg mange forskellige tal faktisk så meget som fra ca 1450-1880. Jeg har skrevet til importøren af pillerne men de har så lagt det på is på trods af løfter om at en " Pilleekspert" ville ringe, nå men hvad er det der skal foretages, jeg ved godt at man ikke bare kan nedsætte effekten uden atder skal stilles på andre ting men prøv at komme med nogle ting sådan at vi som lægfolk kan forstå det, og så lige et tillægs spørgsmål: ville det hjælpe med iltstyring eller en luftregulator,skorstenen er ca 6,3 meter
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Indstilling af effekt

Indlæg af Hjemme teori » 25 feb 2014 16:30

Prøv at beskrive hvad du mener med for mange piller frem.

Og hvorfor tror du det vil hjælpe at sætte effekten lavere. Selvfølgelig vil denne ikke kunne køre så mange piller for meget frem, men det kunne stadig være for meget.

Jeg tror ikke du har fået justeret fyret ordentligt, og det bliver selvfølgelig sværere hvis afvejningen er ujævn og ja du bør montere en træstabilisator.

Dit problem lader til at være for lidt luft (nogen gange).

Så uden at have fået svar på ovenstående, tror jeg du skal arbejde på at få afvejningen så jævn så muligt. Læs om smuld og hældning på snegl og brug de råd der kommer her.

Derefter skal du have stillet luften. Tag 3 afvejninger tast gennemsnittet ind og juster fyret. Hvis du stadig har problemet kan du snyde lidt på vægten og sætte vægten lidt for højt så skal du ikke justere luft på alle 3 trin (men tjek lige at bålet ikke bliver helt skævt og tjek især 10% drift at den ikke går ud).

Hvis du mener det jeg tror, burde aske og kedel(indvendigt) også være helt sort.

Prøv alt det! at skrue maks effekten er kun symptom behandling og ikke nødvendigvis en vellykket af slagsen.
Mvh. Sophus

N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Indstilling af effekt

Indlæg af N P K » 25 feb 2014 17:37

jensolav skrev:Vi har en 16kw scotte med en kedel med fuldautomatisk rens, jeg kunne godt tænke mig at nedsætte effekten idet jeg oplever at den kører for mange piller frem og det er ikke fordi der skal kører afvejning for det er der gjort ca 2 gange om ugen i den senere tid, dog oplever jeg mange forskellige tal faktisk så meget som fra ca 1450-1880. Jeg har skrevet til importøren af pillerne men de har så lagt det på is på trods af løfter om at en " Pilleekspert" ville ringe, nå men hvad er det der skal foretages, jeg ved godt at man ikke bare kan nedsætte effekten uden atder skal stilles på andre ting men prøv at komme med nogle ting sådan at vi som lægfolk kan forstå det, og så lige et tillægs spørgsmål: ville det hjælpe med iltstyring eller en luftregulator,skorstenen er ca 6,3 meter
Hvis det er en blackstar kedel med semirens er det måske lige i overkanten at kalde det fuldautomatisk rens.

Har du taget gennemsnittet af dine afvejninger?
Jeg ved godt at de variere en del men hvis din afvejning altid ligger mellem 1450-1880 vil det jo passe en gang imellem

xkfc

Indstilling af effekt

Indlæg af xkfc » 25 feb 2014 19:35

Hej jensolav.
Du skriver at du har en kedel med fuldautomatisk rens. Det er en dygtig sælger og og en dårlig montør der har bildt dig det ind.
Kedlen er forsynet med semi rens, men det betyder at man desværre alligevel selv skal rense kedlen med mellemrum.
Hvordan er dit semirens systemet koblet op, til styringen eller ekstern døgnur?

Du skal helt klart have er trækstabilisator, det er simpelthen grundlaget for stabil forbrænding.

Mange kæmper med pilledoceringen, og der er skrevet 100vis af tråde om netop det emne.
Personligt har jeg løst problemet ved at bore en række 5mm huller i sneglen, og så smider jeg en meget lille slat rapsolie på toppen af en fyldt beholder. Det er naturligvis også vigtig at benytte gode piller.

Hvis dit anlæg har kørt godt, kunne det tænkes at både kedel og røgrør trænger til rens, check også at hullerne i herden ikke er tilstoppede.

Du får den bedste hjælp ved at komme med en masse oplysninger. Kedel; styring; anlægstype; hus størrelse; vvb. Det nemmeste er at putte det i din profil, og gerne i bunden.

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 25 feb 2014 22:04

Hjemme teori skrev:Prøv at beskrive hvad du mener med for mange piller frem.

Og hvorfor tror du det vil hjælpe at sætte effekten lavere. Selvfølgelig vil denne ikke kunne køre så mange piller for meget frem, men det kunne stadig være for meget. " Det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ikke ved"

Jeg tror ikke du har fået justeret fyret ordentligt, og det bliver selvfølgelig sværere hvis afvejningen er ujævn og ja du bør montere en træstabilisator. " Jeg vil have monteret en trækstabilisator"

Dit problem lader til at være for lidt luft (nogen gange). " Det tror jeg du har ret i pillerne samles foran bålet og de brændes ikke rigtigt"

Så uden at have fået svar på ovenstående, tror jeg du skal arbejde på at få afvejningen så jævn så muligt. Læs om smuld og hældning på snegl og brug de råd der kommer her. " Når jeg afvejer så er der ikke mere end max 100 gr forskel, forskellene opleves fra afvejning til afvejning, altså når der er gået en periode"

Derefter skal du have stillet luften. Tag 3 afvejninger tast gennemsnittet ind og juster fyret. Hvis du stadig har problemet kan du snyde lidt på vægten og sætte vægten lidt for højt så skal du ikke justere luft på alle 3 trin (men tjek lige at bålet ikke bliver helt skævt og tjek især 10% drift at den ikke går ud).

Hvis du mener det jeg tror, burde aske og kedel(indvendigt) også være helt sort. " Det sker at den er sort når bølet samles ja "

Prøv alt det! at skrue maks effekten er kun symptom behandling og ikke nødvendigvis en vellykket af slagsen.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 25 feb 2014 22:07

N P K skrev:
Hvis det er en blackstar kedel med semirens er det måske lige i overkanten at kalde det fuldautomatisk rens. "Sorry det er semi"

Har du taget gennemsnittet af dine afvejninger?
Jeg ved godt at de variere en del men hvis din afvejning altid ligger mellem 1450-1880 vil det jo passe en gang imellem
Jeg har taget 3 afvejninger og taget gennemsnit, men de store forskelle har jeg oplevet fra palle til palle og nogen gange når jeg har brugt nogle lag
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Vad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 15 dec 2013 10:43
Mit fyr: Scotte BS1016 16kw
Areal: 175
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8462
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 6

Indstilling af effekt

Indlæg af Vad » 25 feb 2014 22:50

jeg har gjort det til en vane at afveje hver gang jeg fylder siloen og når den er ca 1/2 fyldt - det svinger faktisk en del, men har ikke de vilde problemer. det medfører 6 min arbejde ca 1 gang ugentligt og det er vist ok

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Indstilling af effekt

Indlæg af jensolav » 26 feb 2014 05:59

Vad skrev:jeg har gjort det til en vane at afveje hver gang jeg fylder siloen og når den er ca 1/2 fyldt - det svinger faktisk en del, men har ikke de vilde problemer. det medfører 6 min arbejde ca 1 gang ugentligt og det er vist ok
Ja det er da ok og jeg gør nok ca det samme med afvejning og så får man da også lige gjort ekstra rent i kedlen/ risten, men grunden til at jeg spurgte til en nedsættelse af effekt var sådan set bare at vi har en 16kw til knap 100 kvm og egentligt synes jeg ikke at fyret kører ret meget på 10% ydelse men jeg har en god kontakt til montøren/servicemanden så mon ikke jeg skulle høre ham, men har i nogle ideer så hører jeg gerne pft. Jens
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Indstilling af effekt

Indlæg af paw » 26 feb 2014 06:44

hej, måske er din snegl for stejl, hov det rimede :) desuden er din brænder ALT for stor.
måske kan du bytte den til en 10 kw, hvis du ikke har planer om udvidelser til dit hus eller varme i fortorvet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Indstilling af effekt

Indlæg af Hjemme teori » 26 feb 2014 07:26

jensolav skrev: Ja det er da ok og jeg gør nok ca det samme med afvejning og så får man da også lige gjort ekstra rent i kedlen/ risten, men grunden til at jeg spurgte til en nedsættelse af effekt var sådan set bare at vi har en 16kw til knap 100 kvm og egentligt synes jeg ikke at fyret kører ret meget på 10% ydelse men jeg har en god kontakt til montøren/servicemanden så mon ikke jeg skulle høre ham, men har i nogle ideer så hører jeg gerne pft. Jens
Så går jeg ud fra, at mit første svar ikke var ønskværdigt?

Du svarer i hvert fald ikke på det og vil nu gerne have flere ideer. Jeg tror ikke du skal regne med mere, hvis ikke du kommer med flere informationer. Samt evt. skriver om du har prøvet det folk foreslår eller skriver hvorfor du ikke prøver det.
Mvh. Sophus


Besvar