Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af pendec » 24 feb 2014 10:51

Jeg har desværre en i familien som ikke vil lytte og mener modsat mig, at man når rum ikke kan varmes ordentlig op, grundet kuldebroer i ikke hulrums ydervægge (det forstår personen så heller ikke), så skal man altså hellere holde dørene lukkede, så kulden derfra ikke breder sig ud i andre rum.
Jeg mener dørene derimod skal være åbne og få den varme derind som også breder sig fra andre rum, sådan bliver rummet så stabilt og holder de 20grader.

Kan nogen venligst bekræfte her, at rum som lukkes af , ingen udluftning , at holde rummets kolde luft ude som det opleves, ødelægger rummet på længere sigt.
Der kommer så fugtskader, da væggene trækker istedet fugt til sig, primært på grund af ydervægge er kuldebærende, så rummet deraf bliver køligere. ( Hvordan jeg så isolerer overvejes. udvendig isolering er målet da rummet i forvejen ikke er særligt stort. )

Yderligere skal nævnes at der i en periode, da dørene var lukket, kom fugt(våde pletter) på siderne som om nogen havde smidt vand på væggene op fra fundament delen, der var ingen skjolder eller sort nogen steder. Dette er nu væk igen / trukket sig tilbage, efter dørene blev åbnet og varmen kom derind. Så mener personen nu rummet er farligt at opholde sig i og man da slet ikke kan sove der. :cry:

Nogen med holdninger til dette???


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af Renevinum » 24 feb 2014 12:20

Jeg har et hus som jeg lejer ud, har selv boet der i 8 år uden tegn på opstigende grundfugt, derefter havde jeg en lejer som boede der i små 2 år, heller ingen problemer. Nu er jeg så så uheldig at ha' lejet det ud til en tysk mand, thailandsk kone og 2 børn. Han er på kontanthjælp og hun på su = lav indkomst, de har så valgt at slukke gulvvarmen i badeværelset, bryggerset og køkkenet som har resulteret i at der er trække fugt op/ind som har udviklet sig til skimmelsvamp, har sagt til ham at gulvet skal varmes op, men han vil ikke betale for at holde gulvene varme og dermed fugten ude.
Sagen ligger pt ved min advokat nu, da han heller ikke vil betale fuld husleje pga. Der er fugt i huset nu.

Med det vil jeg bare sige at få den dør åben så der kan trække varme ind i rummet, og husk også at lufte ud ind imellem.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af MichaelK » 24 feb 2014 12:25

Hej

Det er den kondenserede fugt i luften, der skaber problemer. Om rummet tager skade af
det, kommer jo helt an på om rummet kan tåle fugt. Dette skriver jeg, vel vidende at det
sjældent vil være modstandsdygtigt over for fugt.

I et koldt rum, vil vanddampen kondenseres på kolde overflader. I dette tilfælde, vil det
nok være de kolde vægge? For at forhindre dette, må vi flytte kondenseringspunktet ud
i væggen. Dette gøres ved at tilføre rummet noget varme. Så Du har helt ret!

Din sidste bemærkning om en evt. risiko ved at sove/opholde sig i rummet, forstår jeg ikke
helt. Fugtig luft i sig selv, er jo ikke farligt. Det er de problemer fugt fører med sig, der kan
skabe problemer. Råd og svamp er jo primært de problemer, man kan opleve i kolde og
fugtige rum. Da svampespore, fra især skimmelsvamp, er en af de største risikofaktorer for
vores helbred, kan rummet ganske rigtigt være sundhedsskadeligt at opholde sig i. Men det
afhænger jo helt af, om der er forekomster af disse i rummet?

Desuden vil længerevarende ophold i rummet, sandsynligvis føre til en forøget risiko for
infektionssygdomme. Idet kolde og fugtige omgivelser, vil kunne medføre alt fra simpel
forkølelse, til kroniske sygdomme som astma og bronkitis.

Men i den sidste ende, afhænger en evt. sundhedsrisiko af den måde fugtproblemerne
håndteres på? Kan man holde fugten ude af rummet, vil rummet normalt ikke kunne udgøre
nogen sundhedsmæssig risiko.

Af egen erfaring ved jeg dog, at bare en reol op ad en kold ydervæg, vil være nok til at
bremse luftcirkulationen bagved denne, til at skimmelsvamp og råd kan forekomme her.
Men igen er løsningen varme, og isolering af de kolde vægge.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af Carslen » 24 feb 2014 12:33

Der kan jo sagtens være noget om at man ikke behøver at lufte ud. Men det kræver at der ikke bliver tilført fugt andre steder fra, såsom ydervægge, opstigende grundfugt osv. Her vil det jo hjælpe på problemet at varme op og ventilere for at udtørre det der måtte være kommet ind.
Men hvis der ikke kommer fugt udefra vil det at åbne døren give træk hvis rummet er uopvarmet rum. Varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft, så når den varme luft rammer de kolde vægge vil det kondensere og give fugtproblemer.
Så jeg vil sige det afhænger lidt at husets tilstand, samt temperaturen i rummet.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

pendec

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af pendec » 24 feb 2014 16:12

tusind tak for svarene indtil videre.
Jeg følte mig også rimlig sikker i sagen, og har læst lidt om lign. sager herinde men det blev hun ikke overbevist af, Så "luk døren til rummet" blev forsat sagt når hun var her.

Omkring skimmelsvamp og lign, så har væggene været fugtige og hvad jeg kalder "våde pletter" som så ud til at trække op fra fundamentet. Disse gav dog ingen mærker eller sorte pletter efter døren til rummet har været åben i nogle uger, og pletterne tog også af, som varmen trådte til udenfor.
må da også tilføje at den ene ydervæg har i 2012 haft en reol stående op af væggen og her blev der godt nok mørke pletter på væggen, disse blev vasket ned med rodalon flere gange, og nu holder jeg mig så fra at sætte store flader op af ydervægge hvor muligt.

Sidst, vægge skal jo isoleres udvendig, hvis muligt. Så håber jeg den radiator (er 60x60cm) kan holde rummet varmt, eller må den skaleres lidt til næste vinter. det er jo klart en synder at væggene ikke er mulige at hulrums isolere.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af MichaelK » 24 feb 2014 16:16

Husk at isolerer ydervæggene til under indvendig gulvhøjde, ellers hjælper det ikke 100%.
I øvrigt vil man ikke kunne gøre ret meget ved den fugt, der måtte stige op inde i selve
ydervæggen. Så skal man til at lægge en vandret fugtspærre ind, og så bliver det dyrt!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af DBS » 24 feb 2014 20:22

Lige med opstigende fugt, mener jeg læste et indlæg om et Sika produkt, som kunne sprøjtes ind for hver 10 cm, i fugerne, men ja billig er det nok ikke.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

ingen udluftning og lukkede rum , skader rum på lang sigt?

Indlæg af JFinderup » 25 feb 2014 09:53

Du kunne henvise hende til denne artikel -> http://www.idenyt.dk/Energi-og-varme/In ... Recipients
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar