Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løfte ting helt eller delvist

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af sologbrænde » 24 feb 2014 03:19

Nu er den jo ik lige tung !!


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af Hjemme teori » 24 feb 2014 07:44

elpres skrev:
Jeg forstår fint hvad det drejer sig om, og du virker også som om du har forstået det.
Det med at emnet bliver lettere, jo mere man løfter den har vi været inde på, (Aaen nævnte det).
Jeg beskriver problemstillingen som jeg finder bedst.
Alle "spilder deres tid" med at svare på mit indlæg, af egen fri vilje, og hvis de syntes jeg er en idiot eller har stillet et dumt spørgsmål, og alligevel svare, så må de selv om det.
Der snakker Aaen og jeg så ikke om det samme. Han snakker om at den ene ende bliver tungere når vinklen bliver højere. Jeg snakker om at tyngdekraften falder med højden (altså afstanden til jordens centrum).

Om hvorvidt nogen synes du er en Idiot vil jeg lade være op til dem, men jeg vil bare sige at stille spørgsmålet som du finder bedst er OK, men tror bare ikke det er "den bedste måde", da du ikke lader til at bryde dig om svarene, du bliver i hvert fald ved med at afvise dem. Og det er det jeg mener med at spilde folks tid som ellers gerne vil hjælpe. Men du kan jo starte alle dine tråde med at skrive at folk ikke behøver svare da du ikke regner med at kunne bruge svaret, men så tror jeg bare ideen med forummet går lidt fløjten.
Last edited by 2 on Hjemme teori; edited 24 times in total
Mvh. Sophus

pendec

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af pendec » 24 feb 2014 08:11

@elpres ved om den er hul? for hvis der er vand indeni, så er det jo helt anderledes beregninger du leder efter :twisted:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af Ugelvig » 24 feb 2014 10:33

Det er jo "simpel" vektorregning (geometri) vi har gang i her.

Men det er er rigtig, at jo mere den hviler på det ene punkt (enden), jo lettere bliver den i den anden ende. Men vi skal over ca. 45 grader, før det føleles meget lettere.

Tyngdekraften er en bitch, på den anden side meget rar, så vi ikke behøver holde fast når vi rejer gennem rummet med 107.000 km/t.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af MichaelK » 24 feb 2014 11:30

elpres skrev:Hej gutter

Hvis man nu har en 100 kg tung bjælke som man løfter op så den er fri af gulvet, så er man nødvendigvis nødt til at være istand til at løfte 100 kg.

hvis man nu blot løfter bjælken i den ene ende, så er det knap så tungt, da den anden ende jo stadig ligger på gulvet.

Mit spørgsmål til jer kloge hoveder, er om man har en formel eller noget andet der ligner, for hvor meget styrke der kræves for at løfte f.eks en 100 kg tung bjælke i den ene ende?

Håber spørgsmålet er klart :great:

Jo højere Du løfter, jo mindre kraft skal Du bruge til løftet. Bjælkens tyngdepunkt forskydes jo hen mod
det punkt, der stadig støtter på gulvet. Er den en ensartet bjælke, der er ikke er tungere i den ene ende,
eller noget lign., så skal Du bruge 50 kg. til løftet, lige i det øjeblik Du begynder at løfte. Den nødvendige
kraft, for at løfte bjælken, falder med kvadratet på afstanden til understøtningspunktet. Til sidst vil den
nødvendige kraft være 0 (Nul), når bjælken er rejst til lodret position.

Vil man derfor regne lidt på, hvad den påkrævede kraft til at holde bjælken skal være, alt efter hvor højt
den er løftet fra gulvet. Ligeledes vil jeg, for nu at gøre beregningen noget simplere, forudsætte at man
hele tide vil løfte helt ude i enden af bjælken.

Inden for fysikken anvendes nogle standard enheder. Vægte angives i Newton (N) osv. osv.....

Formelen er Løft= Cosinus(V) * M (Vægt i Newton) = Løft i Newton.

Bjælkens vægt i endepunktet, er halvdelen af den samlede vægt, altså 491 N. (50 * 9,82)

Eksempel:
Løft ved 0 grader (ligger på gulvet).
Cos (0 grader) = 1, løftet er så lig med 491 Newton = 50 kg.

For nu at give et rimeligt billede på arbejdet, kan vi lige prøve at lave beregningerne ved andre vinkler.
De angivne grader, er altid regnet fra vandret.

10 grader = 49,25 kg
20 grader = 46,98 kg.
30 grader = 43,30 Kg.
40 grader = 38,30 Kg.
50 grader = 32,10 Kg.
.
.
.
90 Grader = 0 Kg.

Men, disse beregninger gælder jo kun, hvis man bliver ved med at løfte helt ude i den ene ende. En 4
meter lang bjælke, for nu at tage et eksempel, vil jo normalt ikke kunne løftes på denne måde.
Man løfter eksempelvis til skulder højde, og bevæger så løftepunktet hen mod understøtningspunktet
på gulvet. I den situation vil den påkrævede løftekraft være stigende, indtil bjælkens tyngdepunkt
passerer løftepunktet (Målt i det vandrette plan).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af energi-kriger » 24 feb 2014 12:02

Wow... Michael :)

Sjovt spørgsmål, men bør nu være ret nemt og konstatere.

Løft bjælken i den ene ende med en hængevægt (stor lystfiskervægt). Jeg gætter også på at vægten ikke er konstant men mindskes jo højere bjælken løftes. Måske allerede med 50% lige fra start af løftet.

Note
Gad vide hvor mange gange mindre vægten bliver ved brug af 1 - 2 - 4 - 8 taljer?

edit: Nå for pokker, det er ikke vægten som sådan det handler om ser jeg men kraft og energi der skal til. Tror nu det også her må være en reduktion med 50% fra start af løftet.

Men en ting er teori noget andet praksis, nu vil jeg lige ud og prøve med et 4 meter langt stykke tømmer og min 22 kg fiskevægt.
Last edited by 1 on energi-kriger; edited 24 times in total

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af Landlyst » 24 feb 2014 12:23

MichaelK skrev:

Jo højere Du løfter, jo mindre kraft skal Du bruge til løftet. Bjælkens tyngdepunkt forskydes jo hen mod
det punkt, der stadig støtter på gulvet. Er den en ensartet bjælke, der er ikke er tungere i den ene ende,
eller noget lign., så skal Du bruge 50 kg. til løftet, lige i det øjeblik Du begynder at løfte. Den nødvendige
kraft, for at løfte bjælken, falder med kvadratet på afstanden til understøtningspunktet. Til sidst vil den
nødvendige kraft være 0 (Nul), når bjælken er rejst til lodret position.

Vil man derfor regne lidt på, hvad den påkrævede kraft til at holde bjælken skal være, alt efter hvor højt
den er løftet fra gulvet. Ligeledes vil jeg, for nu at gøre beregningen noget simplere, forudsætte at man
hele tide vil løfte helt ude i enden af bjælken.

Inden for fysikken anvendes nogle standard enheder. Vægte angives i Newton (N) osv. osv.....

Formelen er Løft= Cosinus(V) * M (Vægt i Newton) = Løft i Newton.

Bjælkens vægt i endepunktet, er halvdelen af den samlede vægt, altså 491 N. (50 * 9,82)

Eksempel:
Løft ved 0 grader (ligger på gulvet).
Cos (0 grader) = 1, løftet er så lig med 491 Newton = 50 kg.

For nu at give et rimeligt billede på arbejdet, kan vi lige prøve at lave beregningerne ved andre vinkler.
De angivne grader, er altid regnet fra vandret.

10 grader = 49,25 kg
20 grader = 46,98 kg.
30 grader = 43,30 Kg.
40 grader = 38,30 Kg.
50 grader = 32,10 Kg.
.
.
.
90 Grader = 0 Kg.

Men, disse beregninger gælder jo kun, hvis man bliver ved med at løfte helt ude i den ene ende. En 4
meter lang bjælke, for nu at tage et eksempel, vil jo normalt ikke kunne løftes på denne måde.
Man løfter eksempelvis til skulder højde, og bevæger så løftepunktet hen mod understøtningspunktet
på gulvet. I den situation vil den påkrævede løftekraft være stigende, indtil bjælkens tyngdepunkt
passerer løftepunktet (Målt i det vandrette plan).



Mvh.
Hmm skal den beregning ikke starte fra 100kg? :shock: Da du jo har støttepunkterne i enderne vil hele bjælkens vægt jo ligge på den side af det faste støtte punkt som du løfter på.... Det må da være kraft gange arm....

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af MichaelK » 24 feb 2014 12:33

Nej, vi skal ikke starte med 100 kg., hvis vi forudsætter at den ene ende af bjælken
støtter på gulvet. Og det gør vi jo her.

Den vejer 100 kg i tyngdepunktet, men det er jo midt på bjælken, og ikke henne i
den ende, hvor vi løfter. En bjælke der er understøtte i begge ender, vil påvirke
underlaget med en kraft, svarende til 1/2 af vægten. Men det forudsætter da at
tyngdepunktet befinder sig lige langt fra understøtningspunkterne.

Når vi bevæger os væk fra tyngdepunktet, træder vægtstangsprincippet i kraft.
Bjælken i sig selv udgør jo også vægtstangen i forhold til dens eget tyngdepunkt,
derfor kan der opstå en smule begrebsforvirring.


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af elpres » 24 feb 2014 12:38

Hjemme teori skrev:
Der snakker Aaen og jeg så ikke om det samme. Han snakker om at den ene ende bliver tungere når vinklen bliver højere. Jeg snakker om at tyngdekraften falder med højden (altså afstanden til jordens centrum).

Om hvorvidt nogen synes du er en Idiot vil jeg lade være op til dem, men jeg vil bare sige at stille spørgsmålet som du finder bedst er OK, men tror bare ikke det er "den bedste måde", da du ikke lader til at bryde dig om svarene, du bliver i hvert fald ved med at afvise dem. Og det er det jeg mener med at spilde folks tid som ellers gerne vil hjælpe. Men du kan jo starte alle dine tråde med at skrive at folk ikke behøver svare da du ikke regner med at kunne bruge svaret, men så tror jeg bare ideen med forummet går lidt fløjten.
Jeg beklager at jeg ikke har stillet mit spørgsmål klart nok til at du forstår hvad jeg mener.
Jeg ved ikke hvad det er for nogen svar folk har givet, som du mener jeg har afvist og ikke bryder mig om, jeg syntes der er mange gode svar og ideer.
Tak for dit "gode" forslag til hvordan jeg kan starte mine indlæg!?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Løfte ting helt eller delvist

Indlæg af elpres » 24 feb 2014 12:39

pendec skrev:@elpres ved om den er hul? for hvis der er vand indeni, så er det jo helt anderledes beregninger du leder efter :twisted:
Den er ikke hul, heldigvis.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Besvar