Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optimering af Multiheat 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
tobiasmadsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 feb 2014 13:40

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af tobiasmadsen » 23 feb 2014 18:53

Hej Forum.

Min kæreste og jeg har overtaget et dejligt bondehus på landet pr. d. 1 januar 2014. Til min store glæde er der installeret Baxi Multiheat 1.5 og en 100 liters varmvandsbeholder med el-patron i. Tidligere ejer har kørt med Baxi'en i 7 md. om året og de 5 "sommermåneder" med el-vandvarmeren.

Indtil videre har vi ligget på et stabilt forbrug på 24 kg pr. dag. Selv da vi sidst i Januar havde en kraftig østen vind og frostgrader. Nu hvor vejret er blevet helt forårsaftigt ligger vores forbrug stadig på 24 kg. pr. dag :|
Fyret køre utrolig stabilt. Jeg syntes dog jeg skal tømme aske ud temmelig tit (ca. hver 3. dag) :roll:
Pillerne er af god svensk kvalitet.

Lidt info om huset.
220 m2. i 2 plan, årgang 1900. Total renoveret i 2005 med hulmursisolering, helt ny første sal, gulvvarme i 55 m2.

Lidt info om Baxi'en.
Årg. 2005.
Uden iltstyring
Trækstabilisator tror jeg ikke vi har.

Set temp: 70 grader.
Retur temp: 62-66 grader.
Data:
-20
H 1.7
L 1.7
P05
no-

108
H18
L56
b30
r 0.0
--------------------------------------------------------------------------
100%
Blæser 23
17 sek

30-100%
Blæser 16
42 sek

Min 14
--------------------------------------------------------------------------
Normalt ligger røgtemperaturen på 135-155 grader ved normaldrift.
Asken er ganske fin kaffegrums farvet.
Jeg drejer spiralerne ca. hver 14. dag når røgtemp. kommer op på 150 grader. og hver den sidste weekend i måneden renser jeg rørene med stålbørsten på boremaskine samt jeg støvsuger det og renser asken af brændkammeret.

Er der mulighed for optimering af vores fyr, nedbringe pilleforbruget og minimere asken? :wink:

Tobias.


nemocharley

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley » 23 feb 2014 18:56

træstabilisator er en god ting

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af thy » 23 feb 2014 18:59

tobiasmadsen skrev:Hej Forum.

Min kæreste og jeg har overtaget et dejligt bondehus på landet pr. d. 1 januar 2014. Til min store glæde er der installeret Baxi Multiheat 1.5 og en 100 liters varmvandsbeholder med el-patron i. Tidligere ejer har kørt med Baxi'en i 7 md. om året og de 5 "sommermåneder" med el-vandvarmeren.

Indtil videre har vi ligget på et stabilt forbrug på 24 kg pr. dag. Selv da vi sidst i Januar havde en kraftig østen vind og frostgrader. Nu hvor vejret er blevet helt forårsaftigt ligger vores forbrug stadig på 24 kg. pr. dag :|
Fyret køre utrolig stabilt. Jeg syntes dog jeg skal tømme aske ud temmelig tit (ca. hver 3. dag) :roll:
Pillerne er af god svensk kvalitet.

Lidt info om huset.
220 m2. i 2 plan, årgang 1900. Total renoveret i 2005 med hulmursisolering, helt ny første sal, gulvvarme i 55 m2.

Lidt info om Baxi'en.
Årg. 2005.
Uden iltstyring
Trækstabilisator tror jeg ikke vi har.

Set temp: 70 grader.
Retur temp: 62-66 grader.
Data:
-20
H 1.7********1,3
L 1.7*********0,5
P05
no-

108
H18
L56
b30
r 0.0
--------------------------------------------------------------------------
100%
Blæser 23*****24
17 sek*********15

30-100%
Blæser 16*****8
42 sek*********20

Min 14*********10
--------------------------------------------------------------------------
Normalt ligger røgtemperaturen på 135-155 grader ved normaldrift.
Asken er ganske fin kaffegrums farvet.
Jeg drejer spiralerne ca. hver 14. dag når røgtemp. kommer op på 150 grader. og hver den sidste weekend i måneden renser jeg rørene med stålbørsten på boremaskine samt jeg støvsuger det og renser asken af brændkammeret.

Er der mulighed for optimering af vores fyr, nedbringe pilleforbruget og minimere asken? :wink:

Tobias.
prøv ovenstående

DER må ikke være lys i driftformsknap

du tar vel asken bag turbolatorene ind fra siden bag skjoldet lige før tanken
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

tobiasmadsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 feb 2014 13:40

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af tobiasmadsen » 23 feb 2014 19:05

Der er IKKE lys i driftformsknappen..
Det glemte jeg at skrive. Jeg renser en gang om måneden med støvsugeren bag turbolatorene, der ligger dog aldrig særlig meget bag dem.
Når alt dette er sagt er jeg vældigt glad for baxi'en :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af Brandsen » 23 feb 2014 19:15

Halløj i forum,

Baxi folk er bare glade folk 8) 8) Velkommen på Blå Stue !

Yep, hvis du regulerer din lav (L) ned, som angivet af Dr Thy, så vil dit forbrug dale lidt.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


tobiasmadsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 feb 2014 13:40

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af tobiasmadsen » 23 feb 2014 20:16

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Baxi folk er bare glade folk 8) 8) Velkommen på Blå Stue !

Yep, hvis du regulerer din lav (L) ned, som angivet af Dr Thy, så vil dit forbrug dale lidt.
Ja jeg er super tilfreds med fyret icon_cheesygrin.gif Er det overhovedet muligt at køre med fyret året rundt hvis Baxi'en kun skal lave varme til vores 100 liters varmtvandsbeholder og måske en smule varme inden døre?? Tidligere ejer brugte istedet elvandvarmeren til brugsvand og slukkede for baxi'en så der var slukket for centralvarmen.

Er det anbefaldingsværdigt at få udført et service én gang årligt af aut. tekniker? Jeg er til hverdag selv mekaniker men har ikke knowhow ang. service af vores fyr :wink:

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af thy » 23 feb 2014 20:28

tobiasmadsen skrev:
Ja jeg er super tilfreds med fyret icon_cheesygrin.gif Er det overhovedet muligt at køre med fyret året rundt hvis Baxi'en kun skal lave varme til vores 100 liters varmtvandsbeholder og måske en smule varme inden døre?? Tidligere ejer brugte istedet elvandvarmeren til brugsvand og slukkede for baxi'en så der var slukket for centralvarmen.

Er det anbefaldingsværdigt at få udført et service én gang årligt af aut. tekniker? Jeg er til hverdag selv mekaniker men har ikke knowhow ang. service af vores fyr :wink:
min kører 24/7 året rundt...
har dog iltstyring monteret virker via sonde som på en bil,og det er meget nemmere at få korekt justering da fyret selv justerer ud fra O2 en.. findes til ca 3500kr....men ville også kunne uden iltstyring

nej kan ikke betale sig med et årligt service,slet ikke hvis du er mekaniker så kan du da selv høre om der skulle være mislyde
ellers spørger du bare..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

tobiasmadsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 feb 2014 13:40

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af tobiasmadsen » 23 feb 2014 22:05

thy skrev:
min kører 24/7 året rundt...
har dog iltstyring monteret virker via sonde som på en bil,og det er meget nemmere at få korekt justering da fyret selv justerer ud fra O2 en.. findes til ca 3500kr....men ville også kunne uden iltstyring

nej kan ikke betale sig med et årligt service,slet ikke hvis du er mekaniker så kan du da selv høre om der skulle være mislyde
ellers spørger du bare..
:wink: Det glæder mig at høre, det kan lade sig gøre at fyret kan køre hele året. Vi har også en Morsø brændeovn stående i køkkenet/stuen som kan hjælpe til med varmen. Brændeovnen er her mere for hyggen og ikke som en primær opvarmning..

Ja jeg tænkte godt det ikke kan betale sig med årligt eftersyn. Dette forum virker til at være velfungerende, så hvis man mangler gode råd og vejledning lader dette til at være stedet :) Jeg undre mig dog over hvorfor pokker man ikke kan smøre vinkelgearet til sneglen. Det havde da ikke været svært at sætte en smørenippel. Mon der er andre end mig der har tænkt denne tanke?

Thy - Dine anbefaldinger er forresten indtastet og fyret snurre stille og roligt der ud af. Jeg glæder mig til at iagttage hvordan forbruget og askemængden formodenlig ændre sig i løbet af ugen :)

Tak for gode råd indtil videre - Tobias.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af thy » 23 feb 2014 23:27

tobiasmadsen skrev:
:wink: Det glæder mig at høre, det kan lade sig gøre at fyret kan køre hele året. Vi har også en Morsø brændeovn stående i køkkenet/stuen som kan hjælpe til med varmen. Brændeovnen er her mere for hyggen og ikke som en primær opvarmning..

Ja jeg tænkte godt det ikke kan betale sig med årligt eftersyn. Dette forum virker til at være velfungerende, så hvis man mangler gode råd og vejledning lader dette til at være stedet :) Jeg undre mig dog over hvorfor pokker man ikke kan smøre vinkelgearet til sneglen. Det havde da ikke været svært at sætte en smørenippel. Mon der er andre end mig der har tænkt denne tanke?

Thy - Dine anbefaldinger er forresten indtastet og fyret snurre stille og roligt der ud af. Jeg glæder mig til at iagttage hvordan forbruget og askemængden formodenlig ændre sig i løbet af ugen :)

Tak for gode råd indtil videre - Tobias.
Tror der er olie inde i gearet... Og har ikke umiddelbart ikke hørt om 1,5 er med opslidt gear...

Men set det ved 2,5 er som tit også kører flis og det slider mere da omrører kører med også..
Den der var for nydeligt så ud som om gearet var fyldt af vand...

Forbruget ændrer sig nok ikke så meget pt vil dog pausefyre mindre og aske mindre...
Husk at asken skal/ bør ligge op til huller i siden i herden så luften kommer ind i pillerne..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Optimering af Multiheat 1.5

Indlæg af Brandsen » 24 feb 2014 06:39

Halløj i forum,

Korrekt, gearet på Baxi MultiHeat er smurt for livstid, så ingen service eller smørring nødvendig.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar