Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lagdeling i tank.... buffer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af Lynex » 17 feb 2014 12:34

Tak for deling af dine data! Det er et smukt anlæg du har! men er 500 litter+100 litter nok om sommeren?
Hvad gør du af eventuelt overskudsvarme?


rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af rs2000 » 17 feb 2014 13:06

har masser af gulvvarme i beton, så overskudsvarmen, som der er masser af om sommeren, ryger i dem.

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af ccc28748 » 18 feb 2014 14:10

Hej re2000
Hvis du ændrer din besøgs adgangskode til 12345, så kan man linke direkte ind på din grafik side, og derved sparre en masse server nedetid.
http://90.184.68.240/GRAFIK.htm

Jeg er egentlig gået ud fra at dit project ikke skulle levere noget energi om vinteren, pga fangernes øst, vest plasering.
Lidt regning. Dit fanger areal vil ca være 13,25 m2. Der er lidt forskellige meninger om hvor meget vand der skal til pr m2, afhængig af hvor god mulighed man har for at komme af med varmen på andre måder (beton gulve etc), men hvis du tager 100L pr m2, så skal din buffer maks være 1300L. Hvis du derimod tager 70L pr m2, så skal den kun være 900L.
Dine fangere mister lidt effektivitet pga østvest retning, så du skal nok satse på de 70L pr m2, altså en buffer på ca 900L for at undgå lunkent vand. Lagdeling is everything here, så den håber jeg er super god hos dig.

mvh Carsten

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af rs2000 » 18 feb 2014 14:31

super, tak for tippet Carsten :-) det andet var faktisk rigtigt irriterende.

Er helt enig med Carsten ang, øst vest placeringen, for at give noget om vinteren skal de stå meget stejlt, da solen jo selvfølgelig er højest på himlen i syd, men meget lav i både øst og vest.
på års basis er mit bud at det koster op til 30-40% af ydelsen, i forhold til stik syd.

nemocharley

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af nemocharley » 18 feb 2014 14:41

mht øst vest - jeg kan ikke give procenter - bare fortælle om en bekendt, der har 120 rør 60 grader øst/vest skyggefrit til en gammel 1200l olietank (veksler til brugsvand - men tidligere 100l vvb) - fyret (atmos m. a25 brænder) bruger næsten ingen piller fra 1/4 til 15/10 - men tygger så omkring 4 ton på 170m2 to plan godt isoleret (for et hus fra 72), gulvvarme i stue og 3 radiatorer på første sal (to voksne). Der er ingen avanceret styring til fyret - men jeg tror det modulerer trinvist fra 4-14kw. Om det er et udtryk for at solvarmen ikke giver ret meget i vinterhalvåret (jf. fangerplacering, antal og vandlager) - kan jeg ikke lige gennemskue, men det giver varmen i sommerhalvåret, og har gjort det i snart 10 år.


ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af ccc28748 » 19 feb 2014 00:13

Hej Nemo
Ved du lidt om lagdelingen i det eksempel du beskriver? Mon ikke den er helt i top?
mvh Carsten

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af ccc28748 » 19 feb 2014 00:46

Hej igen Lynex

Jeg linker lige til et super online anlæg , fordi det måske kunne bruges hos dig.

http://www.vrksolaranlage.de/Liveanlage.htm

Det tager lidt tid at sætte sig ind i alt det grej, han har monteret til sit 3 x 1000 liter buffer anlæg, men jeg tænkte på at du i de kolde/mellemkolde tider kunne montere en varme pumpe (vand/vand), som i yder sæsonnen , kunne holde den store buffertanke på 4-5 grader C(dejlig kold), så ville energi flowet i rørene under jorden SUGE energi til sig , og effektiviteten af dine fangere ville være helt i top.
Forestil dig en lun efterårs/forårs aften/nat , hvor styringen sender kold buffervand ud fangerne for at afgive kulde.

Peters online anlæg er det ultimative online super anlæg.

Hvis der er nok varme i fangerne og god temp i bufferen, skal din styring selvfølgelig bare sørge for at køre lige igennem varmepumpen, og varmepumpen skal selvfølgelig stå i nærheden af din 500L buffer.

Det bliver måske lidt for vildt :-) God aften

mvh Carsten

nemocharley

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af nemocharley » 19 feb 2014 07:02

ccc28748 skrev:Hej Nemo
Ved du lidt om lagdelingen i det eksempel du beskriver? Mon ikke den er helt i top?
mvh Carsten
det er en gammel olietank med en tung støbejerns-radiator smidt ind i bunden - pillefyret varmer ind i den øverste fjerdedel. Lagdelingen tror jeg godt kunne være bedre, men tanken er ret heftigt isoleret (det hele står i kælder under køkken og soveværelse). Det var et gør det selv projekt, med genbrug af olietank, det eneste han har købt som nyt er fangere (købt i Spanien), solvarmeslanger, fittings og brugsvandsveklser - hans styring er af mærket resol. Så det er bestemt ikke sidste nye skrig, men det virker - selv tænker jeg at 120 rør immervæk er 120 rør - der bliver hentet noget energi ned.

Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af Lynex » 19 feb 2014 07:35

Hej Carsten

Det var noget af et anlæg du henviser til.... god ide at man kan bestemme hvilken tank og hvor i tanken det varme vand kommer, men er bange for at det koster mere i ventiler end fangere...
Jeg har prøvet at forsimple mit anlæg en hel del, efter jeres gode råd.
på den måde burde jeg få en god lagdeling eller?
Vedhæftede filer
solvarme3.JPG

nemocharley

lagdeling i tank.... buffer

Indlæg af nemocharley » 19 feb 2014 07:49

som nævnt før - jeg er ikke sikker på at du har nok rør til de 2300l + rørføring. Især ikke taget i betragtning med øst/vest placeringen.

jeg presser citronen herhjemme med 60rør sydvendt 45 grader til 300l akkutank + 80l i kedlen - men det gik i sommers.


Besvar