Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme kombineret med Stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af DBS » 16 feb 2014 18:04

Du har fuldstændigt ret Aaen. Selvfølgelig er det værd at undersøge om den kører ordentligt, jeg vil tro at trådstarter er bekendt med www.heatpump.dk

Nej mine kører ikke samtidigt, dog hvis pillefyret falder ud, så er VP standby.


nemocharley

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af nemocharley » 16 feb 2014 18:11

at kombinere pillefyr med varmepumpe er ihvertfald set før, jeg har en tidligere kollega som kører en scotte sammen med en hpw luft/vand varmepumpe - den løsning er han rigtig glad for, da han får det bedste ud af hans solcellestrøm.

men er det mest simple ikke at have pillefyret stående standby og så tænde det manuelt, når det bliver for koldt? Evt en slags timerstyring måske? Men dem der har denne kombination har sikkert nogle gode idéer.

og så er der jo det der med at finde det rigtige pillefyr, rigtige størrelse og noget som matcher dine forventninger/krav.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af Hjemme teori » 16 feb 2014 18:56

Fortæl lidt mere om huset, jeg synes før man har hørt om for små VP'er, sikkert fordi der er en reel prisforskel på store og små anlæg, da man så også skal have flere jordslanger.

Det samme gør sig jo ikke gældende ved fyr, der koster dobbelt kilowatt jo kun lidt mere.
Mvh. Sophus

pendec

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af pendec » 16 feb 2014 19:03

jeg forstår ikke, hvis man har jordvarme, at det så rent økonomisk kan betale sig at bruge/investere i 2 varme løsninger, da et pillefyr jo også koter i investering, og derefter forbrug. Jeg fik personligt et bud på jordvarme til min ejendom, ca. 140.000, kunne ikke se hvordan jeg skulle spare noget når jeg så fik at vide min el-forbrug ville ligge omkring 18000 pr. år herefter.
selvom ejendom er købt med jordvarme lagt ind, så er det måske bedre helt at skrotte løsningen hvis den ikke passer til ejendom selvom nogle fagfolk vel oprindelig har givet grønt lys til tidligere ejer for at lægge det ind.

skulle en scotte så ikke klare hele vinteren istedet , og så måske helt droppe den elsluger? det afhænger selvf. af hvad som er primær varmekilde og fradaget på elregningen for dette :) men?? der må være noget som jeg har overset, ik?

nemocharley

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af nemocharley » 16 feb 2014 19:07

jeg ville ikke droppe den fleksibilitet - hellere slutte pilefyret til og så må den billigste vamrekilde køre mest

sæt nu det pludselig blev fordelagtigt med solceller igen..

eller noget helt tredje skete, som gjorde jordvarmen særlig interessant.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af martin_b » 16 feb 2014 19:32

Tja, jeg siger skrot jordvarmeanlægget. Det vil under alle omstændigheder være dyrere end at køre med pillefyr. Men du kan jo selv prøve at køre en sæson med kombinationen. Jeg selv har helt droppet min jordvarme og gik fra 50.000 kr om året til strøm plus 1000 liter olie. Nu bruger jeg ca 10 tons piller, denne sæson nok kun 8.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af no100 » 16 feb 2014 22:13

Hej denneis P
En bosch varmepumpe er så vid jeg ved ok. og du oplyser indirekte at du har en ude føler, så mangler du måske en inde føler.
Det er rigtigt at det bliver dyre når din vp. står i et andet hus, men lavet rigtig skulle det ikke være et stort problem.
Din vp. vil også kunde starte tilskuds varme, om det skal være pille fyr er et regnestykke du afgøre.
Har du meget jord og dyrker du det?
No100.

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af Andersen » 17 feb 2014 00:02

Hej

Her har du et forslag til hvordan du kan køre V.P. og P.F. samtidig når det er koldt, og V.P. alene når det er knapt så koldt !
Seriedrift.pdf
(76.61 KiB) Downloadet 115 gange
Hvis du anskaffer dig et Scotte pillefyr kan det via en rumtermostat starte fyret op når rum temp. er faldende.
Når pillefyret er oppe på drift temp. kan en udgang på pillefyret sætte spænding på trevejsventilen så vandet ikke længere
bypasser kedlen, men i stedet tvinges gennem den. Yderligere sættes spænding på magnetventilen så kedelvandet shuntes
for at sikre 50 til 55 grader på tilgangen til PF.

Fordelene ved dette setup er bl.a., at V.P. arbejder med en relativ lav afgangs temp. og derved har en god virkningsgrad samt
at du kun bruger ca. halvt så mange piller som hvis du undlod V.P.
Desuden kan du nøjes med et 10kw PF.

Mvh
Steen

DennisP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 feb 2014 19:36

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af DennisP » 17 feb 2014 22:53

Hold da op!

Der sker sgu noget på dette forum :) Dejligt at se så mange indlæg!

Vender lige frygtelig tilbage med en mere fyldestgørende beskrivelse af mit anlæg.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af triumph » 18 feb 2014 07:07

Andersen skrev:Hej

Her har du et forslag til hvordan du kan køre V.P. og P.F. samtidig når det er koldt, og V.P. alene når det er knapt så koldt !
Seriedrift.pdf
Hvis du anskaffer dig et Scotte pillefyr kan det via en rumtermostat starte fyret op når rum temp. er faldende.
Når pillefyret er oppe på drift temp. kan en udgang på pillefyret sætte spænding på trevejsventilen så vandet ikke længere
bypasser kedlen, men i stedet tvinges gennem den. Yderligere sættes spænding på magnetventilen så kedelvandet shuntes
for at sikre 50 til 55 grader på tilgangen til PF.

Fordelene ved dette setup er bl.a., at V.P. arbejder med en relativ lav afgangs temp. og derved har en god virkningsgrad samt
at du kun bruger ca. halvt så mange piller som hvis du undlod V.P.
Desuden kan du nøjes med et 10kw PF.

Mvh
Steen
Et fint diagram/ løsning. Men vil pille fyret ikke få rigtigt mange start/stop hvis det skal køre efter rumtemp, føler.
90% af lasten er i forvejen dækket af vp. Hvis temp, så f.eks kommer under 21 c, skal fyret starte, og stoppe igen når det kommer på 22 C.
Det kræver ikke mange kw/lang køretid.
Jeg tror jeg ville vælge en løsning hvor jeg enten kørte med pillefyr, eller vp. f.eks styret af udetemp føler


Besvar