Sommerstyring Ja\Nej?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Tramanden
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11 feb 2013 00:11
Mit fyr: Scotte Mini 10 K
Areal: 140
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Geografisk sted: Munke Bjergby / Sorø

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Tramanden »

Hej igen

Jeg har trænkt at ville prøve at køre sommerstyring iht.http://www.mhes.dk/Sommerdrift_v6_70.pdf

Men er det ikke noget der skal køre hele året, når der nu er udeføler på? Så skal tiderne vel bare passes ind til ens behov.

Og er der nogen der ved om der er så meget at spare?

Vh per
Rigtige mænd griller også i snevejr. :-)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Hjemme teori »

Metoderne skal man nok ikke foregøgle sig er for at spare en "masse" piller, men metoder til, sådan lidt automatiseret, at spare lidt, uden at gå på kompromis med komforten.

Men PT. er det ikke så aktuelt, med mindre dit fyr er alt for stort. Hvis du vil have noget styring til vinterbrug, kunne det være vejr kompensering med en reguleret fremløbstemperatur. Der vinder du "måske" lidt på komforten og sparer en "lille" smule piller.
Mvh. Sophus
Tramanden
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11 feb 2013 00:11
Mit fyr: Scotte Mini 10 K
Areal: 140
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Geografisk sted: Munke Bjergby / Sorø

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Tramanden »

Jeg har også undret mig lidt, for om sommeren når radiatorene ikke skal varme noget op, ja så går fyret jo ned, eller stopper helt, af sig selv? I gamle dage med oliefyr kunne jeg styre det med shunten, men det går jo ikke på mit pillefyret da kedlen skal være de 70 grader for ikke at kondensere. Eller hvad det nu hedder. Kan man ikke bare skukke fyret i ca maj il september. Men hvordan laver den så varmt vand.? Jeg har trevejs shunt.
Det er ikke helt nemt. :-)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Hjemme teori »

Varmt vand om sommeren laves bedst med 3 ventil og der er din 3 vejs shunt ikke noget problem (hvis den altså bruges som kedelshunt.
Det kan både laves med ur eller med temperaturføler og VVB styring, med den sidste starter fyret bare op når der mangler varmt vand.

Urstyring om sommeren og i overgangsperioder bruges da selv minimums drift kan være for meget og fyret derfor lukker ned og starter igen lidt efter. Der kan det være mere hensigtsmæssigt og køre et par timer et par gange om dagen.

Den shunt du havde i gamle dage, er det der i dag hedder vejr kompensering i de nye modeller af styring (og vist ikke at sammenligne med den vejr kompensering som MHES beskriver). Men da vi har behov for at have en shunt på kedelkredsen til returvand, kræver vejrkompensering på de nye styringer, en shunt og pumpe mere.
Mvh. Sophus
Tramanden
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11 feb 2013 00:11
Mit fyr: Scotte Mini 10 K
Areal: 140
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Geografisk sted: Munke Bjergby / Sorø

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Tramanden »

Oki så er jeg mere med... Ser du er fra ålsgårde.. Der har jeg boet de første 20 år på fanøvej.

Tramanden
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11 feb 2013 00:11
Mit fyr: Scotte Mini 10 K
Areal: 140
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Geografisk sted: Munke Bjergby / Sorø

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Tramanden »

En der kan hjælpe mig med opsætning af sommerstop, for min styrring er ikke helt magen til denne omtalte //www.mhes.dk/Sommerdrift_v6_70.pdf
Jeg har min styring opdateret, men der f.eks ikke noget der hedder Sommerstop, eller sommerdiference.
jeg kan sende foto af min styring.

Jeg har monteret udeføler til T og T5
Tramanden
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11 feb 2013 00:11
Mit fyr: Scotte Mini 10 K
Areal: 140
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Geografisk sted: Munke Bjergby / Sorø

Sommerstyring Ja\Nej?

Indlæg af Tramanden »

Jeg kan sende billeder til mail, da jeg herover får at vide at de er for atore...

Besvar