Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering af solfangere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Placering af solfangere

Indlæg af søren ø » 15 feb 2008 20:00

Hvordan har i jeres fangere placeret, rent geografisk. Jeg har et stykke tag som nu på denne årstid og med den sol vi har haft i dag er solbeskinnet mellem 10 og 17. Det er vel godt nok til at lave en smule varme. Påtænker at investere i Vailants beholder med tømmesystem, nogle der har for eller imod.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Placering af solfangere

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 20:20

søren ø skrev:Hvordan har i jeres fangere placeret, rent geografisk. Jeg har et stykke tag som nu på denne årstid og med den sol vi har haft i dag er solbeskinnet mellem 10 og 17. Det er vel godt nok til at lave en smule varme. Påtænker at investere i Vailants beholder med tømmesystem, nogle der har for eller imod.
Kender ikke det anlæg du nævner, men et tømmeanlæg lyder da smart. Mit er med frostvæske i stedet...

Rent geografisk vil jeg sige Vestjylland, og næsten rent mod syd i 40-45 graders hældning vil jeg tro...
Om vinteren burde vinklen være mindre pga solen ikke står så højt på himlen da, men det er trods alt om sommeren den egentlige glæde kommer fra anlæget. Jeg laver udelukkende varmt vand...

Jeg er ikke i tvivl om at I har flere soltimer mod øst i dette dejlige land...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Placering af solfangere

Indlæg af BVMP » 16 feb 2008 21:03

Hvis det ikke drejer sig om et anlæg til vinteropvarming så er det stik syd og en hældning på 45 grader der er det bedste.

Målt hos DMI er det øerne -de små der ligger et stykke fra fastlandet der har mest sol, derefter kommer nordjylland, det har noget med norske fjelde at gøre. Dernæst kommer nordsjælland, hvis jeg ikke husker helt galt.
Et af de "mørke" steder er ikke helt uventet i der mørke jylland, omkring Skjern m.m.
Læs meget mere på DMI.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Placering af solfangere

Indlæg af Julehund » 16 feb 2008 21:22

ja her er sgu mørkt til tider!! :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Placering af solfangere

Indlæg af pelle » 21 feb 2008 22:40

Uha Jeg Bor ved skjern. Men jeg er ikke så vild med tømme anlæg. De virker forsent. da føleren er noget oppe i temp. inden væsken får lov at komme op og blive varmet. Der vil en alm. anlæg allerede være igang med at varme vandet op.
Der er også nogle der har haft uheld med tømmeanlæg. For svigter styring kan man risikere at anlægget frostspringer.
Jeg er ved at bygge et stort solvarmeanlæg. på 25 m2. Jeg har lavet en matrice der omdanner alu-øldåser til brugbare sun-strtips der trækkes på kobberrør.
Men de vil nu blive placeret med en helårhældning på 75 gr. fra vandret. Da det ikke er i sommertiden jeg kan bruge varmen, men i vintertiden. Jeg vil så udføre dem med 2 lag glasdæklag. Alt er naturligvis genbrug. regner med at få etn rimelig godf solfanger på benene . Men min måde at lave tingene på er der jo en del arbejde i. men jeg regner da med jeg fremover kan spare noget arbejde i skoven.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Placering af solfangere

Indlæg af BVMP » 22 feb 2008 05:31

I onsdags havde jeg 59.6 i bunden af tanken, top på 70 - og 103 i solfangerne!!! Så jeg fik sat lidt fut i et par gulve og i løbet af 5 min var temp i bund faldet til 45 og der blev igen aftaget fra taget.
Så er der ikke meget at lave for fyret. Så det var godt da fruen kom hjem og skulle have vasket 2x kogevaske - for vaskemaskinen fødes med varmt vand.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Placering af solfangere

Indlæg af pelle » 23 feb 2008 00:36

Det er da fint at høre du har sådan et godt anlæg. Det er da imponerende at du får så højt temp. i dine fangere på denne årstid. Jeg har lavet nogle forsøg og har fundet frem til at mine fangere skal have en hældning på 70-75 gr . fra vandret for at få mest varme ind i overgangs mdr. Det er nok ikke de bedste fangere jeg får lavet. Der for må jeg af nødvendigheds grunde placere mine så de har en optimal hældning og orientering og isolering.
Ved du at du kan få noget der hedder en aqua-mix til vaskemaskinen. Den gør du kan skylle i kold vand. Den koster vist nok et par 1000. Det er ham varmt vand fra solen, der forhandler dem.
Med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Placering af solfangere

Indlæg af BVMP » 28 feb 2008 12:46

Jeps jeg har haft en sådan monteret i 14 mdr. virker fint og spare en masse el og tid.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Besvar