Endnu et nyt anlæg sat op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger »

Stuhr skrev:Jeg har netop downloaded opdateringen til et kort, men vil lige forsøge at fejlfinde først.
Grunden til min ærgelse over disse stop og nu "start-problemer" er, at man jo netop har brugt mange timer med at søge oplysninger om pillefyr, inden beslutningen blev taget, og fordi jeg ofte arbejder om natten, og derfor ønsker et anlæg med "mindst mulig risiko" for drift-stop, da min kære frue og 3 tøser ikke skal stå med problemer kl alt-for-tidligt om morgenen :-)
Også derfor vælger jeg at beholde mit oliefyr, som via en 2-vejs motorventil skal tage over, hvis pille-gutten går i stå. MEN ............
Tak for ideer. Tjekker lux, men undrer mig netop fordi lux 4 ud af 5 gange viser 0 (nul) og én gang stod og svingede mellem 0 og 5. Men alligevel går den DIREKTE i drift og fortsætter med at vælte piller ind i herden. Og det blev den ved med i flere minutter. = > 120 sekunder. Og det er tjekket at den sidder fint og er ren .............
Nå ............. tjek og returnering senere :-)
Det er den funktion der er justeret i opdateringen,
Og du kan vælge følsomheden på fotoføleren.
Vi tager den derfra, når du har opdateret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af baggadap »

pille bruger skrev:
Det er den funktion der er justeret i opdateringen,
Og du kan vælge følsomheden på fotoføleren.
Vi tager den derfra, når du har opdateret.
Ja følsomhed og start niveau for Lux er justeret i den nyeste opdatering, men den retter mig bekendt ikke noget problem der kan få fyret til at gå direkte i drift ved 0 Lux?
Der må efter min opfattelse være noget andet galt. Jeg ville skrive alle tal ned og lave en master reset, opdatere og så sætte tal ind igen. Hvis problemet stadig er der, ville jeg få styringen byttet! Det er en seriøs fejl, som ikke må forekomme!
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Hjemme teori »

Stuhr!

Se evt. denne tråd, det er ikke helt samme problem, men omhandler mine problemer med lysfølsomheden i de nye styringer!

viewtopic.php?f=137&t=20076#p223251
Mvh. Sophus
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Ja, jeg kan se at andre også har problemer med lux.
Jeg lavede en opdatering, med ved ikke "hvor meget" der gik igennem ............

Hvorom alting er, så er det seneste døgn gået fint.
Undrede mig dog lidt, da jeg kom ud i fyrrummet i morges ................ Scotten havde været gået ud! Én time tidligere. Lux var røget i kælderen. Masser af brændsel. Men loggen fortalte, at max temp. var opnået. Blæserens, og opstart. Fungerede perfekt.

Der er håb.

I morgen skal jeg hente de sidste (forhåbentlig!!!) ting ved Hedestoker, så jeg kan få lavet en bedre og automatiseret opkobling i vores kælder, og forhåbentlig spare nogle piller.

Jeg vender retur, hvis der sker nyt "i denne sag".

Takker for nu :-)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af triumph »

max. temp opnået, det betyder at fyret har lavet mere varme end der bliver aftaget => kedel temp stiger, indtil anlæg stopper pga høj temp.

Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Ja, så har vi været i drift i en måneds tid.
Software opdateret, og anlægget kører fint. Men der er et par ting der undrer mig:

Efter kørsel med ca. 500 kg 6 mm piller (("Amir"-piller fra Ramme Træliller)med smuld!), skiftede jeg for en uges tid siden til nogle gode, smuld-fri 8 mm piller (Genfa, Vinderup). Og straks genopstod et problem som jeg havde fra starten, med 8 mm piller (No-name, HN): En del sorte uafbrændte piller i askeskuffen. Samt at der i løbet af et par døgn på 30 - 45% drift, danner sig en aske-kage på herden, som formegentlig vil lukke herden indenfor et par døgn mere. Kagen er lidt "fast", men nem at rage væk, og virker ikke som slagger. Men disse 2 problemer var ikke til stede da jeg brændte 6 mm piller! Og alt andet lige, burde 6 mm vel lettere blæse ned i asken, end 8 mm!?

Og så følger man jo også med i sine "grafer". Før opdatering, og med 6 mm piller, lå min lux meget stabilt på 100, men efter opdatering og 8 mm piller, suser luxen op og ned mellem 0 og 100 ??
Men en ting der undrer min på graferne er .................. hvor får styringen sin oplysning om retur-temperaturen (den lyse-grønne) fra?? Spørgsmålet kommer af, at min retur-temp nogle gange har været højere end fremløb??!!
Og i den forbindelse, er der en lille ting der driller lidt: Nogle enkelte gange er det sket, at fyret har lukket ned, p.g.a. opnået drift-temp, og det er jo perfekt. men efter en time eller to skal der så startes op igen, og når kedlen så når 60 gr., så starter cirkulationspumpen. Også fint. MEN problemet er så, at returen falder meget og hurtigt, så i løbet af 2 - 3 minutter melder retur-temperaturen <50 gr., og så standser cirkulationspumpen igen!!!
Skulle shunten der ikke gå ind, og lukke supplerende varmt vand ind SAMMEN med returen, for at hæve retur-temperaturen???

Tak for input, råd og vejledning.
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger »

Stuhr skrev:Ja, så har vi været i drift i en måneds tid.
Software opdateret, og anlægget kører fint. Men der er et par ting der undrer mig:

Efter kørsel med ca. 500 kg 6 mm piller (("Amir"-piller fra Ramme Træliller)med smuld!), skiftede jeg for en uges tid siden til nogle gode, smuld-fri 8 mm piller (Genfa, Vinderup). Og straks genopstod et problem som jeg havde fra starten, med 8 mm piller (No-name, HN): En del sorte uafbrændte piller i askeskuffen. Samt at der i løbet af et par døgn på 30 - 45% drift, danner sig en aske-kage på herden, som formegentlig vil lukke herden indenfor et par døgn mere. Kagen er lidt "fast", men nem at rage væk, og virker ikke som slagger. Men disse 2 problemer var ikke til stede da jeg brændte 6 mm piller! Og alt andet lige, burde 6 mm vel lettere blæse ned i asken, end 8 mm!?

Og så følger man jo også med i sine "grafer". Før opdatering, og med 6 mm piller, lå min lux meget stabilt på 100, men efter opdatering og 8 mm piller, suser luxen op og ned mellem 0 og 100 ??
Men en ting der undrer min på graferne er .................. hvor får styringen sin oplysning om retur-temperaturen (den lyse-grønne) fra?? Spørgsmålet kommer af, at min retur-temp nogle gange har været højere end fremløb??!!
Og i den forbindelse, er der en lille ting der driller lidt: Nogle enkelte gange er det sket, at fyret har lukket ned, p.g.a. opnået drift-temp, og det er jo perfekt. men efter en time eller to skal der så startes op igen, og når kedlen så når 60 gr., så starter cirkulationspumpen. Også fint. MEN problemet er så, at returen falder meget og hurtigt, så i løbet af 2 - 3 minutter melder retur-temperaturen <50 gr., og så standser cirkulationspumpen igen!!!
Skulle shunten der ikke gå ind, og lukke supplerende varmt vand ind SAMMEN med returen, for at hæve retur-temperaturen???

Tak for input, råd og vejledning.
Efter skift af piller skal man grundjustere fyret igen.
Følg denne guide http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
Piller brænder ikke ens.
Derfor oplever du forskellen i at der er mere aske kage på herden.
Du kan til dels afhjælpe problemet ved at indstille i Rense menuen.
Pumpen kan du styre ved at indstille i menuen Pumpe.
Og nej shunten kan ikke i alle tilfælde nå at regulere temperaturen hurtigt nok.
Styringen får retur temperaturen fra en føler, som bør være monteret på returen.
Er din styring på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Stuhr
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Blevet takket: 2 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Stuhr »

Jeg har har vejet af og tjekket at flammen er fin og effektiv ved 10 - 50 - og 100 %. Har just skruet et par % ned på de tre trin, men undres stadig over de sorte piller. Nu ser vi i morgen om de stadig kommer ...........
Men jeg ved godt, at piller ikke brænder ens, men min erfaring herinde fra synes at være, at de fleste NBE-ejere helst bruger 8 mm, men jeg synes blot min brænder renere og mere effektiv med 6 mm. Så det bliver det næste gang. For almindelig blæserens gør det ikke, m.h.t. askekagen. Så der må nok en kompressor på ..........

Men det med at styringen får retur-temperaturen fra en føler "som bør være monteret på returen" ?? Jeg har ikke monteret nogen føler dér. Og jeg kan ikke se, at der er noget fabriksmonteret.
Den eneste føler der mærker på returen, er shunten.

Her er lige et billede, som graferne tog sig ud efter et stop her til formiddag: [album]1946[/album]
Som det ses, så er kedeltemperaturen på dette tidspunkt på ca 52 gr, men det "uhyggelige" er, at den grønne, som er returen, viser (og flader ud ved) 100 gr c !!!! Meget underligt, synes jeg.
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af pille bruger »

Du må få styringen på nettet, så vi kan se hvad der sker.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Endnu et nyt anlæg sat op.

Indlæg af Hjemme teori »

Stuhr skrev:Jeg har har vejet af og tjekket at flammen er fin og effektiv ved 10 - 50 - og 100 %. Har just skruet et par % ned på de tre trin, men undres stadig over de sorte piller. Nu ser vi i morgen om de stadig kommer ...........
Men jeg ved godt, at piller ikke brænder ens, men min erfaring herinde fra synes at være, at de fleste NBE-ejere helst bruger 8 mm, men jeg synes blot min brænder renere og mere effektiv med 6 mm. Så det bliver det næste gang. For almindelig blæserens gør det ikke, m.h.t. askekagen. Så der må nok en kompressor på ..........

Men det med at styringen får retur-temperaturen fra en føler "som bør være monteret på returen" ?? Jeg har ikke monteret nogen føler dér. Og jeg kan ikke se, at der er noget fabriksmonteret.
Den eneste føler der mærker på returen, er shunten.

Her er lige et billede, som graferne tog sig ud efter et stop her til formiddag: [album]1946[/album]
Som det ses, så er kedeltemperaturen på dette tidspunkt på ca 52 gr, men det "uhyggelige" er, at den grønne, som er returen, viser (og flader ud ved) 100 gr c !!!! Meget underligt, synes jeg.
Der står godt nok retur - men det ligner til forveksling kedelydelsen.

Der er ikke andet en kedelydelsen, der på den måde kan stige linært.
Mvh. Sophus

Besvar