Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

VVB

Indlæg af hoejbenn » 16 feb 2008 16:59

Jeg har i en Scotte-tråd jammeret over et vel højt forbrug af piller, 3 tons siden sep. til et 105 kvm. velisoleret hus. Men jeg har jo en ruin af et solvarmeanlæg med defekt styring og Termomaxrør der skal pilles ned til sommer, med en Nilan VVB på 265 l. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være noget af skylden. At VVB simpelthen er for stor til Scotten. Eller er det helt galt tænkt? Nu da børnene er flyttet hjemmefra, er vi kun 2, så mon ikke en 110 L. VVB vil være alt rigelig? Er der en bestemt type beholder der kan anbefales, og hvilen prioteringssystem til det varme vand skal jeg vælge?
MVH
Steen


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: VVB

Indlæg af kaptajnen » 16 feb 2008 17:24

hoejbenn skrev:Jeg har i en Scotte-tråd jammeret over et vel højt forbrug af piller, 3 tons siden sep. til et 105 kvm. velisoleret hus. Men jeg har jo en ruin af et solvarmeanlæg med defekt styring og Termomaxrør der skal pilles ned til sommer, med en Nilan VVB på 265 l. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være noget af skylden. At VVB simpelthen er for stor til Scotten. Eller er det helt galt tænkt? Nu da børnene er flyttet hjemmefra, er vi kun 2, så mon ikke en 110 L. VVB vil være alt rigelig? Er der en bestemt type beholder der kan anbefales, og hvilen prioteringssystem til det varme vand skal jeg vælge?
MVH
Steen
VVB på 265L er intet problem for en Scotte. Problemet med dit solvarmeanlæg må findes andet steds...
Nu har jeg selv solvarme og synes da at du skal forsøge at få det til at virke igen - måske med ny styring.
Så hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til solvarmeeksperten herinde eller måske ser han tråden...

Han hedder: Ernst Drastrup og kan kontaktes via PB eller mailernst@mail.dk
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: VVB

Indlæg af søren ø » 16 feb 2008 18:02

Sidder der en returventil på din nuværende vvb. Hvis der ikke gør kører der konstant varmt vand igennem. Hvis der gør bremses det varme vand fra fyret hvis ikke der er brug for det. Det er også noget man sparer brændsel på.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: VVB

Indlæg af thoken » 16 feb 2008 18:43

hoejbenn skrev:Jeg har i en Scotte-tråd jammeret over et vel højt forbrug af piller, 3 tons siden sep. til et 105 kvm. velisoleret hus. Men jeg har jo en ruin af et solvarmeanlæg med defekt styring og Termomaxrør der skal pilles ned til sommer, med en Nilan VVB på 265 l. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være noget af skylden. At VVB simpelthen er for stor til Scotten. Eller er det helt galt tænkt? Nu da børnene er flyttet hjemmefra, er vi kun 2, så mon ikke en 110 L. VVB vil være alt rigelig? Er der en bestemt type beholder der kan anbefales, og hvilen prioteringssystem til det varme vand skal jeg vælge?
MVH
Steen
Hej hoejbenn!
Nu er det vel ikke sådan at dit gamle solvarmeanlæg trækker energi ud af vvb, og afkøler det i solfangerne?(sluk solvarmepumpen og tap kølervæsken af fangerne så det ikke kan koge). Scotten kan sagtens fyre 300 l vvb op(Jeg har selv en 300 l solvarmebeholder som pt bliver brugt som akkumulering, da jeg ikke har monteret solfangere endnu). Jeg mener man plejer at sige at 35 l vvb pr. person er passende(gælder selvfølgelig ikke i tilfælde af badekar/boblebad)Jeg har en 110 l metro combi beholder, så har jeg mulighed for at bruge elpatron fx. om sommeren. Jeg har en watts termostat til at styre temperatur på vvb, det fungerer perfekt, og er en billig løsning! :great:
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: VVB

Indlæg af hoejbenn » 16 feb 2008 19:35

Hvis jeg skulle reetabler mit solfangersystem med ny styring og fanger, ville det koste i omegnen af 15 -20.000,- Når man tænker på, at jeg gav 60.000,- og det kun virkede i 4 år så har jeg fået det ligesom bondemanden hos Store Klaus og Lille Klaus der ikke kunne TÅLE degne new8 .... Det bliver revet ned.
Strømmen er lukket ned, så det kunne måske være forklaringen på at al varmen fiser igennem. Jeg kan regne ud, at 110 L vil være rigeligt, så det bliver det. Jeg kunne godt tænke mig en "opretstående" beholder der kan stå ved siden af fyret, det skulle angiveligt være bedre end en liggende med hensyn til varmefordeling i kedelen.
Tak for svarene
Steen


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: VVB

Indlæg af Falck » 17 feb 2008 11:23

hoejbenn skrev:Hvis jeg skulle reetabler mit solfangersystem med ny styring og fanger, ville det koste i omegnen af 15 -20.000,- Når man tænker på, at jeg gav 60.000,- og det kun virkede i 4 år så har jeg fået det ligesom bondemanden hos Store Klaus og Lille Klaus der ikke kunne TÅLE degne new8 .... Det bliver revet ned.
Strømmen er lukket ned, så det kunne måske være forklaringen på at al varmen fiser igennem. Jeg kan regne ud, at 110 L vil være rigeligt, så det bliver det. Jeg kunne godt tænke mig en "opretstående" beholder der kan stå ved siden af fyret, det skulle angiveligt være bedre end en liggende med hensyn til varmefordeling i kedelen.
Tak for svarene
Steen
hvad er der galt med fangerne?? Hvis tank og paneler er tætte, ville je få fat i en tidsvarende styring. SOLVARME ER SOM PILLER, VEJEN FREM. Så tah nu en dyb indånding før du smider det ud...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: VVB

Indlæg af hoejbenn » 17 feb 2008 14:11

Hej Jan
Der sidder 25 termomax rør oppe på taget. Det er verdens mest effektive fangerrør, et glasrør med en sølvbelagt kobberstrimmel der går i hele rørets længde, herefter er røret suget lufttomt og derefter fyldt med ædelgas. Jeg siger dig, det virkede, det første år tvangskørte den stort set hele tiden, selv i gråvejr varmede den!.Men forseglingen kunne selvfølgelig ikke holde, gassen fisede ud og efter 4-5 år var festen forbi. Effekt -0. Jeg har talt med Teknologisk Institut, de siger der er folk der har brugt i hundredetusindevis af kroner på de rør til opvarmning simpelthen. Forøvrigt sagde de også, at Nilanen VVB var en af de dårligste på markedet, med ringe isolering, jeg har forresten ikke været deroppe i årevis, så hvordan har anoden det? Fik jeg forøvrigt sagt, at VVSfirmaet gik konkurs umiddelbart efter, så jeg kunne ikke komme nogen vegne med det ulovlige lort de havde lavet. Ud fra miljømæssige grunde burde jeg nok bygge nyt solfangeranlæg, men det bliver et tændogsluk ur på scotten, og så må den lave varmt vand, og det er vel også ud fra et miljømæssig synspunkt OK.
mvh
Steen

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: VVB

Indlæg af Falck » 17 feb 2008 16:11

hoejbenn skrev:Hej Jan
Der sidder 25 termomax rør oppe på taget. Det er verdens mest effektive fangerrør, et glasrør med en sølvbelagt kobberstrimmel der går i hele rørets længde, herefter er røret suget lufttomt og derefter fyldt med ædelgas. Jeg siger dig, det virkede, det første år tvangskørte den stort set hele tiden, selv i gråvejr varmede den!.Men forseglingen kunne selvfølgelig ikke holde, gassen fisede ud og efter 4-5 år var festen forbi. Effekt -0. Jeg har talt med Teknologisk Institut, de siger der er folk der har brugt i hundredetusindevis af kroner på de rør til opvarmning simpelthen. Forøvrigt sagde de også, at Nilanen VVB var en af de dårligste på markedet, med ringe isolering, jeg har forresten ikke været deroppe i årevis, så hvordan har anoden det? Fik jeg forøvrigt sagt, at VVSfirmaet gik konkurs umiddelbart efter, så jeg kunne ikke komme nogen vegne med det ulovlige lort de havde lavet. Ud fra miljømæssige grunde burde jeg nok bygge nyt solfangeranlæg, men det bliver et tændogsluk ur på scotten, og så må den lave varmt vand, og det er vel også ud fra et miljømæssig synspunkt OK.
mvh
Steen
UPS Steen

Ja der kan jeg godt se at der ikke er meget Fætter Højben over det, ja undskyld udtrykket, men det er da "sur røv"
Så kan jeg godt se at det er som at starte helt forfra. Men du har dog styringen, og din vvb er så omk 5 år?? Så ville jeg nog indvestere i en 30 rør vakuum fanger (fx fra nbe)
det er prisbillige og virkningen er også i orden, og de er smeltet sammen i den lufttomme del, og dør ikke på samme måde som dem der er tættet med en prop.
Mht en nilan beholder, så har jeg lige smidt en Nilan 250 liter ud. Jeg har ikke rørt ved den overhovedet mens jeg har boet her og den var fra 1985.....
Og vi har lige bestilt en anden (nilan 250 vgu) som skal ombyttes hos en nabo, og den har også stået der i en menneske alder..... Forresten så er der tænd/sluk i en scotte, hvis den er med 100 trins styring :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: VVB

Indlæg af hoejbenn » 17 feb 2008 19:09

Hej Jan
Ja Elysia styringen er også gået. Den kører i en sløjfe, hvor den køere hele programmet igennem igen og igen, vi kunne væltmene ikke forstå vores el-regning, men den tænder el- patronen, slukker og tænder, ligesom et blinklys. :roll: Derfor er stikket hevet ud. Men jeg kan se, at der er en elektrisk styret ventil, og det er nok den der prioriterer varmen så jeg forstiller mig hul igenmen hele tiden nu.
Steen


Besvar